סגור

סוף למונופול של חברת דגון בנמל חיפה: נבחר מפעיל חדש לרציף התבואה

אחרי 70 שנה בהן שלטה חברת דגון בבעלות מיקי שרן ועו"ד יואב בן דרור במתקן אחסון התבואה שבנמל חיפה, הודיעה חברת נמלי ישראל כי גדות מסופים זכתה במכרז להפעלת המתקן בשנים הבאות

אחרי 70 שנה בהן שלטה חברת ממגורות דגון על מתקן אחסון התבואה מול חופי חיפה, הודיעה היום חברת נמלי ישראל (חנ"י) כי חברת גדות מסופים זכתה במכרז להפעלת המתקן והיא זו שתפעיל את הממגורה (מתקן האחסון) בנמל חיפה.
המכרז הוא לתקופה של 6 שנים, כאשר לחנ"י תהיה הזכות להאריך את התקופה ב-4 שנים נוספות, ובסך הכל תקופת המכרז המקסימלית היא 10 שנים. קבוצת גדות עוסקת בשילוח ימי, לוגיסטיקה וכימיקלים.
הממגורה בנמל חיפה משתרעת על פני שטח של כ-25 דונם בחלקו המערבי של הנמל והופעלה ע"י חברת דגון מאז הקמתה. ממגורה זו משמשת לפריקה של יותר מ-3 מיליון טון גרעיני דגנים המיובאים לישראל מדי שנה, אשר מהווים כ-75% מכלל יבוא הגרעינים לארץ.
1 צפייה בגלריה
ממגורות דגון ב חיפה בניין דגון
ממגורות דגון ב חיפה בניין דגון
ממגורות דגון בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
למרות שגם בנמל אשדוד קיימת ממגורת תבואה ותיאורטית שתי הממגורות אמורות היו לקבל כמויות תבואה פחות או יותר דומות ובהתאם לפריסה הגיאוגרפית של יבואני התבואה, בפועל המתקן בחיפה עובד 24 שעות ביממה ו-6 ימים בשבוע, ואילו המתקן באשדוד עומד שומם וריק חלק גדול מימות השנה. זאת בשל מספר סיבות שמביאות לכך שחברות מדרום הארץ, אפילו מאשדוד עצמה וסביבתה, מעדיפים כיום לפרוק את התבואה שלהן בחיפה ולשנע את הסחורה במשאיות לדרום.
בין הסיבות, העובדה שתעריף השימוש בממגורת אשדוד גבוה יותר, הפריקה בו נעשית ידנית והיא מורכבת יותר ובנוסף אין רציף יעודי לפריקת התבואה כפי שקיים בחיפה (רציף דגון). בימים אלו נבנה מסוע בנמל אשדוד שאמור לשפר את מלאכת הפריקה.
המכרז שפורסם לפני מספר חודשים כלל שינויים באופן ההתקשרות לעומת מה שהיה מקובל בעבר ולפי הערכה לפחות 30 מיליון בשנה שכיום היו מגיעים לכיסם של מפעילי הממגורה (כיום כאמור דגון, בשליטת מיקי שרן ועו"ד יואב בן דרור), יגיעו כעת לקופתה של חנ"י.
יחד עם זאת, לא ברור עדיין כיצד תפעל חנ"י להבטיח שתחרות הוגנת תתקיים בענף אחסון התבואה, ובאופן בו לא יינתן יתרון לממגורה בחיפה על פני הממגורה באשדוד, שגם היא נמצאת באחריות חנ"י (במשותף עם נמל אשדוד). אגב, הנמל הפרטי מספנות ישראל בונה גם הוא ממגורת תבואה ובתוך כשנה או שנתיים צפויה תחרות נוספת בענף זה.
מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן מסר: "אני מברך את חברת גדות מסופים על זכייתה במכרז לניהול והפעלת ממגורות נמל חיפה ומאחל לה הצלחה במתן שירות איכותי ויעיל לציבור המשתמשים".