סגור
מטוס של וויז אייר
מטוס של וויז אייר (צילום: Ben Stansall / AFP)

וויז אייר מוכנה להשקיע 100 מיליון יורו בישראל, אך יש לה תנאים

חברת הלואו קוסט ההונגרית מציבה דרישות גבוהות להקמת מרכז הפעלה בנתב"ג, כמו קווים לבלקן ולאמירויות, ואפילו קו פנימי לאילת. בתמורה היא מתכננת להגדיל את מספר הטיסות בצורה שללא ספק תגרום לחברות הישראליות הפסדים. "שהטוב ביותר ינצח", אומרים שם


מרכזים דומים של וויז אייר כבר פועלים ב-15 מדינות שונות, כולל מרכז לא פעיל באוקראינה, בהם החברה מעסיקה מקומיים ומגדילה את טווח היעדים שלה. עבור וויז אייר מדובר בהשקעה דרמטית, שכן הקמת מרכז כזה מוערכת ב-100 מיליון יורו, לא כולל תחזוקה ומשכורות.
בשיחות שהתקיימו שבוע שעבר בבודפשט, בין נציגי וויז אייר לנציגי משרד התחבורה, עלו דרישות לקווים של החברה מישראל לבלקן ולאמירויות, וזו למעשה המטרה העיקרית של וויז אייר. יותר מהמרכז, וויז אייר מבקשת להגדיל את קווי התעופה שלהם בישראל, לטוס מנתב"ג ליעדים זרים (שם אין להם בהכרח מרכזים), והפתעה נוספת, להפעיל טיסות פנימיות לאילת. זאת כפי שהיא כבר עושה במדינות אחרות במחירים נמוכים באופן דרמטי.

לפצות על הקו שנסגר

בסוף חודש ספטמבר וויז אייר סגרה את מרכז ההפעלה שלה באבו דאבי ואת החברה הבת וויז אייר אבו דאבי, ובכך איבדה קו יוקרתי שפעל בין ישראל לנסיכות. כדי לקבל אותו בחזרה ולפתוח אופציות חדשות, כמו טיסות ישירות לעמאן, וויז אייר זקוקה למרכז בישראל.
אבל כדי שזה יקרה היא קודם כל תיאלץ להתמודד עם לא מעט מכשולים. הרגולציה בישראל לא מאפשרת כרגע הקמה של בייס לחברה זרה בישראל. גם חבורת התעופה המקומיות זועמות, וועד העובדים של אל על כבר דפק לשרת התחבורה, מירי רגב על השולחן ואיים בשביתה. אפילו גורמי מקצוע ברשות שדות התעופה התריעו מפגיעה בענף המקומי. אבל אי אפשר להתעלם מהאופציות שייפתחו לתייר הישראלי אם מרכז כזה יוקם בישראל: יותר טיסות, יותר יעדים ותחרות שייתכן שתצליח להוריד את מחירי כרטיסי הטיסה של החברות הישראליות.
בשיחה עם כלכליסט ראש מערך התקשורת של וויז אייר, אנדרש ראדו, מסביר כיצד בייס ישפיע על ענף התעופה בישראל.

1 צפייה בגלריה
אנדרש ראדו ראש מערך התקשורת של וויז אייר
אנדרש ראדו ראש מערך התקשורת של וויז אייר
אנדרש ראדו
(צילום: חופית כהן אולאי)

ראדו אומר ש"כרגע אנחנו שמחים מהמצב. הגדלנו את היעדים ותדירות בישראל ואנחנו רואים שהתעופה בישראל חוזרת לעצמה. לפני הקורונה והמלחמה היו לנו יותר טיסות. עדיין לא חזרנו למצב הזה אבל הענף מתעורר. אני לא יודע לומר מה יקרה בישראל, אבל בכל רחבי אירופה יש לנו מרכזי הפעלה. יש לנו שם צוותים והמטוסים נשארים בלילה, מה שמאפשר לנו להוציא יותר טיסות. אם תהיה לנו עמדת לחניית מטוסים בישראל זה יהיה ההבדל המשמעותי ויהיו לנו צוותים שיעבדו ויחיו בתל אביב. אני לא רוצה לדבר ספציפית על תל אביב, אבל זה מה שיש לנו בבסיסים אחרים. הם עושים יותר מחמישה קווים ביום, וגם יש יותר יעדים. אנחנו מוכנים להרחיב את היעדים שלנו בישראל".
אם תפתחו מרכז בישראל, איך זה ישפיע על המחירים?
"כשאנחנו פותחים בייס זה לא מעלה מחירים, זה מגדיל את יכולת ההכלה שלנו ומאפשר לנו להטיס יותר אנשים, אבל המחירים נשארים נמוכים. לא הייתי משער שהמחירים בהכרח יירדו אבל הם בהחלט לא יעלו. המחירים לא קשורים רק לבייס, אלא לקווי התעופה, לתנאים של שדות התעופה, לעונות - יש הרבה גורמים שמשפיעים. אם יש דרישה המחירים עולים אבל אנחנו מעדיפים מטוס מלא בחצי מחיר ולא חצי מטוס במחיר מלא".
החברות הישראליות חוששות מתחרות. מה אתה חושב על החשש מפגיעה בענף המקומי?
"אני חושב שתחרות זה דבר טוב ואנחנו אוהבים אותה כי היא גורמת לך להיות טוב יותר, ושהטוב ביותר ינצח. זו שאלה של מודל עסקי, אף אחד לא צריך לחשוש מאיתנו, זו תחרות הוגנת".
לא ממש. הטענה המרכזית היא שבניגוד לחברות הישראליות, לא תמשיכו לטוס בימים של מתיחות ביטחונית
"טסנו מישראל גם בתקופות מתוחות, אבל אם רשות התעופה האירופאית תדרוש לעצור טיסות אז ניאלץ להפסיק לטוס. יש לנו גם מחלקת ביטחון משלנו, אנחנו אוספים מידע, לא עוקבים באופן עיוור אחרי מקור אחד, אבל כמובן שמבצעים שיקולים ומקבלים החלטות כשעל בטיחות לא מתפשרים. רווח לא יכול לגבור על ביטחון".
בסופו של דבר, בוויז אייר מבהירים שכדי להקים בייס בישראל הם זקוקים לגמישות מצד משרד התחבורה. הם מסרבים לציין באופן רשמי מה הדרישות, רק מציינים כי יצטרכו את שיתוף הפעולה של רשות התעופה בישראל וכמובן הבנה בתחום המיסוי. לדברי ראדו, "יש מדינות שעושות טעות ומקפיצות את מסי נמלי התעופה, הן חושבות שזה יכניס עוד כסף. בווינה שילשו את מסי הנמל והרבה חברות לואו קוסט עוזבות, והם מפסידים מזה כסף כי יש פחות תיירים".
חשוב לציין שהרגולציה סביב מהלך של הקמת מרכז תפעולי בישראל מורכבת ויתכן שאף תדרוש חקיקה, לכן גם בוויז אייר לא צופים שזה יקרה בשנה הקרובה. בשיחות עם עובדי החברה הם מדברים על ישראל באופן חיובי, מכירים את הטמפרמנט הישראלי וממש לא מכינים את המשפחה לרילוקיישיין לתל אביב. ייתכן שהמהלך כולו לא צפוי לצאת לפועל, בוודאי שלא בשנה הקרובה, אבל במשרד התחבורה כבר סימנו את היעד ומתכוונים לקדם אותו ככל הניתן. בשבועות הקרובים ייפגשו שוב הצדדים לדון בעניין.