סגור

ניתוח כלכליסט
האם הלחימה בעזה תגבה מחיר כואב מקהילת האוטו-טק בישראל?

בכנס האקומושן הווירטואלי, המתקיים השבוע, ניכר שענקי הרכב העולמיים פחות מעוניינים להצהיר בפומבי על שיתופי פעולה בישראל

בימים אלה מתקיים במישור הווירטואלי כנס אקומושן (EcoMotion), שנחשב לאירוע הדגל של תעשיית האוטו-טק הישראלית - אף ששנת הקורונה והקשיים שפקדו את הענף במהלכה קצת כרסמו במעמדו.
כנסי אקומושן של טרום הקורונה נחשבו אירועים חשובים לא רק בעבור תעשיית האוטו-טק המקומית, אלא גם בעיני תעשיית הרכב העולמית. בכנסים אלה, שבמהלך השנים מילאו אולמות גדולים יותר ויותר, נהגו להתארח בכירי התעשייה - מרנו ניסאן, מפולקסווגן, מדיימלר, ואפילו ביל פורד, יו"ר פורד העולמית.
למשך זמן קצר נדמה היה שתעשיית האוטו-טק הישראלית נמצאת חזק על המפה הגלובלית, אך מאז התרחשו שני אירועים - אחד נסבל במונחי תעשיית הרכב העולמית, אך השני לא.
1 צפייה בגלריה
יריד תעסוקה אקומושן תעשיית האוטו טק הישראלית
יריד תעסוקה אקומושן תעשיית האוטו טק הישראלית
יריד התעסוקה באקומושן, ינואר 2020. השנה הכנס וירטואלי
(צילום: ענבר לוי)
האירוע הנסבל היה משבר הקורונה, שגרם ליצרני הרכב לעצור את הליכי הייצור והפיתוח, אבל התאוששות המו"פ בענף הרכב בעולם היתה מהירה יחסית. יצרני הרכב, נאמנים לדרכם, עצרו את קווי הייצור למשך כמה חודשים, אך למרות האיום של המחסור העולמי בשבבים, שמרחף מעל התעשייה - הגלגלים המשיכו להסתובב. מתחילת 2021 הספיקו יצרני הרכב הגדולים להודיע על לא מעט פיתוחים חדשים ועל בריתות חדשות וחשובות, כמו זו שעליה הכריזה השבוע מובילאיי.
התהליך השני שהתרחש היה נסבל פחות מבחינת יצרני הרכב, הלחימה בעזה. האירועים שציפו להם יותר מכל בכנסי אקומושן היו ההכרזות על שיתופי פעולה בישראל - הכרזות אשר הניבו פרויקטים כמו זה של מובילאיי, צ'מפיון מוטורס ופולקסווגן לשימוש בשאטל אוטונומי בארץ; או ההכרזה על הקמת מעבדת מחקר ופיתוח של רנו בישראל. אבל הפעם אפשר היה לחוש בבירור שבכירי תעשיית הרכב העולמית, שנטלו חלק בשיחות המקוונות, הפליאו לתמרן במיומנות רבה מסביב לנושא של פרויקטים פיזיים בישראל, בין אם היו להם כאלה בשרוול ובין אם לא הכינו כאלה מראש.
גם בכל הקשור לשיתופי פעולה עם חברות ישראליות בלטו השמות הגדולים - אלה שייתכן שכבר תפרו פרויקטים עם יצרני הרכב הגדולים. אך במהלך הדיונים בלטה העובדה שליצרני הענק - המשווקים חלק ניכר מתוצרתם במדינות מוסלמיות או בכאלה ששוררת בהן התנגדות למהלכיה הצבאיים של ישראל ברצועת עזה - אין אינטרס להכריז השבוע על פרויקטים חדשים בישראל.
ימים יגידו אם עוד יש ליצרני הרכב הגדולים מה לחפש בישראל מבחינת שיתופי פעולה מקומיים. אבל גורמים בענף מעריכים כי סבב הלחימה הנוכחי - שמתנהל במקביל לנגיף הקורונה שלא מוגר עדיין במדינות רבות בעולם - עלול להיות זה שירתיע את יצרני הרכב מהכרזה פומבית על ניסויים שיתקיימו בישראל.