סגור

סיכום שנה
שימוש המשטרה בפגסוס: חשיפת האמת הובילה להליך אמיתי של שינוי

תחקיר "כלכליסט" הוביל, ימים ספורים לאחר פרסום החלק הראשון בינואר, להנחיה מפורשת של משרד המשפטים למשטרה לנעול ולהקפיא את השימוש בכלי הסייבר ההתקפי

השימוש הלא חוקי, ללא פיקוח ובקרה, שעשתה המשטרה מאז 2015 בתוכנת הסייבר ההתקפי פגסוס נגד אזרחים נבלם השנה. תחקיר "כלכליסט" הוביל, ימים ספורים לאחר פרסום החלק הראשון בינואר, להנחיה מפורשת של משרד המשפטים למשטרה לנעול ולהקפיא את השימוש בכלים האלה - תחילה עד סיום הבדיקה של צוות בראשות המשנה ליועמ"ש, עמית מררי, שהוקם בעקבות התחקיר; ולאחר הדו"ח הסופי של מררי, בחודש אוגוסט, עד אשר ינוונו הכלים כדי שלא ישאבו מידע אגור על ניידים, השימוש יעוגן בחקיקה ומנגנוני הפיקוח והבקרה יהיו אפקטיביים.
זהו ניצחון לחופש הפרט ולזכות לחיות בכבוד של אזרחי המדינה. שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ופולשנית תוך הסתרתה מהכנסת ומבתי המשפט, ומתן מצג חלקי למשרד המשפטים על היכולות והמשמעות של השימוש בכלים, הם דבר שאין לקבל במדינה דמוקרטית. זכויות אזרח וזכויות חשודים מעוגנות עמוק בחוקי היסוד של מדינת ישראל. המשטרה - למרבה האירוניה גוף אכיפת החוק הגדול והמרכזי בישראל – לא יכולה לעשות דין לעצמה. למרות ההתוודעות לצד האפל של המשטרה, זה טוב וחשוב. הפרשה הוכיחה שפרטיות האזרחים היא עדיין סוגיה חשובה בחברה הישראלית.