סגור
עו"ד עמית בכר נכנס לאולם בעת ההכרזה על ניצחונו בבחירות בלשכה
עו"ד עמית בכר נכנס לאולם בעת ההכרזה על ניצחונו בבחירות בלשכה (צילום: עמיר קורץ)

עו"ד עמית בכר זכה בבחירות בלשכת עוה"ד בפער עצום: השיג 73% תמיכה

יו"ר הלשכה המכהן הביס את יריבו אפי נוה בפער של 20 אלף קולות: הוא השיג 28,483 קולות לעומת נוה שהסתפק ב-7,600 קולות - 19% תמיכה בלבד. הסיעה של בכר, תקווה ללשכה, כבשה גם את המועצה הארצית, הגוף הבוחר את שני נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים. עו"ד בכר: "ניצחון גדול שייכתב כפרק חשוב בתולדות הדמוקרטיה הישראלית"

עו"ד עמית בכר נבחר לראש לשכת עורכי הדין כשגבר על עו"ד אפי נוה בהפרש עצום של יותר מ-20 אלף קולות. בכר זכה ל-28,483 קולות מתוך 39,150 אלף מצביעים, קרוב ל-73% מהקולות, בעוד נוה ל-19% - עם 7603 קולות. שני המועמדים הנוספים עו"ד דורון ברזילי וארקדי אליגואשווילי חולקים ביתר הקולות. עו"ד דורון ברזילי קיבל 1,350 קולות, וארקדי אליגואשוילי – 1,539 קולות. אחרי ההכרזה החלו קריאות באולם "דמוקרטיה דמוקרטיה", ובכר קם והודה לתומכיו.
"ניצחנו", אמר עו"ד בכר בנאומו. "אתמול היה יום היסטורי ללשכת עורכי הדין ולדמוקרטיה . זה ניצחון גדול מכולנו שייכתב כפרק חשוב בתולדות ימיה של הדמוקרטיה הישראלית. עשרות אלפים יצאו מהמשרד ועמדו בתורים שעות ארוכות בחום ובשמש, נסעו מרחקים גדולים לקלפיות והצביעו עבורי ועבור תקווה ללשכה.
"זו היתה קריאת צו 8 לדמוקרטיה, ואתם התייצבתם. הם עשו זאת למטרה גדולה מכולנו. הם רצו להחזיר את כבוד המקצוע ואת כבודה של לשכת עורכי הדין ולהגן על הדמוקרטיה ועשו זאת בענק. הערב אני מבטיח להם ולכל אזרחי ישראל שאנו נעמוד בציפייה, נעבוד החל ממחר עבור כלל עורכי הדין ונמלא את תפקידנו לשמור על שלטון החוק והדמוקרטיה".
בכר הודה לשותפיו ו"ללוחמי הדמוקרטיה" – כשהתכוון לפעילי המחאה נגד ההפיכה המשטרית. "ריגשתם אותי וריגשתם מדינה שלמה ואני לא מגזים. ברגעים קשים הנחישות שלכם היתה לי מקור כוח עוצמה והשראה ובלעדיכם זה לא היה קורה".
בכר פנה לממשלה: "עורכי הדין הם פסיפס מייצג של כל חלקי העם ונעבוד בשיתוף פעולה מלא עם כל חברי הממשלה לטובת המדינה ועורכי הדין. קורא לשר המשפטים יריב לוין לכנס מיידית את הוועדה לבחירת שופטים כדי לאייש את התקנים החסרים ולהביא מזור לאזרחים שסובלים הרבה זמן, בשל המחסור בשופטים ועוזרים משפטיים. הקריאות לפגיעה בלשכה הן סכנה למסורת הדמוקרטית ולעצמאות מערכת המשפט. כל ניסיון פגיעה ייתקל בקיר ברזל של אזרחי ישראל שמבינים שתקופה זו דורשת הגנה מיוחדת על הדמוקרטיה מכל סכנה ורוח רעה".
יו"ר ועדת הבחירות עו"ד שלומי באשי אמר כי אחוזי ההצבעה היו חסרי תקדים בהיסטוריה של לשכת עורכי הדין עם יותר מ-39 אלף מצביעים מתוך כ-77 אלף בעלי זכות בחירה – 50.8% מבעלי זכות הבחירה, כמעט פי שניים מאשר במערכת הבחירות הקודמת. לגבי התורים הארוכים אמר באשי כי "עומס זה לא תקלה וכולם התגייסו לאור הכמות הרבה של המצביעים".
ליושב ראש מחוזות הלשכה נבחרו: עו"ד ליאור שפירא ליו"ר ועד מחוז ת"א, עו"ד רומי קנבל ליו"ר ועד מחוז מרכז, עו"ד ארז צ'צקס ליו"ר ועד מחוז ירושלים, עו"ד מוחמד נעאמנה ליו"ר ועד מחוז צפון, עו"ד שאדי סרוג'י ליו"ר ועד מחוז חיפה ועו"ד ארז דנוך ליו"ר ועד מחוז דרום.
הסיעה של בכר, תקווה ללשכה, כבשה גם את המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, הגוף שבוחר את 2 נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים, והמשמעות היא שלבכר בודאות יהיה רוב לנווט את המועצה כראות עיניו, ולשלוט בבחירה בנציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים. אלה צפויים להיות, בהתאם להבטחתו, כאלה שיבטיחו שמירה על עצמאות מערכת המשפט.
במועצה הארצית קיבלה הסיעה של בכר, תקווה ללשכה, 16 מנדטים, ובשל הסכם עם סיעה נוספת – של אורית קורן ויצי גורדון שקיבלה מנדט אחד - יהיו לבכר למעשה 17 קולות מתוך 28. הסיעה של נוה, לשכה אחת, קיבלה 2 מנדטים בלבד והסיעה שתמכה בו "יוזמה – הציונית המשפטית" 3 מנדטים. סיעת לשכה מנצחת של אלעד דנוך קיבלה 2 מנדטים, סיעת דרך כבוד ואיכות המקצוע 3 מנדטים וסיעת לתכלית ראויה מנדט אחד. בנוסף, במועצה הארצית יכהנו עוד 12 מנדטים של נציגי המחוזות – יו"ר המחוז ונציג נוסף מכל מחוז שנבחר על ידי ועד המחוז.

