סגור

בלעדי
פרשת המימד החמישי: 15 איש נחקרו, בהם המייסד גיא כספי

כספי, מנכ"ל חברת הסייבר דיפ אינסטינקט, שהיה ממקימי המימד החמישי והאיש שיזם את מינוי בני גנץ ליו"ר החברה, נחקר ביחד עם שאר המייסדים. גנץ, שאינו חשוד בפרשה, מחזיק עדיין מניות בשווי 6 מיליון שקל בדיפ אינסטינקט בנאמנות

רשות התחרות חקרה באזהרה בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה וגבתה עדויות פתוחות מ־15 מעורבים במסגרת פרשת המימד החמישי - כלומר כל הנהלת החברה ומי שהיה קשור אליה, כך נודע ל"כלכליסט". בכיר הנחקרים בפרשה הוא גיא כספי, מנכ"ל ובעל מניות (27%) בחברת אבטחת הסייבר באמצעות בינה מלאכותית דיפ אינסטינקט (Deep Instinct). על בסיס גיוסי ההון שלה, שווי החברה מוערך בכ־250 מיליון דולר.
את החקירה בפרשה מנהלת רשות התחרות מאחר שמדובר בחקירת מכרז של המשטרה. את החקירה מלווה פרקליטות מחוז ירושלים, והיא נפתחה בעקבות דו"ח מבקר המדינה ממרץ 2019, שקבע כי המשטרה פעלה בניגוד לנהלים ובחוסר שוויון כשקידמה התקשרות עם המימד החמישי.
בדו"ח המבקר נכתב שהחברה, שלא היה לה כל ניסיון לפני הזכייה במכרז, הציגה מידע כוזב לנציגי המשטרה על יכולותיה. בעקבות הדו"ח החליט מ"מ פרקליט המדינה לשעבר, דן אלדד, לפתוח בחקירה פלילית נגד אנשי החברה. המימד החמישי קרסה באפריל 2019 ומונה לה כונס נכסים.
כספי היה ממייסדי המימד החמישי, ובעל המניות הגדול בה (43%). הוא גם היה מיוזמי מינויו של בני גנץ, כיום שר הביטחון, ליו"ר החברה בשנת 2014.
גנץ, שאינו חשוד בפרשת המימד החמישי, מחזיק לפי הסדר ניגוד העניינים שלו כיום פחות מ־1% ממניות דיפ אינסטינקט, מניות בשווי של כ־6 מיליון שקל שאותן העביר לנאמנות עיוורת עם מינוי לשר.
על פי תצהירים שהוגשו לבית המשפט הפדרלי בניו יורק בין המשקיעים במימד החמישי ובדיפ אינסטינקט בעבר היה האוליגרך היהודי הרוסי ויקטור וקסלברג. כפי שנחשף באתר "כלכליסט", שני מייסדים נוספים של המימד החמישי — דורון כהן, ששימש כמנכ"ל חברת הסייבר שקרסה, ויואל נאמן, אחיינו של שר המשפטים המנוח יעקב נאמן — הם החשודים המרכזיים בפרשה, שבמרכזה חשד להצגת מצגי שווא למשטרה במסגרת התקשרות בפטור ממכרז להטמעת מערכת בינה מלאכותית ב־2014. שווי ההתקשרות כ־50 מיליון שקל על פני מספר שנים.
גם כהן, בכיר לשעבר במוסד, וגם נאמן, עו"ד, הם בעלי מניות (11.2% לכהן, ו־8.6% לנאמן) בדיפ אינסטינקט.
1 צפייה בגלריה
מימין גיא כספי ו בני גנץ
מימין גיא כספי ו בני גנץ
גיא כספי ושר הביטחון בני גנץ. כספי הביא את גנץ לחברה
( אוראל כהן דנה קופל)
עם פתיחת החקירה הגלויה בפברואר השנה, כהן ונאמן עוכבו ונחקרו באזהרה במשרדי רשות התחרות, בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה. במקביל נערכו חיפושים בביתיהם של כהן ונאמן. החוקרים החרימו טלפונים ניידים, מחשבים ומסמכים. בין בעלי מניות הנוספים לשעבר במימד החמישי שנחקרו בפרשה ברשות התחרות נמצא גם דוקטור אלי (אומיד) דוד, חוקר בתחום הבינה המלאכותית מאוניברסיטת בר־אילן. גם דוד מחזיק כיום מניות בדיפ אינסטינקט (5.8%).
ימים ספורים בטרם נחקר באזהרה, התראיין כהן לאתר ynet, וטען כי גנץ הקפיד לא להיות מעורב בתהליך העסקי בין חברת "המימד החמישי" לבין המשטרה. בנוסף טען בראיון כי התקיימו שתי פגישות עם מפכ"ל המשטרה באותו זמן רוני אלשיך, וגנץ השתתף רק בראשונה. "הסגירה העסקית נעשתה על ידי הנהלת החברה והדירקטוריון לא היה מעורב בה", טען כהן. עו"ד מיכל רוזן עוזר, באת כוחו של כהן, מסרה: "דורון כהן נחקר, שיתף פעולה עם החוקרים וענה לכל השאלות. אין לנו ספק כי החקירה תסתיים בלא כלום ויקבע באופן נחרץ שלא נפל פגם במעשיו".
עו"ד איריס ניב־סבאג, המייצגת את נאמן, מסרה: "נאמן מסר את התייחסותו לנושא בחקירה, ואנו משוכנעים שיתברר שאין בסיס לטענה כלפיו".
מטעמה של דיפ אינסטינקט לא נמסרה תגובה.