סגור
שרת התחבורה מירי רגב 19.4.23
שרת התחבורה מירי רגב (צילום: עמית שאבי)

ניתוח
רגב הינדסה מציאות כדי לנשל את נת"ע מפרויקט המטרו

שרת התחבורה שיתפה את עוקביה בסרטון מחויך מנסיעת מבחן "קלה ונוחה" שערכה בקו האדום של הרכבת הקלה. בסופה הודיעה לבכירי נת"ע על כוונתה להעביר את המטרו לגורם אחר - החלטה שלכאורה התקבלה אחרי דיון עמם, אבל נמסרה מראש לתקשורת

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה אתמול כי בכוונתה להוציא את פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן (המטרו) מאחריות חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), וזאת בתואנה שהחברה לא עמדה בתקציבים ובלוחות הזמנים בפרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. לרגב אין סמכות להחליט על כך לבדה, והיא צריכה לשנות לשם כך החלטת ממשלה. כמו כן, המהלך לא תואם מול האוצר והשר בצלאל סמוטריץ', וזאת אף שהמטרו נחשב לפרויקט משותף של משרדי האוצר והתחבורה.
השרה רגב הגיעה אתמול לביקור בחברת נת"ע, החברה הממשלתית שאחראית להקמת הרכבות הקלות והמטרו בגוש דן, ובמסגרת הביקור היא הצטרפה לנסיעת מבחן בקו האדום של הרכבת הקלה - שאמור להיפתח בחודש הקרוב לנסיעות הציבור. במהלך הביקור הופתעה שרת התחבורה לגלות שהרכבת פועלת ונוסעת באופן חלק. בסרטון שצולם במהלך הנסיעה, ושאותו העלתה לרשתות החברתיות, היא נראית מחויכת במהלך נסיעה במנהרה במהירות של 60 קמ"ש, בעודה מצהירה כי מדובר ב"נסיעה קלה ונוחה".
אנשי נת"ע ומשרד התחבורה היו מרוצים מהסיור, ובחברה אף הצהירו כי בתוך שבועיים הם יהיו מוכנים לפתיחת הקו לציבור הנוסעים. אבל, זה לא עזר להם. בסוף הסיור ביקשה השרה ממנכ"ל נת"ע חיים גליק ומיו"ר נת"ע מיה ליקוורניק לשבת בצד עמה ועם אנשיה. במהלך השיחה - ובניגוד גמור לדבריה במהלך הסיור - הודיעה להם רגב כי בכוונתה להוציא את ניהול פרויקט המטרו מאחריות נת"ע, וזאת על רקע חריגות בלוחות הזמנים ובתקציב של החברה בביצוע הקו האדום.
תוך כדי השיחה גילו בכירי נת"ע כי ההחלטה בדבר הוצאת הפרויקט היקר בתולדות המדינה מאחריות החברה כבר הגיעה לכלי התקשורת. אם לא די בזה, הרי שבדיווחים, שמקורם בלשכת רגב, היו פרטים שלא התרחשו במציאות. בין השאר נכתב בהם כי השרה "החליטה לאחר סיור ודיון" להביא בפני ממשלת ישראל את העברת פרויקט המטרו לחברה ממשלתית אחרת - וזאת כאשר הפרסום יצא בזמן שהשרה נמצאת בדיון.
בנוסף, בהודעה שהוכנה מראש נכתב כי "השרה נחשפה בסיור לבעיות נוספות, ועל פי עמדת גורמי המקצוע, שהוצגה לה, מתקבלת העובדה שלא מתאפשרת פתיחה של הקו האדום כרגע בשל בעיות בטיחות וסיכון חיי אדם", וזאת בעוד שאנשי נת"ע הצהירו במהלך הסיור עצמו כי הם מוכנים לפתוח את הקו בעוד כשבועיים, ושאר הדברים שתיארה לשכת השרה לא התרחשו.
העובדה שהודעת השרה הוכנה מראש, במנותק מהמציאות בשטח, והעובדה שדיווחים על כך שהיא מעוניינת להעביר את האחריות לפרויקט המטרו מנת"ע לנת"י (חברת נתיבי ישראל) התפרסמו בתקשורת כבר לפני כמה חודשים - מוכיחות כי רגב קודם כל החליטה על העברת המטרו מנת"ע וניסתה "לבשל" סיבה עניינית.
ליקוורניק הגיבה להחלטת רגב וטענה כי מדובר במהלך לא נכון, שראוי שיתבצע לאחר דיונים מסודרים. בהודעה שפרסמה היו"רית לעיתונות נכתב כי "נת"ע סבורה כי לאור הניסיון הייחודי שנצבר בחברה בביצוע פרויקט הרכבת הקלה, לא יהיה זה נכון להסיט את ביצוע פרויקט המטרו לחברה אחרת, ומן הראוי שהחלטה זו תתקבל לאחר קיומם של דיונים מסודרים עם החברה והצגת השלכות החלטה זו על התקדמות פרויקט המטרו".
