חזרה יקרה לארץ: עד 750 דולר לטיסה בכיוון אחד מרומא או וינה
ארקיע פתחה בסוף השבוע את מכירת הכרטיסים לטיסות החילוץ – והמחירים בשמיים: 749 דולר מרומא, 549 דולר מלרנקה. בישראייר המחירים נמוכים מעט יותר, אך גם הם עוררו כעס בקרב נוסעים. ארקיע: "המחירים הוגנים ככל האפשר"
ארקיע פתחה בסוף השבוע את מכירת הכרטיסים לטיסות החילוץ המיועדות לישראלים שנתקעו בחו"ל והותירה את הנוסעים המומים בשל המחירים הגבוהים: 749 דולר מווינה ורומא, ו־549 דולר מפריז, אתונה ולרנקה. הטיסות מתוכננות להמריא מהיום.
לקוחות ארקיע סיפרו לכלכליסט כי עם סגירת המרחב האווירי וביטול הטיסות, הם קיבלו זיכוי על הטיסות שבוטלו, אך לא שובר לטיסות חזרה. המשמעות היא שהם נאלצים לרכוש כרטיסים לטיסות החילוץ אך שוברי הזיכוי לא מספיקים לרכישתם.
בשבוע שעבר אייר חיפה מכרה כרטיסים מלרנקה ב־360 דולר. אל על טרם פתחה את מכירת הכרטיסים אך התחייבה לתקרה של 99 דולר מלרנקה ו־149 דולר מאתונה עבור טיסות חילוץ השבוע
מארקיע נמסר: "כלל הטיסות היוצאות מישראל ממריאות ריקות לחלוטין והמדינה אינה משתתפת בהוצאות החברה בשום צורה. המחירים הוגנים ככל האפשר ומאזנים בין מחויבות עמוקה להחזרת הישראלים לבין ניהול אחראי של משאבים בשעת חירום".
גם ישראייר החלה במכירת כרטיסים לטיסות החילוץ המיועדות לישראלים התקועים בחו"ל ומכרה אלפי כרטיסים תוך דקות ספורות במחירים שאמנם היו נמוכים יותר משל ארקיע, אך גם הם עוררו כעס בקרב חלק מהנוסעים: 640 דולר מרומא, 620 דולר מבודפשט, 480 דולר מאתונה ו־380 דולר מלרנקה. מדובר בכרטיסים בכיוון אחד לישראל שאינם כוללים כבודה (על מזוודה יש תוספת של 50 דולר). בישראייר מסרו בתגובה: "מחירי הכרטיסים נקבעים בתשומת לב ובאחריות, ויש לראותם כהוגנים ואף זולים לאור מכלול הנסיבות, ובהן שניתן להפעיל את הטיסות רק בכיוון אחד, מה שמקשה על איזון כלכלי של הטיסה".
לפי הערכות, כ־150 אלף ישראלים היו בחו"ל בעת פתיחת המלחמה עם איראן, וביקשו לחזרו לארץ. עד יום שישי הגיע מספר השבים לארץ דרך האוויר ל־10,000, ומספר דומה חזרו דרך הים – בכלי שיט פרטיים ובספינה של מנו ספנות שהגיעה היום לארץ כשעל סיפונה כ־2,000 איש). בנוסף חזרו לארץ אלפי ישראלים דרך עקבה וסיני.
בחברות התעופה הישראליות טענו כי המחירים סבירים באופן יחסי לעלויות הגבוהות שלהן, הכוללות אחזקת מטוסים וצוותים בחו"ל מתחילת המבצע, מיסי מעבר, אבטחה, והשבת מטוסים ריקים עקב האיסור להטיס אזרחים מחוץ לישראל. עם זאת, הטיסות שישראייר מכרה צפויות כבר להיות עמוסות גם בדרכן חזרה, בהמשך למתווה החדש של משרד התחבורה במסגרתו ועדת חריגים תאשר לאזרחים זרים, דיפלומטים וישראלים לעזוב את הארץ.
החברה הפסיקה את טיסותיה לישראל לאחר נפילת הטיל בנתב"ג בחודש שעבר. לפני תחילת המלחמה עם איראן, תאריך החזרה לפעילות שלה היה סוף יולי ואולם כעת היא דוחה את חזרתה.
בשבוע שעבר הודיעה לופטהנזה כי היא מקפיאה את טיסותיה לישראל עד 31 ביולי. הקבוצה כוללת את סוויס, אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס ויורווינגס. אחרי נפילת הטיל החות'י בנתב"ג במאי האחרון היא הקפיאה את טיסותיה בישראל, והיתה אמורה לחזור החל ב־22 ביוני, באופן הדרגתי.
קבוצת אייר פראנס־KLM ששבה לטוס בישראל רק ב־27 במאי הודיעה כי היא נאלצת לבטל את הטיסות אל ומהארץ עד להודעה חדשה. ITA שתכננה לשוב לטוס בישראל ב־7 ביולי, האריכה את הביטולים עד סוף יולי.
דלתא איירליינס הודיעה כי היא מבטלת את הטיסות לישראל עד 31 באוגוסט וריינאייר ביטלה את כל טיסותיה לישראל וממנה עד 30 בספטמבר.
חברת הספנות מארסק מקפיאה את עגינת כלי השיט שלה בנמל חיפה בעקבות המצב הביטחוני. עם זאת החברה תמשיך לעגון בנמל אשדוד.
בשבוע שעבר פגע טיל איראני במפעל בזן, הסמוך לנמל חיפה, דבר שהוביל את מארסק לשנות את גישתה כלפי עגינה בצפון. כעת החברה תפרוק את כל הסחורות באשדוד, ומשם ניתן יהיה לשנע חלק מהן לצפון. זו אחת הסיבות לכך שבנמלים לא מתרגשים מההודעה. "זה נשמע דרמטי אבל לא צפויה לכך השפעה משמעותית", אמר בכיר בענף הנמלים.