סגור
Dun's 100

קריסתו של בניין כך באמצע היום ? מציאות מדומה או נורת אזהרה המחייבת התערבות? מי אשם, מה ניתן לעשות, מה דינו של הבניין והאם הדיירים ידרשו לממן מכיסם הקמת בניין חדש?

עם פתיחתה של השנה החדשה קרס לו בניין. כך פתאום באמצע היום! לא מרעידת אדמה, לא מרקטות מהאוויר, רק משום שהוקם בשנות ה-60 למאה הקודמת ויסודותיו היו רעועים. הסיפור שיתואר נחזה כאילו נלקח מסרטון הוליוודי נטול מציאות, אלא שפה, ממש פה במדינת ישראל ארע האירוע הבא

עם פתיחתה של השנה החדשה קרס לו בניין. כך פתאום באמצע היום! לא מרעידת אדמה, לא מרקטות מהאוויר, רק משום שהוקם בשנות ה-60 למאה הקודמת ויסודותיו היו רעועים. הסיפור שיתואר נחזה כאילו נלקח מסרטון הוליוודי נטול מציאות, אלא שפה, ממש פה במדינת ישראל ארע האירוע הבא.
פלוני מגיע לביתו ושולף את צרור המפתחות מכיסו לפתוח את דלת דירתו. מכניס את המפתח לבריח, מסובב, ודוחף את הדלת כדי לפתוח אותה. הדלת לא נפתחת!
פלוני לא מבין מדוע הדלת תקועה ומחליט להזמין עזרה. מתקשר לגורמי הכיבוי וההצלה ומתברר כי משקוף הדלת הראשית קיבל עיוות.
סף הכניסה אינו מלבני עוד והדלת תקועה אומר נציג כיבוי והצלה, שהגיע למקום, בהתאמה מקבל החלטה נועזת ומודיע על פינוי הבניין מיושביו שכן היסודות לא מצליחים להחזיק את משקל הבניין וקיימת שקיעה מסיבית שעשויה למוטט הבניין. אותו נציג לא יבין עד כמה החלטתו, יממה אחרי, היתה קריטית משהבניין כולו צנח כמגדל קלפים.
מי אשם, מה ניתן לעשות, מה דינו של הבניין והאם הדיירים ידרשו לממן מכיסם הקמת בניין חדש?
באספקט המדיני - הרעיון שנבחן על ידי משרד הפנים האמון על הרגולציה בתחום הינו יצירת מסלול ייחודי בחוק החדש שיחליף את תמ"א 38 עם עקרונות יסוד אחר ומקדמים עדיפים.
במסלול ייחודי זה תוענקנה זכויות בנייה לבניינים הנשקפת להם סכנת קריסה, לעומת זכויות הבנייה שיוענקו לבניינים שיעברו הליך רגיל של הריסה ובנייה מחדש במתכונת הקודמת לפי תמ״א 38.
כך גם נבחנה אפשרות שבניין שהוגדר מסוכן ויתווספו לו זכויות בניה פי 3 לפחות ממה שהיו לו - כדי לתמרץ את הריסתו והקמתו בהקדם האפשרי - יחול לגביו פטור מתשלום היטל השבחה.
עוד סוגיה שנבחנת במסגרת תיקון לחוק, לוחות הזמנים שהמדינה תקצה לועדות התכנון - וכך בתוך חודשים בודדים יונפק היתר בניה בגדר ׳היתר חירום׳.

2 צפייה בגלריה
בניין ש קרס ב חולון
בניין ש קרס ב חולון
בניין שקרס ב חולון
(צילום: קובי קואנקס)

באספקט המוניציפאלי - הועדה המקומית כבר קיימה ישיבה בנושא, ניכר כי תקודם תכנית באישור מחוזית - להקמת מבנה שיאפשר כדאיות כלכלית על חשבון יזם שיקים לדיירים את הבניין ויזכה בקומות נוספות.
בנוסף כבר התגבשו מספר בעלי מקצוע לעזור ולתרום לבעלי הזכויות מידיעתם בתחום כדי להועיל להם.
2 צפייה בגלריה
מורן גור עו"ד
מורן גור עו"ד
מורן גור עו"ד
(צילום: מיכל קושרוב)

לעמדת הכותב זוהי נורת אזהרה המחייבת התערבות המחוקק לא רק באיזורי הביקוש בהם יש כדאיות כלכלית להרוס ולבנות בניין, אלא בכל האזורים ללא יוצא מן הכלל תוך תמריץ סדור כבר כיום אודות כל מתחם לפי מקדם שמאי המייצר כדאיות.
עד כה לא צלחה הממשלה ליצור כדאיות לבניה באיזורי הפריפריה ודוגמה מובהקת לכך היא תמ״א 38 שבעיות היסוד שבלמו אותה נותרו בעינן.
נושאים חיוניים נוספים הדרושים התערבות הינם לוחות הזמנים ורף ההסכמות הדרוש באספקט הקנייני בסוגיות חירום על מנת להאיץ את התהליך.
בתקווה שהחקיקה הבאה לא תיכתב בדם אלא תיושם ותיצור עידוד אמיתי לחיזוק מבנים עוד בטרם האסון הבא.
לכן מומלץ כבר כיום להקדים תרופה לקריסה ולבחון באמצעות קונסטרוקטור ומומחים בתחום את יסודות הבניין.
מאת מורן גור, עו"ד ונוטריון, בעלים ושותף במשרד רייסמן גור דויטש, המתמחה בתכנון ובניה והתחדשות עירונית הנמנה מבין משרדי העילית בתחום.