סגור

העליון דחה את עתירת דגון: גדות כימיקלים תפעיל את ממגורת הדגן בחיפה

העותרות, דגון ושפיר, טענו כי גדות אינה עומדת בתנאי הסף של המכרז. בהחלטת בית המשפט הודגש כי שתי החברות העותרות בכלל לא הגיעו לשלב הסופי במכרז זה, וכל הקפאה של הזכייה בו תוביל לפגיעה ביבוא התבואה לישראל ולנזק ציבורי רב

שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז דחתה את העתירה שביקשה לבטל את זכיית חברת גדות כימיקלים במכרז להפעלת ממגורת הדגן בחיפה. המכרז שזכתה בו גדות היה על תפעול הממגורות בנמל חיפה לתקופה בת שש שנים, כאשר לחברת נמלי ישראל (חנ"י) שמורה האפשרות להאריך את ההתקשרות במכרז לארבע שנים נוספות. את העתירה הגישו חברת דגון, שהפעילה במשך עשרות שנים את הממגורה, וחברת שפיר, שהתמודדה עמה במכרז. העתירה הוגשה נגד גדות מסופים לכימיקלים וחברת נמלי ישראל.

הממגורה בחיפה משמשת לפריקה של יותר מ-3 מיליון טון גרעיני דגנים מיובאים בכל שנה, ושולטת על 85% מיבוא התבואה לישראל. דגון, בבעלות מיקי שרן ועו"ד יואב בן דרור, הקימה והפעילה את הממגורות מאז 1950, תחילה מכוח זיכיון שנתנה לה המדינה, ובהמשך מכוח הסכם בינה לבין חנ"י. בחודש מאי הודיעה חנ"י כי נבחרה מפעילה חדשה במכרז, גדות מסופים. במכרז הנוכחי הצטרפה לדגון גם קבוצת שפיר, והן הגישו הצעה משותפת (חלקה של דגון עמד על 95% מהמיזם). הצעת דגון לא נמנתה עם שלוש המציעות שנתנו את ההצעות הכספיות הגבוהות ביותר, והיא עתרה לבית המשפט בגין הפסדה.
1 צפייה בגלריה
ממגורות דגון ב חיפה בניין דגון
ממגורות דגון ב חיפה בניין דגון
ממגורות דגון בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
העותרות טענו כי גדות אינה עומדת בתנאי הסף של המכרז, ולפני כחודש בית המשפט המחוזי דחה את צו הביניים שהגישה דגון נגד ההליך המכרזי. לאחר מכן דגון ושפיר החליטו לערער לעליון, וכעת השופטת ברק-ארז דחתה את עתירתן. בהחלטת בית המשפט הודגש כי שתי החברות העותרות בכלל לא הגיעו לשלב הסופי במכרז, וכל הקפאה של הזכייה במכרז תוביל לפגיעה ביבוא התבואה לישראל ולנזק ציבורי רב. כמו כן נטען כי העתירה שהוגשה לא עוסקת רק בהליך, אלא מנסה להוביל לכך שדגון תמשיך את ההתקשרות עם חנ"י.
גדות מהווה מונופול בתחום יבוא הכימיקלים לישראל, וכעת תשלוט גם ביבוא התבואה.
חנ"י יוצגה בעתירה בידי עורכי הדין יוסי בנקל, ענבל רז ואלדר עמר. גדות מסופים יוצגה בידי עורכי הדין מיכאל וקנין, נמרוד סביל, עידן ארביב ואבי קורדובה. דגון ושפיר יוצגו בידי עורכי הדין אמיר כספרי, רוני פוליטי ונועה דביר בר טור.