סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר המשפטים יריב לוין 5.6.23
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר המשפטים יריב לוין (צילום: שלו שלום)

תשובת הקואליציה לתוצאות הבחירות: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ופירוק לשכת עוה"ד

הקואליציה תקדם חקיקה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, מכיוון שנשארה ללא רוב אוטומטי בה. החקיקה לשינוי הוועדה תיעשה ככל הנראה בכנס החורף של הכנסת שיחל אחרי החגים

הקואליציה מתכוונת לקדם חקיקה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, בעקבות תוצאות הבחירות ללשכת עורכי הדין, שהשאירו אותה ללא רוב אוטומטי בוועדה. החקיקה שתשנה את הוועדה לא תיעשה ככל הנראה בכנס הקיץ, שיסתיים בסוף החודש הבא, אלא רק בכנס החורף שיחל לאחר החגים באוקטובר.
שר המשפטים יריב לוין, המשמש כיו"ר הוועדה לבחירת שופטים, וגם בכירים בקואליציה כבר טענו בעבר שהרכב הוועדה הנוכחי "לא דמוקרטי". עם זאת, נכון לעכשיו נראה שלא תקודם ההצעה המקורית של לוין, לפיה יהיה רוב לקואליציה בוועדה לבחירת שופטים.
ההרכב הקיים כיום של הוועדה לבחירת שופטים, שטרם אוייש, כולל את שר המשפטים לוין, שאליו תצורף כנראה השרה מירי רגב, נציג מהקואליציה נוסף, ח"כ קארין אלהרר כנציגת האופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שני שופטי העליון ושני נציגי לשכת עורכי הדין.
לפי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לעוצמה יהודית, נציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים יהיה ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית).
בקואליציה קראו לבחירתו של אפי נווה על מנת להגיע לרוב של 5 מבין 9 חברי הוועדה עבור ביטול "שיטת הסניוריטי" ולבחירת הנשיא הבא במקומה של חיות הפורשת באוקטובר.התכנית הייתה לבחור את נשיא בית המשפט העליון הבא, בעזרת רוב רגיל, ולאחר מכן בסיועו של הנשיא החדש, קיוו בקואליציה לגבש 7 חברים, שהם הרוב הדרוש לבחירת שופטי עליון ולהשתלט על המינויים לבית המשפט העליון.
בינתיים, ועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לתמוך בראשון הקרוב בהצעת החוק של ח"כ חנוך מילביצקי (ליכוד) לחקיקת חוק מועצת לשכת עורכי הדין שתועלה ברביעי הקרוב להצבעה בקריאה טרומית, ונועדה למעשה לפרק את הלשכה. לפיה, תיוותר המועצה עם 2 סמכויות בלבד: הסמכת עורכי הדין, כולל ההתמחות ובחינות כניסה למקצוע, ותחום המשמעת והאתיקה. בנוסף, ועדת החוקה תכונס ל־3 דיונים מרתוניים בשבוע הבא כדי לקדם הצעת חוק לביטול עילת הסבירות על ידי בג"ץ.