בוטלה הדרישה לוועדת חריגים, הטיסות הוגבלו ל-50 איש; בהייטק מתריעים: "זה יעלה לנו ביוקר"
המתווה החדש של משרד התחבורה מאפשר יציאה לכל דורש אך מגביל כרטיסי החזרה לתאריכים מעל 30 יום. סגירת המרחב האווירי עקב הצטרפות ארה"ב ללחימה באיראן הקפיאה את טיסות החילוץ והשאירה אלפי ישראלים תקועים בחו"ל; אהרון מנקובסקי, שותף מנהל בקרן ההון סיכון פיטנגו: "המתווה לא ריאלי, אם לא יימצאו להייטק פתרונות זה יעלה לנו ביוקר"
הזיגזג של טיסות החילוץ עולה לישראלים ביוקר ומשרד התחבורה חזר בו מהדרישה לוועדת חריגים ליוצאים מישראל.
במשרד התחבורה הבינו כנראה שהדרישה להעביר כל יוצא מישראל ועדת חריגים אינה פרקטית, וגם ספק אם חוקית, והמתווה החדש שפורסם בין שבת לראשון, מאשר יציאה לכל דורש. על פי המתווה החדש, מספר הנוסעים בכל טיסה יוגבל ל-50 בלבד אך כל נוסע שיוצא מישראל יוכל לרכוש כרטיס טיסה חזרה לישראל רק לתאריך שחל בעוד 30 ימים לפחות מרגע יציאתו, מתוך רצון לתת מענה בטיסות החוזרות לישראל בראש וראשונה לאזרחים שיצאו לחו"ל לפני פתיחת מבצע "עם כלביא" ומעוניינים לשוב ארצה.
הבוקר (22/6) עם הצטרפות ארצות הברית ללחימה באיראן ושינוי הנחיות פיקוד העורף, נסגר המרחב האווירי בישראל וחברות התעופה הישראליות, אל על, ישראייר, ארקיע ואייר חיפה, הקפיאו את כל טיסות החילוץ שלהן, כתוצאה מכך גם הוקפאו הטיסות שנועדו להוציא אזרחים מישראל.
ההכרזה תפסה ישראלים רבים "באוויר" וטיסת אל על מבנגקוק הוסתה ללרנקה, טיסה נוספת של החברה מפריז שבה על עקבותיה ונוסעים שכבר התיישבו בטיסה של ארקיע מניו יורק ירדו מהמטוס. ישראלים שכבר עלו על טיסות מברצלונה לפריז ומפריז ללרנקה, בהתאם לכרטיסי החילוץ שהשיגו, קיבלו את ההודעה בהלם, חלקם עדיין על המטוסים.
ישראלים ששהו באתונה דיווחו כי לא הצליחו לקבל את חדרי המלון שלהם בחזרה, לאחר שנרשמו לצ'אק אאוט היום, מתוך מחשבה שיש להם טיסת חילוץ בשעות הקרובות. מספר שעות מאוחר יותר הודיעה רשות שדות התעופה כי המרחב האווירי שוב נפתח וכי מבצע "חוזרים הביתה" של משרד התחבורה ממשיך, כולל טיסות יציאה מהארץ. בשעות האחרונות ישראלים שטיסותיהם בוטלו מנסים להשיג מידע מול חברות התעופה שבעצמן עדיין מנסות לשקם את לוח ההמראות שלהן.
אמש (21/6) נפתחה מכירת כרטיסים ליציאה מהארץ של ישראייר לאתונה, לרנקה, טביליסי, בודפשט ורומא ואל על פתחה רשימות לטיסות יציאה לרנקה, אתונה, רומא, פריז, לונדון, ניו יורק , לוס אנג'לס ובנגקוק. הישראלים הנרגשים רכשו בהמוניהם כרטיסים מישראייר והצטרפו לרשימות של אל על, תוך המתנה לפתיחת מכירת כרטיסים של ארקיע ואייר חיפה. באופן מפתיע אף אחד לא התבקש להציג אישור מוועדת חריגים, זאת בניגוד להכרזתה של שרת התחבורה, מירי רגב, במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר.
"היכולת לצאת מהארץ היא צורך כלכלי חיוני"
אחת הנפגעות הקשות מעצירת הטיסות מישראל ואליה היא תעשיית ההייטק המקומי ובעיקר האקוסיסטם של חברות הסטארט-אפ וההשקעות. מרבית הפעילות העסקית של התעשייה כיום היא מול העולם ובעיקר בארצות הברית, כאשר אפשרות התנועה החופשית נפגעת - התעשייה מקבלת מכה קשה מאוד.
בשיחה עם כלכליסט אומר אהרון מנקובסקי, שותף מנהל בקרן ההון סיכון פיטנגו: "ההייטק הישראלי הוא לא רק מנוע צמיחה – אלא עוגן אסטרטגי של הכלכלה הלאומית. הוא נשען על קשרים יומיומיים עם שווקים בינלאומיים, שותפים אסטרטגיים, משקיעים ועובדים גלובליים. פגישות פנים-אל-פנים, השתתפות בכנסים, חתימה על עסקאות וניהול צוותים מבוזרים – כל אלה אינם מותרות אלא תנאי סף להצלחה. לכן, במקביל ללחימה ולהתגייסות הלאומית, יש לייצר מדיניות חכמה שמבינה את המשמעות הכלכלית והתדמיתית של סגירת שערים – ויודעת להבחין בין טיסות פנאי לבין טיסות עבודה חיוניות. ההייטק הישראלי לא יכול להרשות לעצמו להיעדר מהזירה הגלובלית – אפילו לא ליום אחד.
"היכולת לצאת מהארץ היא לא רק עניין של נופש – אלא צורך כלכלי חיוני. במיוחד בימים של חוסר ודאות ביטחונית לאור תקיפת ארה"ב באיראן, יש חשיבות קריטית לאפשר לאנשי עסקים, ובפרט לאנשי ההייטק, לפגוש את הלקוחות והעובדים שלהם בחו"ל. כשיש מלחמה – שמועצמת דרך מסכי הטלוויזיה ברחבי העולם – עולות שאלות נוקבות מצד לקוחות חדשים על הכדאיות בעשיית עסקים עם חברות ישראליות, בעוד לקוחות קיימים מעלים חששות לגבי היכולת לקבל תמיכה ושירות.
לדבריו, "המתווה הנוכחי, שמגביל ל-50 נוסעים בטיסה ואף פחות, פשוט לא ריאלי. הוא לא מאפשר מענה לצרכים של החברות הישראליות שפועלות בזירה הבינלאומית. אם לא יימצאו פתרונות ישימים – זה יעלה לנו ביוקר, בפגיעה ישירה בהזדמנויות עסקיות, בהשקעות ובאמון של השוק הבינלאומי.
מנקובסקי מסכם בנימה אופטימית: "לאור התוצאות המצויינות עד כה במערכה אני מאמין שבסיומה צפויה לנו תקופה של צמיחה מואצת, אבל עד שנגיע לשם חייבים לתחזק את הפעילות העיסקית הבינלאומית בצורה הטובה ביותר".
































