סגור

אחרי שנקלעה לחובות של 70 מיליון שקל: בית המשפט הוציא צו עיכוב הליכים ליבואנית בושמילס

חברת "איסבקו - חברה ישראלית למשקאות", המוכרת בשמה המסחרי "כספיריטס", פנתה לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה לצו עיכוב הליכים לגיבוש הסדר חוב, ומינוי של עו"ד יצחק יונגר כמנהל ההסדר

בית המשפט המחוזי בחיפה נעתר עתה לבקשת חברת "איסבקו -חברה ישראלית למשקאות" המוכרת בשמה המסחרי "כספיריטס" (כספי משקאות חריפים) שנקלעה לחובות של כ-70 מיליון שקל והוציא לה צו עיכוב הליכים. השופטת בטינה טאובר מינתה לחברה שלושה מנהלי הסדר: עו"ד יצחק יונגר, עו"ד אלון קזיוף ועו"ד רון כהנא. כמו כן ניתן צו עיכוב הליכים לערבים לחובות החברה.
מוקדם יותר היום פנתה החברה לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה דחופה לצו עיכוב הליכים לצורך גיבוש הסדר חוב ומינוי מנהל הסדר. זאת, לאחר צבירת החובות. החברה ביקשה למנות את עו"ד יצחק יונגר כמנהל ההסדר. במסגרת הבקשה שהגישה החברה באמצעות עו"ד ישי מאירסדורף ועו"ד מתן יאס ממשרד פרידמן,יונגר ושות', ציינה כי היא חברה ישראלית מהוותיקות בתחום שיווק המשקאות החריפים בארץ, שמייבאת מותגים מוכרים ביניהם מותגי הוויסקי בושמילס וגלן גרנט.
משרדה ומרכזה הלוגיסטי של החברה ממוקמים בחיפה ובחברה מועסקים כיום 61 עובדים, רובם תושבי הצפון. מהבקשה עולה כי בשנים האחרונות היקף הפעילות גדל ממחזור שנתי של כ-40 מיליון שקל לכ-78.6 מיליון שקל. "הגידול המתמשך שחל בחברה בשנים האחרונות, מומן ברובו באמצעות אשראי, הרוב מבנק לאומי ובנק הפועלים וכ-43% ממלווים חוץ בנקאיים (בריבית גבוהה משמעותית מריבית בנקאית). נוכח עליית שיעור הריבית בישראל החל מאפריל 2022, חל גידול של כ-300% בהוצאות המימון של החברה, נתון שהקשה על תזרים המזומנים שלה. החברה פעלה על פי תחזיות קפדניות והסתמכה על תקבולים מלקוחותיה, אלא שבעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל פחתו מכירות החברה בכ-2 מיליון שקל בחודש וזו פתחה את שנת 2024 ללא עודפי גבייה ונאלצה להתמודד עם חוסר תזרימי תוך שהיא אינה זכאית למענקים (נוכח הגידול שחל בחברה ביחס לשנת 2022) - וכעת חובותיה נאמדים בכ-70 מיליון שקל (ללא חובות לבעלי המניות)".
מהבקשה עולה כי מתוך החובות, החוב למערכת הבנקאית עומד על כ-30 מיליון שקל, החוב לגופים חוץ בנקאיים עומד על כ-24.5 מיליון שקל והחוב לספקי החברה מוערך בכ-19 מיליון שקל. החברה מוסיפה וטוענת כי תוצאות מכירות החברה בפברואר 2024 מלמדות על כך שיש תוחלת לפעילותה, שכן היא החלה להתאושש וחזרה למצב שלפני פרוץ המלחמה.
במכתב לעובדים כתב אתמול אורן דנה, מבעלי החברה, "בלב כבד אני כותב לכם מכתב זה. בתקופה האחרונה נקלעה חברתנו היקרה למצב, בו היא אינה מסוגלת להמשיך ולתפקד באופן בו תפקדה עד עתה. מבלי להיכנס לסיבות ולנסיבות, אנו נאלצים לבצע כמה צעדים כואבים, לחברה ולי באופן אישי. כצעד ראשון פנינו לבית המשפט וביקשנו תקופה של מטריית הגנה מול הגופים להם אנו חייבים כספים. המטרה של הליך זה אינה פירוק החברה, להיפך. הליך זה אמור לשקם את החברה ולהחזירה למסלול תקין במהירות האפשרית. אנו פועלים בכל דרך אפשרית על מנת לטפל במצב הזה – יש הרבה צעדים בתהליך, מבטיח לעדכן בקרוב".
יש לציין כי הבקשה הוגשה לפי תיקון 4 הבא להקל על חברות בעקבות הקורונה ומטרת ההליך היא לפעול להבראת החברה. כמו כן , על פי תיקון 4 לא מתמנה נאמן שמשתלט על ניהול החברה, אלא מנהל הסדר שעוזר בגיבוש הסדר חוב. השופטת בטינה טאובר צפויה להכריע בבקשה היום.
איסבקו נוסדה בשנת 1991 ורכשה את פעילות חברת כספי משקאות חריפים, מותג ידוע ומוכר אשר נוסד בשנת 1909 בחיפה. החברה משווקת משקאות בינלאומיים. בעלי המניות של החברה הן החברות סקורפיו השקעות (א.ו) וכספיריטס. חברי הדירקטוריון של החברה הם אורן דנה, אריה וובר וכספיריטס. במסגרת הבקשה מצוין כי החברה הינה יבואנית רשמית ומפיצה של מותגי אלכוהול ומשקאות חריפים בהם ויסקי בושמילס, גלן גרנט, קאמוס, וודקה נמירוף, סאורטן קומפורט, טקילה חוזה קווארבו, יינות פורט אופלי קלינק ועוד. בנוסף, החברה הינה מפיצה בולטת של מותגי האלכוהול הלא כשרים של קבוצת פרנו ריקאר, חברה צרפתית השנייה בגודלה בעולם בענף המשקאות החריפים והיין.
החברה טוענת כי היא "צברה מוניטין רב כיבואנית ומפיצה רשמית של מותגי אלכוהול משלל סוגים למאות לקוחות קצה, ביניהם רשתות שיווק מובילות (שופרסל, אושר עד, קרפור, קשת טעמים, יין בעיר ועוד), חנויות מותגי אלכוהול, מסעדות וברים".