נת"ע מוגדרת כזרוע הביצוע של הממשלה בכל הקשור לביצוע פרויקט המטרו, וזאת מתוקף החלטת הממשלה "היערכות לאומית לפיתוח מערכת מטרו במטרופולין גוש דן" מאוגוסט 2021. משמעות הדבר היא שלשרת התחבורה אין סמכות להעביר את האחריות על פרויקט המטרו מנת"ע לחברה אחרת, ובסמכותה רק להעלות את הנושא בפני הממשלה - בתקווה שחבריה יאשרו זאת.
המכשול העיקרי של השרה רגב יהיה מול משרד האוצר והשר סמוטריץ'. בימים כתיקונם האוצר לא נחשב לתומך גדול של חברת נת"ע, וגם שם מושמעת ביקורת רבה על התנהלות החברה, בעיקר לגבי עמידה בזמנים. באוצר אפילו פועלים לפרק את נת"ע לשתי חברות, והכוונה היא להוציא מידיה את כל הפעילות הקשורה לשירות ותפעול הרכבות הקלות ולהעבירה לחברה ממשלתית נפרדת.
למרות זאת, באוצר חוששים הרבה יותר מתסריט שבמסגרתו יופקד המטרו בידי רגב ומקורביה, וגם סבורים שם כי העברת המטרו לחברה אחרת בשלב זה תוביל לבזבוז כספי אדיר ולעיכוב בפרויקט. כמו כן, הדבר מנוגד לרוח הדברים בסיכום התקציבי בין האוצר לתחבורה, שבו צוין כי המהלכים הנוגעים למטרו ייעשו בשיתוף פעולה ובהסכמה בין שני המשרדים. בסיכום מצוין גם כי משרד התחבורה מחויב לפעול לקידום הפרויקט - בעוד העברתו מחברה אחת לאחרת אינה עולה בקנה אחד עם מחויבות זו. לכך יש להוסיף את העובדה שחיים גליק, מנכ"ל נת"ע, הוא מינוי של השר סמוטריץ' מתקופת כהונתו כשר התחבורה, וכי בין סמוטריץ' לרגב יש מתח רב וחוסר הערכה הדדית.
ההערכות הן שרגב תפעל להעביר את פרויקט המטרו עתיר התקציבים והג'ובים לאחריות נת"י, שבראשה עומד היו"ר יגאל עמדי - איש הליכוד שנחשב למקורבה. בלשכת שרת התחבורה טוענים כי רק לאחר תום התכנון הם יחליטו לגבי החברה שתוביל את הפרויקט.
חברת נת"י חסרה את הידע המקצועי הרלבנטי לקידום פרויקט המטרו. היא מעולם לא ביצעה פרויקט של רכבת קלה או עבודה משמעותית כלשהי במתאר עירוני. כמו כן, נת"י, שהתגלו בה בעבר מקרי שחיתות — וגם כיום יש חשש לגבי אי־סדרים תחת היו"ר עמדי - מתנהלת כיום ללא שומרי סף. זאת לאחר שבתקופה האחרונה סיימו את תפקידיהם היועץ המשפטי, מבקר הפנים וקצינת הציות של החברה. בניגוד לנת"י, שבכיריה מקושרים לרגב, מנכ"ל נת"ע חיים גליק הוא כאמור מינוי של סמוטריץ', ויו"ר החברה, מיה ליקוורניק, היא מינוי של שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי.
פתיחת הקו האדום נדחית כבר כמעט שנה וחצי, מאוקטובר 2021 לנובמבר 2022 וכעת למאי או יוני 2023. הסיבה המקורית לדחייה, שנחשפה ב"כלכליסט", היא תקלות שהתגלו בנסיעות ההרצה של הרכבת הקלה, שהמרכזית בהן היא תקלה במערכות האיתות ובמערכת בלימת החירום. תקלות אלה תוקנו, ובנת"ע טוענים כי בתוך שבועיים הם יהיו מוכנים להשקת הקו. הקו האדום של הרכבת הקלה מחבר בין פתח תקווה בצפון לבת ים בדרום, ועובר דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו 24 ק"מ ועלות הקמתו היא כ־18.7 מיליארד שקל.
הרכבת התחתית של גוש דן, שזכתה לכינוי "המטרו", היא פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל, ועלות ההקמה המוערכת שלו היא כ־150 מיליארד שקל. המטרו צפוי לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב - מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח - ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב־40 מיליארד שקל בשנה. מלשכת שרת התחבורה בחרו לא להגיב לדברים.