"קניבליזם על חשבון מצוקת הישראלים": חברי כנסת תקפו את המחירים הגבוהים של טיסות החילוץ
דיון סוער בוועדת הכלכלה סביב המחירים הגבוהים של הטיסות שנדרשים לשלם ישראלים שנתקעו בחו"ל. חברי כנסת זעמו על אי הבהירות בנושא היציאות מהארץ. מנכ"ל רשות שדות התעופה: "רוצים להקטין את הסיכון ולכן יש רק 50 נוסעים במטוס בטיסות יוצאות"
דיון סוער היום בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא טיסות החילוץ של ישראלים שנתקעו בחו"ל וטיסות למי שמבקשים לצאת מהארץ. ח"כ אפרת רייטן פנתה לפרויקטור של מבצע "חזרה בטוחה" עוז יצחקי וביקשה הבהרות על ועדת החריגים ליוצאים מישראל- דרישה שהעלה משרד התחבורה בשבוע שעבר ואז חזר בו. יצחקי הסביר לשרים כי אין שום צורך בוועדת החריגים ליוצאים. "אין שום קריטריונים, הכל פתוח. כבר ממוצאי שבת חברות התעופה מכרו כרטיסים. אתם ניזונים ממידע שגוי".
דבריו רק עוררו את זעמם של חברי הכנסת לאור העובדה שבמשך ימים ארוכים משרד התחבורה פירסם את ועדת החריגים ליוצאים מהארץ. "אתה יודע כמה אנשים פנו אלינו לגבי זה? זה שיש כל כך הרבה דיסאינפורמציה ואי הבנה זה אומר משהו על התנהלות המבצע", אמרה רייטן. "אנשים פונים אלינו ואתה אומר שאין בכלל ועדת חריגים? אנשים לא מבינים מה קורה".
ח"כ מירב בן ארי מתחה ביקורת על ההיערכות לחילוץ ישראלים והתייחסה לאזהרות הבטיחות במעברי הגבול "למה לא היו הפלגות מלרנקה כבר ביום שישי לאחר תחילת המבצע? הרי ידעתם מה קורה. חברי כנסת מיוזמתם המליצו לעבור במעברי גבול עם אזהרת מסע, איך זה קרה? מה עשיתם כדי לאבטח את המעברים?".
מנכ"ל רשות שדות התעופה שרון קדמי השיב: "הגברנו את האבטחה והעובדים במעבר, אין מחסור. המעבר בטאבה פתוח עד אחרון העוברים. המל"ל החריג את מעברי הגבול מאזהרת המסע, התנועה זורמת".
יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן התעקש: "אין שום פרסום של המל"ל לגבי החרגה. המעבר והמדינה זה אותו הדבר, אנשים לא יודעים". בתגובה אמר קדמי כי תצא הבהרה.
ח"כ מאיר כהן מחה על מחירי הכרטיסים של החברות לטיסות והפלגות החילוץ והיציאה מישראל: "מה גורם להם להיות חזירים ברגעי משבר? למה הפלגת חילוץ של 12 שעות עולה 690 יורו? למה לנצל ולחלוב ישראלי שנתקע בחו"ל? אין שום הצדקה לקניבליזם הזה. הפכו את את הישראלים שנתקעו למשאב שמרוויחים עליו. אי אפשר לחוקק חוק, אבל שלפחות משרד התחבורה ישלח מכתב חריג ושרת התחבורה תוקיע אותן. אנשים, שאספו פרוטה לפרוטה כדי להגיע לרודוס, לא יכולים לשלם את הסכומים האלה".
קדמי השיב: "אנחנו במצב מטורלל ולא סביר. אוקראינה במלחמה 3 שנים והדבר היחיד שטס שם זה כטב"מ. השארנו שמיים פתוחים במלחמה, אין לזה אח ורע בעולם. ממלחמת העולם השנייה לא קרה דבר כזה. מנסים להוריד את הסיכון, לא אתן שנוסע אחד ייפגע. אני לא יכול שהטרמינל יהיה מלא. רסיס אחד ויש לנו 200 הרוגים. לכן מדללים את הטיסות הנכנסות, רק 24 ביום ורק 50 נוסעים במטוס בטיסות יוצאות. זה המקסימום שיכולנו".
ח"כ אחמד טיבי התייחס לרצון לתקן את חוק הפיצויים ("חוק טיבי" לפיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה): "חברת אל על הרוויחה הון בשנה הראשונה של המלחמה", אמר. "היא סיימה את שנת 2024 עם רווח נקי של 545 מיליון דולר, כמעט פי 5 יותר מב-2023. מטרת החוק להגן על הנוסעים, החוק כבר תוקן וצומצם בעבר, בניגוד לרצון המחוקק. מדוע ממשיכים לצמצם? למה לא לפצות נוסעים?".






























