סגור
מימין  משה גפני ו בצלאל סמוטריץ' שר ה אוצר
משה גפני ובצלאל סמוטריץ' (צילום: רפי קוץ אלכס קולומויסקי)

פרשנות
קסם היד הנעלמה והכספים הקואליציוניים של גפני וסמוטריץ'

יו"ר ועדת הכספים חגג העברת 1.15 מיליארד שקל שביקש האוצר למינהלת תקומה לשיקום העוטף, אך לא סיפר לאן נעלמו 274 מיליון שקל שהובטחו מהכספים הקואליציוניים

"ועדת הכספים אישרה הקצאת כ־1.15 מיליארד שקל להקמת פעילות מינהלת תקומה", כך הכריז היום בחגיגיות דובר ועדת הכספים של הכנסת, אחרי שהוועדה בראשות ח"כ משה גפני מיהדות התורה אישרה מתן הרשאה להתחייב למינהלת תקומה לשיקום יישובי העוטף בהיקף של מיליארד שקל ועוד 150 מיליון שקל כהוצאה מותנית בהכנסה.
ההחלטות של ועדת הכספים יאפשרו למינהלת להתחיל לפעול מול ספקים תוך התחייבות של המדינה לעמוד בתשלומיה ובכך הוסר המכשול מעל פעילותה של המינהלת בניהולו של תא"ל במיל' משה אדרי. בדרך אישרה ועדת הכספים גם מתן אפשרות למינהלת לקבל 150 מיליון שקל נוספים מתוך כספי קרן הפיצויים, אם יוסכם בהמשך בין נציגי האוצר לבין המינהלת כי כספי הקרן שיועדו לשיקום נזקים בעוטף יועברו דרך מינהלת תקומה במטרה לייעל ולפשט את תהליך השיקום כולו.


מדובר בבשורה אמיתית לתושבי העוטף שייחלו לתחילת עבודת השיקום מצד המינהלת. אלא שגם כאן הצליחו יו"ר ועדת הכספים גפני ביחד עם שר האוצר סמוטריץ' להכניס את הפוליטיקה הקטנה שלהם ולהכתים את המהלך דרך הגנה חסרת פשרות של השניים על הכספים הקואליציוניים שסגרו ביניהם עם הקמת הממשלה, שבחלקם היו אמורים להגיע גם הם למינהלת תקומה בשל המלחמה.
כבר לפני כמה שבועות העלו נציגי האוצר בקשה להעניק למינהלת הרשאה להתחייב בהיקף של מיליארד שקל, בעקבות הוראת ממשלה שקבעה זאת ב־19 באוקטובר. ביחד עם בקשה זו נכלל סעיף נוסף לתקצב ב־274 מיליון שקל במזומן הן את המינהלת (100 מיליון שקל) והן העברות לטובת יישובי העוטף (174 מיליון שקל) במטרה לחזק אותם. הצעה זו היתה אמורה לקבל את אישור ועדת הכספים כבר בשבוע שעבר, אך נתקלה בסירוב של היו"ר גפני ולבסוף נמשכה בהוראת שר האוצר סמוטריץ'.
הסיבה: חלק מהתקציב של אותם 274 מיליון שקל מקורם בכספים קואליציוניים שמשמשים בין היתר את משרד החינוך כדי לתקצב מורים וגננות בחינוך החרדי. גפני לא היה מוכן לשמוע על כך וסמוטריץ' עצמו זעם על אנשי משרדו שבכלל העלו את האפשרות, אך זה לא הפריע להם לטעון כלפי חוץ כי כל הכספים הקואליציוניים הוקפאו לטובת המלחמה.
כדי לאפשר למינהלת תקומה להתחיל לתפקד, באיחור למרבה הצער, נדרש האוצר לפצל את ההצעה לוועדת הכספים – הרשאה להתחייב במיליארד שקל בהצעה אחת ו־274 מיליון שקל בהצעה נפרדת. שתי ההצעות הוגשו לוועדת הכספים אך רק אחת מהן הגיעה לדיון ולאישור בוועדה. ה־274 מיליון שקלים, שמקורם עדיין באותם כספים קואליציוניים, פשוט "התפוגגה". האם היא תעלה בעתיד בוועדה? פנייה לאנשיו של גפני לא העלתה תשובה.
האבסורד לא נעצר שם. במהלך הדיון היום טענו חברי האופוזיציה – הח"כים אורית פרקש הכהן וולדימיר בליאק – כי בניגוד להבטחות, שום כסף שהובטח למינהלת תקומה לא מגיע מהכספים הקואליציוניים. נציגת האוצר בדיון נאלצה לפיכך לחשוף את ה"טריק" שבו השתמשו במטרה לאפשר למינהלת לקבל כספים, תחת המגבלות של סמוטריץ' שמסרב לגעת בכספים הקואליציוניים שהובטחו למפלגות החרדיות.
מיליארד שקל הובטחו למינהלת תקומה בהחלטת הממשלה. 570 מיליון שקל מתוכם היו אמורים להגיע ב־2023 ו־430 מיליון נוספים ב־2024. מתוך ה־570 מיליון שקל השנה, 100 מיליון שקל נבלעו בהצעה שאותה כאמור חסמו גפני וסמוטריץ' שמקורם בכספים הקואליציוניים. 470 מיליון שקל נוספים דווקא אושרו בוועדה לפני כן, אך מקורם הוא לא בכספים קואליציוניים אלא בדחיית תשלומים להשכלה הגבוהה שהועברו מסוף דצמבר לתחילת ינואר 2024.
אותם 470 מיליון שקל לא נחתכו מתקציב ההשכלה הגבוהה לבלי שוב. האוצר פשוט "דחה" את התשלום שלהם בחודש אבל בינואר כבר יידרש להימצא להם תקציב. נציגי האוצר בדיון ציינו כי תקציב זה יבוא על חשבון הכספים הקואליציוניים של 2024, אך אף אחד לא יכול באמת לחתום על כך, שכן האוצר יידרש לגבש תקציב חדש לשנה זו, כפי שכבר הובהר על ידי שר האוצר בעצמו. האם אז מובטח שאותם 470 מיליון שקל להשכלה הגבוהה יגיעו ספציפית מתוך כספים קואליציוניים? ממש לא.
אין ספק שמתן האפשרות למינהלת תקומה להתחיל לפעול חשוב ביותר, אך הדרך לשם רצופה במכשולים ששם סמוטריץ' בפני פקידי משרדו, שנדרשים לתמרן שוב ושוב בין הצורך המיידי בהזרמות כספים לטובת המלחמה לאינטרס הפוליטי הצר ששר האוצר מסרב לזנוח גם כעת, כשהתותחים ממשיכים לרעום.