סגור
העיתון הדיגיטלי
22.05.25
מטוס בואינג 737 טורקיש איירליינס
מטוס בואינג 737 של טורקיש איירליינס (צילום: ערן גרנות)

אחרי וירג'ין הבריטית: גם טורקיש איירליינס ופגסוס הודיעו כי לא ישובו לישראל

ניחוח פוליטי: לשתי החברות הטורקיות המקורבות לארדואן היו תנאים נוחים בישראל, עם חלונות זמן אטרקטיביים וקווים רווחים מאוד, בין היתר בחיבורים לטיסות למזרח; היום הודיעה וירג'ין אטלנטיק הבריטית המפעילה את קו לונדון-ת"א, שלא תחזור לפעול בישראל

בתחילת המלחמה הפסיקו חברות התעופה הטורקיות, טורקיש איירליינס ופגסוס את הטיסות בישראל. אחר כך על רקע המתיחות בין ממשלת ישראל וטורקיה והדרדרות ביחסים בין המדינות, החברות לא שבו לטוס בישראל, גם כשחברות אחרות חידשו את הטיסות.
ולמרות זאת, טורקיש איירליינס ופגסוס ביקשו לשמור את חלונות הזמן שהוקצו להן בנתב"ג לנחיתות והמראות. כמקובל בתחום התעופה, ישראל אפשרה להן לשמור את החלונות, אך הן היו אמורות להחליט אם בכוונתן לממש אותן עד מאי 2025.
וכעת הודיעו השתיים כי אין בכוונתן לשוב לישראל, דבר שיכול לפתוח הזדמנות לחברות אחרות להיכנס לשוק התעופה המקומי.
טורקיש איירליינס היתה אחת מחברות התעופה המשמעותיות בישראל. זאת למרות שממשלת טורקיה העוינת כלפי ישראל מחזיקה כמעט בחצי מהחברה, ונחשבה לדומיננטית ביותר בעיקר הודות לקונקשנים באיסטנבול, משם ממשיכים ישראלים רבים ליעדים בכל העולם.
פגסוס נמצאת בבעלות איש העסקים הטורקי, אלי סבנצ'י, המקורב לנשיא טורקיה ארדואן. אין ספק כי להחלטה של החברות יש ריח פוליטי. זאת מאחר ולשתי החברות היו תנאים נוחים בישראל עם חלונות זמן אטרקטיביים וקווים רווחים מאוד, בין היתר בחיבורים לטיסות למזרח.
מוקדם יותר היום הודיעה וירג'ין אטלנטיק הבריטית כי לא תחזור לפעול הישראל, אך היא תמשיך לפעול באמצעות שותפות קוד-שייר עם חברת אל על. וירג'ין הפסיקה לטוס לישראל בחודש אוקטובר 2023.