סגור
האנגר תחזוקה של אל על בנתב"ג
האנגר תחזוקה של אל על בנתב"ג. ביקוש עולמי למרכזי תחזוקת מטוסים (צילום: Davidi Vardi/Shutterstock)
בלעדי

יותר גדול מנתב"ג: מרכז בינלאומי לתחזוקת מטוסים יוקם ברמון

משרד התחבורה ורשות שדות התעופה מקדמים הקמת מרכז תחזוקת מטוסים שייצר מאות מקומות עבודה. המהלך נועד למשוך את וויז אייר לדרום, לחזק את כלכלת אילת ולספק פתרון אסטרטגי לעוד חברות הסובלות ממחסור עולמי במרכזי תחזוקה 

משרד התחבורה ורשות התעופה מקדמים הקמת מרכז לשירותי תחזוקה, תיקון ושיפוץ מנועים למטוסים (MRO) בנמל התעופה רמון. במרכז התחזוקה, שעל פי התוכנית צפוי לקום צמוד לשדה הקיים, ייפתח בשלב הראשון האנגר בשטח של 8-7 דונמים, ובהמשך יצטרפו האנגרים נוספים שיקלטו מטוסים מכל העולם. על פי ההערכות, מדובר במהלך שיסייע לשכנע את וויז אייר להקים מרכז תפעולי בדרום וכן ישמש פתרון למטוסי ארקיע וישראייר. הקמת המרכז תהיה גם פיצוי לחברות הישראליות, שמתנגדות להתרחבות של וויז אייר בישראל ודורשות כי החברה תפעל מרמון.
על פי המכרז המתוכנן, הזכיין שייבחר יידרש להשקיע עשרות מיליוני שקלים בהקמת המרכז ובתמורה יקבל זיכיון לכ־25 שנה.
מבדיקה כלכלית שערכו ברשות שדות התעופה עולה כי הקמת מרכז כזה צפויה ליצור מאות מקומות עבודה, למשוך ספקים בינלאומיים ולקדם את הפעילות הכלכלית באזור אילת. המלצת הרשות היא להתקדם לשלב המכרז המוקדם מול גורמים בינלאומיים כהכנה למכרז להקמת המרכז.
כבר היום קיים מרכז דומה בנתב"ג המתוחזק על ידי התעשייה האווירית, אך הוא מוגבל בשטחו, ולא תמיד מסוגל לספק טיפולי עומק מהותיים. לכן, מרכז התחזוקה של תע"א לא נותן מענה לכלל החברות הפועלות בנתב"ג. גם לאל על יש האנגר דומה בנתב"ג, אך הוא מטפל במטוסי החברה בלבד.
על פי הערכות, בשלב הראשון המרכז החדש יספק הכנסה של כ־70 מיליון שקל בשנה ויעסיק כ־200 עובדים, רק עבור ההאנגר הראשון. בהמשך מתוכננים לקום האנגרים נוספים.
במשרד התחבורה בראשות מירי רגב מבקשים לקדם את ענף התעופה בארץ שסובל ממחירים גבוהים וחוסר יציבות על רקע האירועים הגיאופוליטיים, ולהפוך את ישראל לאטרקטיבית יותר כך שחברות התעופה הזרות לא ימהרו לנטוש אותה בכל פעם שנשמעות אזעקות. בין היתר ביקשה רגב מחברת הלואו קוסט וויז אייר להקים מרכז תפעולי ברמון. בחברה לא אהבו את הרעיון וטענו כי מדובר באזור נידח. במשרד התחבורה מעריכים שהקמת המרכז החדש תטרוף את הקלפים שכן גם בוויז אייר זקוקים למרכז תחזוקה.
מרכזי תחזוקה נחשבים לעקב אכילס של חברות לואו קוסט שהמטוסים שלהן נמצאים זמן רב באוויר. הסוגיה עלתה בשיחות שקיימו נציגי וויז עם משרד התחבורה.
במשרד מקווים כי ב־MRO החדש ישתמשו גם חברות תעופה שאינן טסות בישראל ויגיעו לכאן רק עבור טיפולים, מהלך שיעודד חברות זרות לטוס בישראל ויגדיל את התחרות. ההערכה היא הקמת מרכז התחזוקה תשיג שתי מטרות: גם תציג הצעה שוויז אייר וחברות תעופה נוספות לא יוכלו לעמוד בה, וגם תיתן לאילת תנופה כלכלית. בעיריית אילת כבר ביקשו לקחת חלק במערך התכנון ואיישו פרויקטור מטעמם.
שוק ה־MRO העולמי הולך וגדל וצפוי להגיע לכ־120 מיליארד דולר עד 2035. כיום יש מחסור משמעותי במרכזי תחזוקה בעולם. למעשה, חברות תעופה ישראליות, כמו ארקיע וישראייר, מבצעות עבודות תחזוקה במרכזי MRO בחו"ל.
הסיבה המרכזית למחסור במרכזי תחזוקה היא שיבושים בשרשרת האספקה בגלל מגפת הקורונה. עקב הפסקת ייצור נוצר חוסר במטוסים חדשים ונותרו הרבה מטוסים ישנים שזקוקים לתחזוקה תכופה יותר. הענף מתמודד גם עם מחסור בכוח אדם – טכנאים, מהנדסים ואנשי תחזוקה בענף התעופה. לעומת זאת, בישראל, ובעיקר בדרום, יש שפע של אנשי מקצוע, רבים מהם יוצאי חיל האוויר.
בנוסף, מדובר במתחם שזקוק לשטח רב, וגם אותו יש בשפע בדרום. יתרון נוסף שיש לרמון הוא מזג האוויר היבש שיכול לאפשר שימור מטוסים לאורך זמן.
בשלב הראשון הנוסע הישראלי לא ירגיש בהבדל מהותי, אך ככל שרמון יתמלא במטוסים זרים, כך יעלו הסיכויים שחברות תעופה נוספות יצטרפו לשוק המקומי, התחרות תגדל וכתוצאה מכך מחירי הכרטיסים יירדו.
על פי חוות דעת שפרסמה חברת הייעוץ האסטרטגי Bain, הביקוש העולמי למרכזים לתחזוקת מטוסים צפוי להגיע לשיאו בשנת 2026 ואז צפוי להיווצר מחסורמשמעותי לעומת הביקוש הגדל.
כתוצאה מכך, חברות התעופה העולמיות עלולות למצוא את עצמן עם מטוסים שאינם בשימוש, מה שיפגע בזמינות טיסות בעולם ואף יוביל לעיכובים, העלאות מחירים וצמצום בתדירות הטיסות. במשרד התחבורה החליטו לנצל את ההזדמנות הכלכלית ולמנף את היתרונות של המדבר בדרום למרכז חדש שעשוי לגאול את ענף התעופה המקומי מהמשברים שעמם הוא מתמודד ולסגור את הדיל עם וויז אייר שכבר חודשים דנה ברעיון להקים בישראל מרכז תפעול.