סגור
Dun's 100

לטובת בטיחותם של עשרות אלפי ישראלים - על הממשלה הבאה והרשויות המוניציפלויות לאפשר מסלול מהיר של קידום פינוי-בינוי בבניינים מסוכנים

אלפי בניינים ברחבי ישראל מוגדרים 'מסוכנים', ומסכנים את דייריהם באופן מיידי. אני קוראת לרשויות ולמדינה להרים דגל אדום וליישם מסלול ירוק ומהיר לפינוי-בינוי עבור אותם בניינים, באמצעות הפחתת הביורוקרטיה למינימום. היזמים מוכנים לקחת אחריות ולעזור לדיירים - על הרשויות והמדינה לקחת אחריות ולאפשר לכך לקרות ויפה שעה אחת קודם

הפתרונות הנוכחיים לשיפוץ בניינים המוגדרים 'מסוכנים', אשר יכול להגיע למאות אלפי ש"ח ויותר, אשר יוצאים לרוב מכיסי הדיירים - מספקים מענה חלקי ונקודתי לליקויים שהעירייה זיהתה בלבד. הפתרון אינו מתאים לטווח הרחוק כאשר מדובר בבניינים שנבנו לפני עשרות שנים וממשיכים להוות סכנה, בשל ליקויים סמויים שאינם נראים לעין.
מדובר על בעיה ארצית הכוללת כ-5,000 בניינים מסוכנים בהם חיים עשרות אלפי ישראלים ע"פ דוח מבקר המדינה לשנת 2022. ראינו כבר בניינים שקורסים תוך מספר שניות בחולון, רעננה ורמת גן - לשמחתנו זה קרה כשהספיקו לפנות את הדיירים טרם הקריסה. אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות בסיטואציה בה בניין קורס על דייריו, ובטח לא להיות אחראי על כך. כיום במקרים בהם דיירי הבניינים המסוכנים מתגבשים לפינוי בינוי ולחתימה עם יזם – צפויים שנים ארוכות – כעשור עד שהבניין ייהרס ויתחיל בנייה של בניין חדש.

הפתרון - 'מסלול ירוק' לקידום פינוי-בינוי בבניינים מסוכנים

הפתרון החיוני למצב הקריטי הוא מסלול ירוק ומהיר לפינוי-בינוי בפרויקטים מסוג זה, מצד הרשות המקומית, הממשלה, וועדות התכנון. על גופים אלו לשים את כל כובד משקלם ולאפשר לבניינים האלו להיכנס ראשונים לתכנון וביצוע, עם מינימום ביורוקרטיה, אל לנו לשכוח שמדובר בחיי אדם!.
במצב בו יש יזם בתמונה אשר מוכן להכניס את היד לכיס, להיחשף לסיכונים ולקחת אחריות קל וחומר שהמדינה מחוייבת לקחת אחריות, לתת מענה מהיר ולוודא שתושבי המדינה חיים בביטחון ובבטחה בבתיהם. לחברתנו יש שני פרויקטים בבת ים ות"א בהם אנחנו מחזקים את הבניינים על חשבוננו מחשש לקריסה של המבנים בטווח המיידי ומתוך דאגה לביטחונם של הדיירים הגרים בהם.
1 צפייה בגלריה
ננה חן מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית
ננה חן מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית
ננה חן מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית
( צילום:ראובן קפוצ'ינסקי )

בסופו של דבר, המדינה לא מחויבת לשפץ את הבניינים, כך שאין צורך בתקציב מיוחד בדרך להחלטה ברורה שצריכה להתקבל בהקדם. בתור תושבת ואזרחית המדינה, אני סבורה שהחובה של הממשלה והרשויות היא לדאוג לבטיחות ולחיי האזרחים הגרים בבניינים מסוכנים אלו.
אני מצפה שהממשלה הבאה תרים דגל אדום בנושא ותיקח את זה על אחריותה, באמצעות מחלקה ייעודית לפרויקטי 'מסלול ירוק' עבור בניינים בסכנת קריסה. עוד לפני כן. הייתי רוצה לראות את המפלגות המתמודדות בבחירות השנה, מעלות את הנושא למודעות ומתחייבות בפני האזרחים לעשות הכל כדי לשמור על הבטיחות והחיים שלהם , וכמובן ליישם את ההבטחות מיד לאחר הבחירות בעזרת חקיקה והורדת חסמים בירוקרטים שיאפשרו את הריסתם בהקדם של הבניינים המסוכנים שבמקומם יבנו בניינים חדשים ובטיחותיים.
ננה חן – מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית