הפסקת האש תחזיר את החברות הזרות לנתב"ג - והמחירים צפויים לרדת
בעקבות ההכרזה על סיום המלחמה מניית אל על צנחה ביותר מ-7%, אייר קנדה, איביריה ובריטיש איירווייז כבר מתכננות לחדש טיסות, שתי חברות חדשות מצטרפות לראשונה לרקיע הישראלי - והשאלה הגדולה היא: האם גם ריינאייר וטורקיש איירליינס יחזרו ארצה?
עם הכרזת ההסכם על סיום המלחמה, מניית אל על צנחה הבוקר (ה') ביותר מ-7%. זה למעשה אומר הכל על השפעת ההסכם על שוק התעופה המקומי. החברות הזרות שהקפיאו טיסות לא צפויות להאריך את ההקפאה, חברות חדשות כבר מצטרפות לנתב"ג, ואפילו טורקיש איירליינס חולמת להחזיר לאיסטנבול את מאות אלפי הישראלים שנפשו בה מידי שנה.
בסוף השבוע אייר קנדה צפויה לשוב לטוס לישראל ובהמשך החודש גם איביריה, בריטיש איירווייז ו-Eurowings צפויות לחדש טיסות. זה אמנם נעשה בהתאם להחלטות שכבר התקבלו לפני מספר חודשים, אך עם זאת קשה שלא לראות את הקשר בין חזרתן לרגיעה הצפויה במזרח התיכון, כיוון שבשנתיים האחרונות גם חברות שהודיעו על הקפאת טיסות עד תאריך מסוים נטו להאריך את ההקפאה מחשש להסלמה ביטחונית.
בנוסף, בימים האחרונים טל תעופה הודיעה על שתי חבורת זרות שיחלו לטוס לראשונה בישראל: אנימאווינגס הרומנית - שתפעיל שלוש טיסות שבועיות לבוקרשט החל מהחודש, וסקיי אקספרס היוונית שתגיע לישראל בדצמבר - עם טיסות יומיות לאתונה ומגוון אפשרויות קונקשיין.
"החברות החדשות יציעו מחירים תחרותיים", אומר מנכ"ל חברת טל תעופה, גיא טהלר. "בכלל בכל קווי אירופה המחירים צפויים לרדת, כי החברות שיחזרו ייצרו תחרות חזקה. להערכתי, תהיה גם התעוררות גדולה ליעדים שבגלל מתח פולטי ירדו מהמפה, כמו אפריקה, וגם פריסת היעדים תהיה רחבה יותר. ישראלים יחפשו יעדים אקזוטיים רחוקים ויתכן שזה יהיה על חשבון אירופה, מהלך שגם כן יכול להשפיע על המחירים".
מעבר לחברות שכבר התחייבו לטוס בישראל, נראה כי גם החברה הטורקית טורקיש איירליינס נהנית מהרעש סביב השמועות על רצונה לחזור לטוס לישראל. בחברה זוכרים את הימים הטובים בה היתה חברת התעופה הזרה המובילה בנתב"ג ומקווים שהפסקת האש תאפשר לה לחדש את הטיסות לישראל ובדרך לחדש את ענף התיירות בטורקיה שנהנה בעבר ממאות אלפי נופשים ישראלים בשנה.
בחברות התיירות הישראליות גם מדברים על חזרתה של ענקית הלואו קוסט האירית ריינאייר, שהצהירה בעבר כי איבדה את הסבלנות לחוסר היציבות במזרח התיכון ורק לאחרונה האשימה את רשות שדות התעופה שלא מעניקה לה סלוטים (חלונות המראה ונחיתה) מסוימים ולא מתחייבת לשמור על טרמינל 1 פתוח.
רשות שדות התעופה מצידה האשימה את ריינאייר בהצגה למטרות יחסי ציבור על חשבון לקוחותיה, שכבר רכשו כרטיסים, והצהירה כי היא ערוכה לספק את מלוא השירותים לטובת נוסעי החברה ומעניקה לה את כל דרישותיה, כשברקע ההערכה היתה שהחברה פשוט לא מעוניינת לשוב לישראל. כניסת הפסקת האש לתוקפה תהפוך את רוב הדרישות של ריינאייר ללא רלוונטיות, כיוון שנתב"ג ימשיך לפעול כרגיל ואף צפוי להגדיל פעילות, ולכן דווקא הרגע הזה הוא מבחן האמת של חברת התעופה האירית בכל הנוגע לקשריה עם ישראל.






























