סגור
מגרש חנייה בתל אביב רכבים רכב
מגרש חנייה בתל אביב (צילום: גלעד קוולרציק)

מעל 8,000 רכבים "עלו על הכביש" וכבר מוצעים למכירה: איך זה קרה?

היבואנים רשמו אלפי רכבים שלא נמכרו בזמן כ"יד ראשונה" כדי להימנע מירידת ערך – וכעת נמכרים בהנחות גדולות. התוצאה: לחץ על מחירי השוק, פגיעה בשמירת הערך של רכבים חדשים, ובלבול אצל הצרכנים בין חדש ל"אפס קילומטר"

השבוע שעבר היה חשוב עבור ענף הרכב הישראלי, יש שיאמרו שבוע של הישגים עבור יבואני רכב מסוימים, שהצליחו להעלות לכבישי ישראל אלפי מכוניות חשמליות. על פניו - הצלחה. בפועל, מדובר במכוניות שכנראה בכלל לא עולות על כבישי ישראל. הן מגיעות ישר למגרשי רכב, ולא בגלל ביקוש של לקוחות, אלא בגלל שהיבואן לא הצליח למכור אותן.
חשוב להדגיש: איגוד יבואני הרכב הישראלי פורס את מכירות הרכב לפי חודשים, אבל נתוני משרד התחבורה מפלחים את נתוני המסירות לפי שבועות וימים – ומהנתונים עולה כי גל הגיול הגדול של יבואני הרכב החל.
כפי שפורסם ב"כלכליסט" בשבוע שעבר - מותגים כדוגמת מקסוס שמייבאת UMI, רשמו עלייה נאה במכירות. גם פורת'ינג וגם SERES ודונגפנג. בסך הכול לפי רישומי אתמול, מעל 8,000 מכוניות חדשות נרשמו בשבוע האחרון של חודש אוגוסט. האם מדובר בישראלים ששבו מחופשה להוטים לקנות מכונית? התשובה שלילית. לפי נתוני משרד התחבורה, השבועיים הראשונים של אוגוסט היו חלשים. השבוע שלאחר מכן - יותר טוב. ואילו השבוע שהסתיים אתמול היה מצוין במונחי אוגוסט, חודש בו בדרך כלל אין הרבה מכירות בגלל עונת החופשות. הסיבה כאמור היא גיולי רכב, כלומר מצב בו מכוניות עמדו אצל יבואן הרכב במשך תקופה ממושכת מבלי שהצליחו להימכר. החוק בישראל קובע כי יבואן רכב חייב לרשום על המכוניות "יד" ולכן לפתע המכוניות האלה צצות בטבלאות המכירות. בחלק מן המקרים - אכן חולפת שנה ואז היבואן רושם את המכוניות. בחלק מהמקרים היבואן מקדים תרופה למכה ויבואנים שיש להם אחזקות או שליטה בחברות ליסינג והשכרה מוכרים את המכוניות לחברות הליסינג האלה אחרי 11 חודשים. בכל מקרה, מדובר במכירות של מכוניות שלא יראו נוסעות בכבישי ישראל.
המכוניות האמורות הן מכוניות שכבר כעת, ביום הראשון של ספטמבר, כבר מוצעות למכירה על ידי יבואני הרכב שמציגים את המכוניות שחוגגות שנה של עמידה בשמש ובגשם כ"הזדמנויות חגיגיות". לדוגמה: מקסוס מיפה 9 כבר הגיע ל"אפס קילומטר" ומוצע על ידי היבואנית עצמה בהנחה. שני דגמים של פורת'ינג - גם פריידיי וגם 7 S מוצעים ב"ימי המכירות המיוחדים" של UMI. לצד אלה לפי פרסומי היבואנית יש גם מיפה 7, אם כי לא ברור האם מדובר במכוניות "אפס קילומטר". רמז לבאות בשוק הגיול, כלומר אילו מכוניות יחגגו בקרוב שנה לייצורן ניתן למצוא בפרסומי יבואני הרכב שנדמה שהולכים והופכים יותר ויותר אינטנסיביים ככל שמועד הגיול מתקרב. לדוגמה: על הדיפאל של צ'אנגאן יש כעת מבצע מימון ללא ריבית והצמדה.
