סגור
אמיר אשל מנכ"ל משרד הביטחון
אמיר אשל, מנכ"ל משרד הביטחון הפורש (צילום: יריב כץ)

אחרי שנתיים וחצי: מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל פורש מהתפקיד

אשל יישאר בתפקיד עד להעברתו בצורה מסודרת למנכ"ל הבא. עם זאת, גורמים במערכת טוענים כי ייתכן שתהיה פנייה לאשל כדי להמשיך ולכהן בתפקיד, כדי להימנע ממצב שבו שלושה בעלי תפקידי מרכזיים במערכת הביטחון - שר הביטחון, הרמטכ"ל ומנכ"ל המשרד - מתחילים את כהונתם בתוך פרקי זמן קצרים

מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אמיר אשל, הודיע לשר הביטחון בני גנץ על כוונתו לפרוש מתפקידו במהלך התקופה הקרובה, זאת לאחר שכיהן בו במשך יותר משנתיים וחצי. אשל, לשעבר מפקד חיל האוויר, מונה לתפקיד בידי גנץ.
הודעת הפרישה של אשל באה כשברקע יו"ר הליכוד בנימין נתניהו וראשי עוצמה יהודית והציונות הדתית מאיצים את מהלכיהם לכינון הממשלה הבאה, שבה יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מעוניין להחזיק בתיק הביטחון.
עם זאת, בהודעה שהוציא היום (ב') משרד הביטחון על עזיבתו הצפויה של המנכ"ל נאמר עוד כי אשל "יישאר בתפקיד ככל שיידרש כדי להעבירו בצורה מסודרת למנכ"ל הבא ולכל משימה שתידרש" – מה שנראה כאפשרות שהוא עוד ימשיך להסתובב בקריה גם מעבר ל"תקופה הקרובה".
לשר הביטחון שיחליף את בני גנץ תידרש תקופת למידה עמוקה של ענייני המשרד לקראת סדר יום מאתגר. בינואר הקרוב האלוף הרצי הלוי צפוי להיכנס לתפקידו כרמטכ"ל במקום אביב כוכבי, מצב שלהערכת גורמים המקורבים לנושא עשוי להוביל לפנייה לאשל כדי שימשיך לכהן בתפקיד וזאת כדי להימנע ממצב שבו שלושה בעלי תפקידים מרכזיים במערכת הביטחון מתחילים את כהונתם בתוך פרקי זמן קצרים.
כל אלה כשעל סדר היום של שר הביטחון הבא יונחו סוגיות משמעותיות הכוללות את גיבוש וקביעת תקציב הביטחון, שהיקפו כיום כ-65 מיליארד שקל (לא כולל כ-13 מיליארד שקל כספי הסיוע האמריקאי), גיבוש תוכנית רב-שנתית לצה"ל ומשרד הביטחון לשנים 2024-2029 שתחליף את התוכנית הנוכחית תנופה; המשך המעבר של יחידות צה"ל, בעיקר של אגף המודיעין, לנגב ועוד.
בין המהלכים הבולטים של אשל במשרד הביטחון עומדת הרפורמה "נפש אחת" לשיפור השירות שמגיש משרד הביטחון לאוכלוסיית נכי צה"ל – לאחר שהיחסים בין המשרד לנכים הגיעו לשבר עמוק בעקבות האירוע הטרגי שבו איציק סעדיאן הצית את עצמו בעקבות חוסר אונים שחש מול אגף השיקום.
ב-2021 הסתכם היצוא הביטחוני של ישראל בשיא של 11.3 מיליארד דולר. במערכת הביטחון מצביעים על מעורבותו של אשל בחלק ניכר מהעסקאות שנכנסו לתעשיות הביטחוניות הישראליות, וזאת לאחר שנעשו כעסקאות בין מדינות, מה שמקצר משמעותית ביורוקרטיה ומאיץ תהליכים.
במהלך החודשים האחרונים אשל טס עשרות פעמים למדינות ברחבי העולם, חלק ניכר מהטיסות היו למדינות ערב מהסכמי אברהם, כדי להדק את שיתופי הפעולה הביטחוניים עם ישראל.