סגור
שרת התחבורה מירי רגב לצד חוף הים ב אילת
מירי רגב. הכריזה על הגדלת התחרות בקו לאילת (צילומים: שלו שלום, ערן גרנות)

למרות הבטחות המדינה: אל על עדיין לא החלה להפעיל טיסות לאילת

שרת התחבורה מירי רגב הכריזה כי החל מחודש מאי אל על תפעיל טיסות מנתב"ג לאילת, אך עד כה הטיסות טרם יצאו לדרך. אל על: "הנושא נמצא בתהליך עבודה מול משרד התחבורה". רשות שדות התעופה: "מברכים כל חברה שתבחר לטוס" 

למרות הבטחות של המדינה, אל על לא חידשה את טיסותיה לאילת, וללא טיסת בוקר מוקדמת תושבי הדרום משלמים מחיר גבוה על מאבקים פנימיים בעולם התעופה המקומי.
בתחילת מרץ הודיעה רשות שדות התעופה (רש"ת) על "בשורה משמעותית" — הצטרפות של אל על למערך הטיסות לאילת. אל על לא טסה לאילת יותר מ־12 שנה, וכיום הקו מופעל על ידי ארקיע וישראייר.
ברשות שדות התעופה ציינו כי הצטרפותה של אל על תגדיל את מספר הטיסות לעיר הדרומית וממנה ל־12 עד 13 טיסות יומיות, זאת בנוסף ל־2–3 טיסות יומיות משדה התעופה חיפה לשדה רמון. שרת התחבורה מירי רגב הכריזה אז: "מדובר בבשורה משמעותית עבור תושבי אילת ובחיזוק הקשר בין המרכז והפריפריה. חזרתה של אל על תגדיל משמעותית את היקף הטיסות הפנים ארציות לאילת ותגביר את התחרות בתחום, לטובת תושבי אילת ולטובת כלל הציבור".
מאז ההכרזה החגיגית חלפו יותר מחודשיים אבל הטיסות המובטחות טרם יצאו לדרך, וההודעה – שהגיעה מרש"ת ולא מאל על – נשארה על הנייר.
על פי רשות שדות התעופה, הטיסה הראשונה של אל על לאילת היתה אמורה לצאת ב־1 במאי. כשזה לא קרה טענו גורמים בענף כי מדובר בעיכוב טכני, ככל הנראה על רקע הביטולים של החברות הזרות, שרק החמירו לאחר נפילת הטיל סמוך לנתב"ג, וכתוצאה מכך גדלו ההזמנות של אל על. אז נטען כי בחודש יוני ימריאו הטיסות הנכספות, אבל לוח ההמראות לאילת בנתב"ג לחודש יוני נקי לחלוטין מאזכור שמה של אל על.
בינתיים החברות היחידות שטסות לאילת מנתב"ג ובחזרה, הן ישראייר עם 2 טיסות בלבד ביום, במקום 6־10 טיסות כפי שהיה לפני המלחמה, וארקיע עם 6–7 טיסות יומיות, במקום 8–10 לפני המלחמה. בעבר ארקיע הציעה להרחיב את מערך הטיסות לאילת כבר באפריל 2025 עם 9 טיסות יומיות הלוך ושוב קבועות, בתמורה להעברת טיסותיה במלואן לטרמינל 1 בנתב"ג. כאשר הטיסה המשמעותית ביותר שהציעה החברה היא טיסת הבוקר המוקדמת, שיוצאת בשעה 6:20 מאילת ומשרתת אנשים שעובדים במרכז או חולים שזקוקים לטיפולים רפואיים במרכז הארץ.
הדרישה של ארקיע מגיעה על רקע העברת הפעילות שלה לטרמינל 3 עם פרוץ המלחמה וסגירת טרמינל 1 כשחברות התעופה הזרות סירבו לטוס בישראל ועלה צורך לצמצם הוצאות וכח אדם. כשטרמינל 1 נפתח מחדש במאי 2024, דרשה ארקיע לטוס ממנו באופן מלא, כיוון שמיסי הנמל שלו זולים יותר, בין היתר טענה החברה כי טיסות משני טרמינלים נפרדים דורשות ממנה אופרציה מורכבת ויותר כח אדם. רש"ת סירבה, בטענה שאין מקום בטרמינל 1, ארקיע אף פנתה לבית המשפט המחוזי שבסוף חודש מרץ מחק את העתירה אך המליץ לצדדים לדון ביניהם.
למעשה, הטיסות לאילת לא נחשבות לרווחיות כלל, באופן יחסי לשאר הטיסות של ארקיע, אך מבחינת החברה הן התבצעו על מנת לאפשר לה להשתמש בטרמינל 1, וההצעה על הרחבת הטיסות הונחה על השולחן עם חיבור ישיר למעבר לטרמינל 1. מבחינת החברה, הסירוב לאפשר לה לטוס מטרמינל 1 מתבסס על כסף ולא רק על שעות ומקום. בהיעדר אפשרות אחרת, רש"ת יודעת שהחברה הישראלית חייבת לטוס רק מנתב"ג, ולכן אין לה אינטרס להקל עליה, רק שבדרך תושבי הדרום משלמים מחיר יקר.
מאל על נמסר בתגובה: "נושא הפעלת הטיסות לאילת על ידי אל על נבחן ונמצא בתהליך עבודה מול משרד התחבורה וכל הגורמים הנוגעים בדבר. אל על תעדכן את הציבור אם וכאשר תתקבל החלטה על מועד הפעלת טיסות כאמור".
מרשות שדות התעופה נמסר: "הרשות מברכת כל חברה שתבחר לפעול או להרחיב את פעילותה בקו נתב”ג–אילת, ותשמח לעמוד לרשותה בהתאם לנהלים המקובלים. בנתב”ג פועלים שני טרמינלים: טרמינל 1 המשמש לטיסות פנים-ארציות ולטיסות לואו־קוסט וטרמינל 3 המשמש לטיסות בינלאומיות. חלוקה זו, הנעשית בהתאם להסכמים ולנהלים בינלאומיים שעליהם חתומה מדינת ישראל, חיונית לניהול יעיל, שוויוני ומסודר של הפעילות בנמל התעופה, תוך שמירה על תנאי תחרות שווים לכלל חברות התעופה".