סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

השינויים בתקציב 2023 בדרך לממשלה: מאבק בין סמוטריץ' לפקידי האוצר על הכספים הקואליציוניים

שר האוצר מעוניין להעביר עוד הערב לממשלה את השינויים בתקציב 2023, אך בינו לבין בכירי משרדו יש מחלוקות מהותיות על הכספים הקואליציוניים. תקציב 2024, שצפוי לעורר הכי הרבה קשיים, טרם עלה לדיון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובכירי משרדו יושבים בשעה זו ודנים בשינויי התקציב הצפויים לשנה הנוכחית (2023). השר סמוטריץ' מעוניין להעביר לממשלה עוד הערב את השינויים המתוכננים בתקציב במטרה לאשר זאת בישיבת ממשלה טלפונית בהקדם. בין הדרג המקצועי לסמוטריץ' קיימים ויכוחים משמעותיים לגבי השינויים הנדרשים בתקציב בעיקר בכל הקשור לקיצוץ בכספים הקואליציוניים ובראשם תקציבי החינוך לחרדים, וגורמים באוצר אף העלו אפשרות כי הצדדים לא יצליחו להגיע להסכמות היום.
הדיונים על שינויים בתקציב 2024 שאמור להיכנס לתוקף עוד כחודש ושבוע עדיין לא החלו, אך באגף התקציבים החלו לעבוד עליהם באופן עצמאי.
החיכוכים וחילוקי הדעות בין שר האוצר לדרג המקצועי במשרד ובראשו אגף התקציבים אינם מינוריים. "כלכליסט" חשף לפני כשבועיים את הצעות אגף התקציבים להתמודדות עם המשבר הכלכלי המתגלגל שנוצר בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", כאשר הצעה זו כללה הסטה תקציבית מידית בגובה של כ־15.2 מיליארד שקל לשנים 2024-2023. אגף התקציבים הציע לממן חלק ניכר מהסכום על ידי קיצוץ בכספים הקואליציוניים, כאשר ההצעה כללה קיצוץ של 7.9 מיליארד שקל מהכספים הקואליציוניים בשנים 2023-2024.
מנגד, שר האוצר סמוטריץ' הציע הצעה אחרת שכללה הסטה של 1.6 מיליארד שקל בלבד מהכספים הקואליציוניים של 2023, הסטת תקציבים של 4 מיליארד שקל - הגדלת ההוצאות בעשרות מיליארדי שקלים וזאת ללא התייחסות לכספים הקואליציוניים של 2024. ההצעה של השר סמוטריץ' נוסחה על ידי יד ימינו שמשמש כמשנה למנכ"ל המשרד ישראל מלאכי. לפני כשבועיים ביקש סמוטריץ' להכפיף את הדרג המקצועי באוצר למלאכי, אך יוזמתו נבלמה על ידי יועמ"ש האוצר אסי מסינג.
במידה והשר סמוטריץ' ובכירי משרדו יגיעו להסכמות, עדיין מחכה להם המשוכה של תקציב 2024. הקרב בין הדרג הפוליטי למקצועי על תקציב 2024 צפוי להיות אף חמור יותר מזה של תקציב 2023, וזאת מפני שהיקף הסכומים שעוד ניתן לשנות את ייעודם גדול משמעותית. תקציב המדינה הדו-שנתי שאושר בחודש מאי האחרון עומד על כ-610.7 מיליארד שקל ל-2023 ו-653.7 מיליארד שקל לשנת 2024.
למרות שהדיונים הרשמיים בנושא טרם התחילו, בדרג המקצועי של האוצר מדברים בין השאר על אפשרות של סגירת משרדים "מיותרים", קיצוץ משמעותי בתקציבי הכספים הקואליציוניים ובראש התקציבים למגזר החרדי שנתפסים כתקציבים בעלי השפעה כלכלית שלילית ואינם מעודדים צמיחה. בדרג המקצועי באוצר אף "השתעשעו" ברעיון של יצירת חוק הסדרים חדש לשנת 2024, אך רעיון זה יתקשה להתרומם עקב סדר הזמנים הקצר. בקואליציה צפויים להתנגד לצעדים שיובילו לפגיעה בכספים הקואליציוניים ולסגירת משרדים.
במידה והממשלה לא תציע תיקוני תקציב לשנת 2024, שתתאפיין בירידה בהכנסות ועלייה משמעותית בהוצאות ביטחון והוצאות אזרחיות שנובעות מהמלחמה - הדבר יוביל לקיצוץ רוחבי אוטומטי בכלל משרדי הממשלה. מלבד אישור הממשלה, שינויי התקציב מצריכים את הסכמת ועדת הכספים של הכנסת שבראשה עומד ח"כ משה גפני מיהדות התורה המתנגד לקיצוץ בכספים הקואליציוניים לחרדים.