"אין הצדקה להוציא את לשכת עורכי הדין מהוועדה"

בראיון לגל"צ הבוקר אמר בכר: "מי שניצח אלה עשרות אלפי אנשים שעמדו בתורים שעות ארוכות, אנשים שלא הצביעו מעולם ללשכה. ציבור גדול אמר שהוא רוצה שהלשכה וראש הלשכה יעסקו בעצמאות מערכת המשפט - אמירה ברורה וחד משמעית. אני אייצג את כל עורכי הדין, ותפקידנו הוא גם לדאוג לעורכי הדין כאיגוד מקצועי ולעסוק בענייני אתיקה וכדומה וגם לעצמאות מערכת המשפט ולדמוקרטיה הישראלית. ציבור עורכי הדין אמר בקלפי בבחירות דמוקרטיות שהוא רוצה שנתעסק בכל הדברים האלה יחד".
עוד אמר בכר: "הצעות החוק של המהפכה המשטרית נבלמו כי לא היה להן רוב, ואין הצדקה להוציא את לשכת עורכי הדין מהוועדה. הלשכה צריכה להיות בוועדה, והנציגים שייבחרו על ידי המועצה הארצית, שספירת הקולות לבחירת הנציגים שלה עוד נמשכת, יהיו עצמאיים, לא פוליטיים ולא יצביעו אוטומטית. חשוב שבוועדה יהיה רוב מקצועי ולא פוליטי וזה חיוני לדמוקרטיה הישראלית. אני אתנגד נחרצות לשינוי בשיטת הסניורטי לבחירת נשיא בית המשפט העליון, כדי לשמור על עצמאותו. אני אעבוד עם כל שר משפטים וגם עם השר יריב לוין. מי שיעקוב אחרי הנאומים וההתבטאויות שלי יראה שלא יצאתי ותקפתי אותו אישית. קודמי אבי חימי עשה טעות כשאמר שיחרים אותו, ראש לשכה לא צריך לנהוג כך - ואני לא אנהג כך".
יום הבחירות אתמול היה יוצא דופן והתאפיין בעומסים בקלפיות, תורים ארוכים של שעות רבות, בעיקר בקלפיות במרכז, וטענות לשיבושים מכוונים שנשמעו מצד שני המתמודדים המרכזיים על ראשות הלשכה. בעקבות העומס בקלפיות יו"ר ועדת הבחירות ללשכה עו"ד שלומי באשי, פנה פעמיים במהלך היום לשר המשפטים יריב לוין, בבקשה שיסמיך אותו להאריך את שעות ההצבעה בבחירות. אחרי שתיקה ארוכה של לוין, הוא אישר ליו"ר הוועדה להאריך את שעות ההצבעה – עד 20:00 בקלפיות המשניות ועד 21:00 בקלפיות הראשיות.