המודל הזה של מכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר" הוא מודל מוכר היטב. יש בישראל לא מעט יבואני הרכב שאפילו הצליחו לעשות מהלימון לימונדה והשקיעו לא מעט בלגיטימציה של המכוניות האלה: דלק מוטורס מפעילה את מערך "דיירקט" בו המכוניות מוצגות מראש כ"יד ראשונה אפס קילומטר" במחיר מתאים ובגיבוי היבואן. ג'נסיס משווקת את דגמי היד הראשונה ברשת. מבצע המכירות הנוכחי של UMI מוכיח שהיבואנית מאמצת את מודל המכירה הזה. כיום יש לא מעט יבואנים, מיבואן קיה ועד יבואן שברולט קורבט שמציעים את המכוניות האלה בהנחות ב"יד ראשונה אפס קילומטר". אבל כאן נשאלת השאלה - מה יהיה האפקט של המכוניות האלה על השוק?
חשוב לציין: יש כל מיני דרכים למכור מכונית "יד ראשונה אפס קילומטר" – יש יבואנים שרושמים את המכוניות על שם העובדים, כלומר יד ראשונה פרטית. מדובר במהלך שאינו כשר לחלוטין אבל גם אינו מסריח לחלוטין. יש יבואנים שמוכרים לליסינג, יש יבואנים שמוכרים לסוחרים. בכל מקרה, כיום כבר מדובר בזרוע שיווקית לגיטימית, אבל כזו שיש לה שתי השפעות שכרגע אינן ברורות במלואן. ראשית: כבר כיום יש בישראל יבואנים שלוקחים את ה"יד ראשונה אפס קילומטר" כפאקטור משמעותי בתכנון הזמנות הרכב החדש שלהם. כלומר - אם מכוניות יד ראשונה אפס קילומטר עומדות אצל היבואן - ולפי התכנון של היבואן בחודשים ספטמבר ואוקטובר עוד יהיו מכוניות כאלה למכביר - מדוע היבואן צריך להזמין מכוניות חדשות ולהציג דגמים חדשים?
ומעבר לכך: מדובר במכוניות מדגמים מסוימים מאוד, ש"נולד" להם ערוץ שיווק אלטרנטיבי ואפילו יעיל, בו הן נמכרות במחיר שהוא יותר "אמיתי". תופעת "יד ראשונה אפס קילומטר" כמובן נמצאת בשטח אבל ענף הרכב הישראלי הוא ענף שנע בגלים קבועים, כלומר אחרי ספטמבר אוקטובר - המכוניות האלה יגמרו אצל יבואני הרכב. אחרי כמה חודשים הן גם יגמרו אצל הסוחרים. התופעה הזאת קרתה בעבר אחרי הקורונה וגם אחרי החדירה הראשונית של המכוניות החשמליות לישראל. כיום קשה לדעת כיצד השוק יתנהג ביחס למכוניות האלה, אבל מה שבטוח הוא שלמשך כמה חודשים יהיה בישראל "שוק משני" למכוניות מדגמים מוכרים, שימשוך את המחירים למטה. כלומר שמירת הערך של מי שקנה כזה רכב ללא "יד ראשונה אפס קילומטר" תהיה בעייתית.
ומה יקרה לאחר מכן? בינואר הקרוב מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-45% לשיעור שאינו ידוע כיום. יבואני הרכב יצטרכו לנסות ולצפות את התנהגות השוק בשנה הבאה ולמען האמת, בכל מה שקשור ברכב חשמלי, מדובר בשוק שקשה לצפות. מה שבטוח הוא ששיעור ההזמנות לחודשים הקרובים יהיה נמוך יותר מאשתקד. ובל נשכח שבשוק יש כבר אלפי מכוניות חשמליות שבפועל הן אומנם רשומות כ"מכורות" אבל הן עדיין משווקות על ידי יבואני הרכב. כלומר במותגים מסוימים עלולים להיווצר שני שווקים: שוק אחד של מכוניות חדשות לחלוטין שייתכן שבינואר מחירן יעלה. ושוק נוסף, של מכוניות שהן גם חדשות לחלוטין, אבל הן בנות שנה וכמה חודשים, שנמכרות בהנחה ומשווקות באגרסיביות על ידי יבואני הרכב עצמן. במצב כזה קשה לצפות את האופן בו השוק יתייחס לדגמים הספציפיים הללו.