סגור
הדמיה של מסוע גרעינים רציף 21 נמל אשדוד
הדמיה של מסוע הגרעינים (צילום: תה"ן מהנדסים)

קבוצת ממן תפעיל את מסוע התבואה בנמל אשדוד

מסוע הגרעינים אמור להתחיל לפעול באופן מלא לקראת סוף נובמבר הקרוב, כאשר המטרה היא שרשות הספנות תגדיר את רציף 21 כייעודי לפריקת גרעינים – מה שימנע מאוניות הגרעינים לעמוד בתור הכללי

לוגיסטיקר מקבוצת ממן, המפעילה כיום את הממגורה בעורף נמל אשדוד, תנהל ותפעיל את מסוע הגרעינים אשר נבנה בנמל לתקופה של חמש שנים וחצי, כך הודיעה חברת נמלי ישראל (חנ"י). הקמת מסוע הגרעינים (אשר שייך לנמל אשדוד ולחנ"י) הושלמה באפריל האחרון, אך עד כה המסוע אינו פעיל. חברת נמל אשדוד אמורה להכתיב לחברה הזוכה את תנאי הפעלת המסוע.
המסוע מיועד להחליף את שיטת הפריקה הקיימת בנמל שמתבססת על אלפי משאיות אשר פורקות את התבואה (בפועל מדובר בתירס, חיטה, סויה ומזון לבהמות) ברציף מספר 21 בנמל אשדוד ומעבירות את התבואה לממגורה במרחק שני קילומטרים מן הרציף. רציף 21 עצמו (אשר משמש גם לפריקת רכב) הושבת במאי 2020 בשל עבודות תשתית אשר נמשכו עד השנה.
מעבר לכך תאריך חנ"י את תקופת הפעלת הממגורה של לוגיסטיקר לעשר שנים (לוגיסטיקר זכתה במכרז להפעלת הממגורה בשנת 2018).
זאת ועוד, המסוע אמור להתחיל לפעול באופן מלא רק לקראת סוף נובמבר הקרוב, כלומר מעל חצי שנה ממועד השלמת בנייתו, כאשר המטרה היא שרשות הספנות תגדיר את רציף 21 כייעודי לפריקת גרעינים – מה שימנע מאוניות הגרעינים לעמוד בתור הכללי. לפי נתוני רשות הספנות והנמלים, נכנסו לארץ בשנת 2021 כ-5.5 מיליון טון תבואה בשנה, מהם 31% נפרקו בנמל אשדוד.