סגור
מטוס של וויז אייר
מטוס של וויז אייר. שלוש טיסות ביום ליעדים מבוקשים (צילום: Ben Stansall / AFP)

חברות התעופה הישראליות ורשות התעופה מנסים לבלום את כניסת וויז אייר לארץ

בעוד שבלשכת שרת התחבורה מקווים להוזלת מחירי הטיסות, יש בענף התחבורה מי מזהירים מ"שיבוש פעילותו של ענף התעופה המקומי" עם הקמת מרכז של חברת הלואו־קוסט ההונגרית בישראל 

במהלך דיון במשרד התחבורה שלשום, התבקשו גורמי המקצוע בענף התעופה לקדם את התוכנית להקמת מרכז תפעולי לחברת התעופה לואו־קוסט ההונגרית Wizz Air. זאת חרף התנגדויות חברות התעופה הישראליות למהלך. גורמי המקצוע התבקשו לבדוק את השפעות התוכנית ואף להציע מיקומים ודרכי הפעלה למרכז. אך אז התגלה כי לא רק חברות התעופה המקומיות, בעלות אינטרס כלכלי מובהק, מתנגדות למהלך, אלא גם גורמי המקצוע במשרד התחבורה עצמו וברשות התעופה האזרחית.
הדיון, שנערך בטונים גבוהים, הסתיים בהחלטה להקים את המרכז, אך מנהל רשות התעופה האזרחית, שמואל זכאי, עזב באמצע הדיון לאחר שבינו לבין אנשי שרת התחבורה, מירי רגב, היו חילופי דברים קשים על רקע התנגדותו למהלך ואזהרותיו לגבי יציבות ענף התעופה בישראל.
הטענה המרכזית של גורמי המקצוע היא שהחברות הישראליות – אל על, ארקיע וישראייר – לא יעמדו בתחרות. במידה ש־Wizz Air תפתח מרכז תפעולי בישראל היא תוכל להגדיל את מספר הטיסות שלה, להמריא מוקדם בבוקר ולהספיק לבצע שלוש טיסות ביום במטוס אחד ליעדים קרובים, כשהיא נוגסת בסלוטים (חלונות המראה ונחיתה) המבוקשים ביותר. החברות הישראליות לא יכולות לפעול באופן דומה, מאחר שהן כפופות לאילוצים של גורמי הביטחון שלא יכולים לעמוד בלוח זמנים כזה. במקביל, Wizz Air תפעל עם טייסים אירופאים, כאלו שלא כפופים להגבלת שעות הטיסה בישראל, לא מגויסים למילואים או ל"כשירות מבצעית" של חיל האוויר. כמו כן, Wizz Air תמשיך לשלם אגרות נמל זולות יותר עבור טרמינל 1 בנתב"ג, בניגוד לחברות הישראליות שלרוב פועלות מטרמינל 3.
גורמי המקצוע גם מציעים פתרונות: הם מבקשים לחשב מחדש את האגרות הדיפרנציאליות של נתב"ג, למצוא פתרונות להוצאות האבטחה הכבדות של החברות הישראליות ואף לאפשר לחברות פרטיות להעניק שירותי קרקע, כמקובל בעולם, וכך ליצור תחרות ולהוזיל את השירות, שכיום ניתן בלעדית על ידי רשות שדות התעופה ועל בסיס תעריפים קבועים.
משרד התחבורה מצידו העלה שוב שתי טענות מרכזיות בעניין זה: הקמת מרכז תפעולי ל־Wizz Air תוזיל את מחירי הטיסות – הן בשל הגדלת היצע הטיסות והן משום שמדובר בחברת לואו־קוסט. טענה נוספת היא ש־Wizz Air תתחייב להמשיך לטוס גם בזמן הידרדרות ביטחונית, דבר שיעודד חברות זרות נוספות לא להקפיא טיסות בכל פעם שטיל עף בישראל. אנשי מקצוע טוענים מנגד, כי ההחלטה אם לטוס או לא מנתב"ג ממילא מצויה בידי הרגולטור האירופי.