סגור

בקשה לייצוגית בגובה מיליארד שקל נגד נמל אשדוד: מנצל לרעה את "כוחו המונופוליסטי"

לטענת המגישה, חברת הספנות דבי שיפינג, בנמל מתעלמים במשך עשרות שנים מהוראות דין מפורשות הקובעות את חובתם לספק מספר צוותים מינימלי לצורך פריקה וטעינה של כל אונייה שאינה אוניית צ'רטר, שעוגנת ברציפים שאינם מסחריים. בקשה דומה מוגשת בימים אלו גם לביהמ"ש בחיפה כנגד חברת נמל חיפה

בתחילת השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בקשה לתביעה ייצוגית כנגד נמל אשדוד, וזאת בעקבות "הוצאות עתק מיותרות כמו גם נזקי עתק, וזאת אך בשל מחדליה החוזרים של המשיבה (נמל אשדוד)" - כך לפי מגישת התביעה, חברת הספנות דבי שיפינג (Debbie Shipping LLC). בעתירה נכתב כי בקשה דומה מוגשת בימים אלו גם לבית המשפט המחוזי בחיפה, כנגד חברת נמל חיפה. סכום התביעה כנגד הנמל עומד על כמיליון שקל, ומגישת התביעה גם תובעת את הנמל בתביעה אישית בסכום של 123 אלף שקל.
דבי שיפינג רשומה כחברה באיי מרשל, ומפעילה אוניות צובר של מטען כללי, ביניהן האוניה DEBBIE הנושאת כ-10,000 טון ועוסקת בשינוע מטענים שונים ובעיקר תפזורות ברזל. מפני שהחברה התובעת היא חברה זרה, היא פועלת בישראל באמצעות חברת חיפה מרין שיפינג (HMS) שמתפקדת כמנהלת ו"סוכנת האוניה" של חברת דבי שיפינג בארץ.
בבקשה נטען כי חברת נמל אשדוד מנצלת לרעה את כוחה המונופוליסטי במשך שנים רבות, ומגישת העתירה וחברות כמוה נמנעו מנקיטה בהליכים משפטיים נגד "המונופולין הכל יכול" (כך לפי הבקשה שהוגשה) בשל החשש הגדול מהתעמרות גדולה אף יותר מצד הנמל – אך בשלב זה הגיעו מים עד נפש.
לפי הבקשה, נמל אשדוד מתעלם במשך עשרות שנים מהוראות דין מפורשות הקובעות את חובת הנמל לספק מספר צוותים מינימלי לצורך פריקה וטעינה של כל אונייה (שהיא לא אוניית צ'רטר) שעוגנת ברציפים שאינם מסחריים בנמל אשדוד לצרכי פריקה וטעינה של המטען. בבקשה נכתב כי הנמל בוחר להתעלם מחובותיו, וזאת כעניין שבשגרה: "אין ולו יום עבודה אחד, שבו לא מפרה המשיבה חובותיה הקבועות בתקנות הרלוונטיות". עוד נכתב, כי ההתעלמות מהתקנות מהווה ניצול לרעה של כוח מונופוליסטי, תוך הסבת הוצאות בלתי סבירות לבעלי האוניות הנובעים כולם ממחדלים בהקצאת כוח האדם הדרוש לטיפול בשירותי הפריקה והטעינה.
1 צפייה בגלריה
נתב ספינות ב נמל אשדוד אניות משא
נתב ספינות ב נמל אשדוד אניות משא
נמל אשדוד
(צילום: אוראל כהן)
נמל אשדוד נמצא בתקופה רגישה, על רקע ההיערכות לפתיחת התחרות בנמלי הים שצפויה להתחיל ב-1 בספטמבר עם פתיחת נמל המפרץ בחיפה שינוהל על ידי חברת SIPG, ועם פתיחתו הצפויה ב-1 בנובמבר של נמל הדרום באשדוד שינוהל על ידי חברת TIL.
מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "לחברת נמל אשדוד לא הגיעה עד עתה כל פניה רשמית בנושא. ככל שתגיע פניה כזו, הנמל ילמד הנושא ויתייחס לכך במסגרות המתאימות".