סגור

חוזרים לאחור? מספר מקבלי השכר ירד ב־30 אלף איש

התפרצות זן הדלתא נותנת את אותותיה: באוגוסט חלה ירידה של 0.9% במספר מקבלי המשכורות במשק בהשוואה ליולי, שבו הציג שוק העבודה את הנתונים הטובים ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה

האם ההתאוששות בשוק העבודה נבלמה באוגוסט? מנתוני חברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאי), שמפעילה את מערכת העברת התשלומים בישראל, עולה כי נרשמה ירידה של כ־30 אלף איש במספר מקבלי השכר בחודש אוגוסט בהשוואה לחודש יולי. מספרם של מקבלי השכר בחודש שעבר הגיע לכ־3.552 מיליון איש.


הנתון הזה מגיע דווקא אחרי שבחודש יולי הציג שוק העבודה את הנתונים הטובים ביותר שלו מאז פרץ משבר הקורונה. הנתונים של מס"ב מסתמכים על העברות המשכורות לכ־90% מהשכירים במשק, במגזר הציבורי והפרטי. אחד ההסברים לירידה שנרשמה באוגוסט הוא ההתפרצות של זן הדלתא של הקורונה וההשפעה שלו על שוק התעסוקה, עם התגברות הגל הרביעי והחמרת התקנות במשק, כמו גם החששות מהטלת סגרים לקראת תקופת החגים בספטמבר.


לפי נתוני מס"ב, מספר מקבלי המשכורת עבור חודש אוגוסט (נמדד בין ה־20 באוגוסט ל־10 בספטמבר) ירד ב־0.9% לעומת חודש יולי. בהשוואה למרץ 2020, החודש האחרון לפני השפעות משבר הקורונה, מספר מקבלי השכר עדיין נמוך בכ־100 אלף איש.
בתחילת החודש דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על עלייה של האבטלה ב־0.5% במחצית הראשונה של חודש אוגוסט ל־8.1%, שהם 350 אלף איש, אחרי הירידה ביולי. בשבוע שעבר עדכנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי מספר המשרות הפנויות במשק עלה באוגוסט לשיא של 134,200, החודש החמישי ברציפות שבו נשבר השיא במספר המשרות הפנויות. מספר המועסקים במשק לפי הלמ"ס עלה באוגוסט בכ־37 אלף ל־2.66 מיליון איש.
היקף תשלומי השכר עבור חודש אוגוסט עמד על 26.19 מיליארד שקל בהשוואה ל־26.75 מיליארד שקל עבור משכורת יולי. בין הסיבות לירידה מציינים במס"ב כי ביולי נכללו גם תשלומי דמי ההבראה השנתיים בחלק מהחברות המגזר הפרטי. בהשוואה לאוגוסט אשתקד מדובר בעלייה של 5.9%, מה שמעיד על התאוששות המשק בהשוואה לקיץ שעבר.
שכר הנטו הממוצע ששולם עבור משכורת אוגוסט עמד על 7,373 שקל, ירידה של כ־1.2% בהשוואה לשכר הממוצע ביולי, שכלל את מרכיב דמי ההבראה אצל חלק מהשכירים. באוגוסט אשתקד עמד השכר הממוצע על 7,300 שקל ובאוגוסט 2019 על 7,151 שקל. המשכורת נטו החציונית עמדה על 6,068 שקל, ירידה של 2.8% בהשוואה ליולי ועלייה של 0.6% בהשוואה לאוגוסט אשתקד.
מנכ"לית מס"ב, אודליה משה אוסטרובסקי, אמרה ל"כלכליסט", כי "כפי שראינו לכל אורך משבר הקורונה, שוק התעסוקה סובל מתנודתיות הנגרמת מההגבלות המוטלות על המשק כתוצאה מגלי ההתפרצויות של הנגיף. נראה כי זו הסיבה העיקרית לכך שאחרי שלושה חודשים של עלייה בהיקף התעסוקה במשק אנו רואים החודש ירידה במספר מקבלי השכר".