סגור

בלעדי
למרות התוכנית הנדיבה: היענות נמוכה לפרישה מרצון בנמל אשדוד

אכזבה בנמל: רק 102 עובדים ותיקים מתוך 184 נענו להסכם פרישה הנדיב בשווי ממוצע של 3 מיליון שקל לעובד. הנמל: "ממשיכים בקידום הפרישה"

למרות חבילות פרישה נדיבות שעמדו על סכום ממוצע של כ־3 מיליון שקל לעובד, רק 102 מתוך 184 עובדי נמל אשדוד הוותיקים הסכימו לפרוש מרצון. כך נודע ל"כלכליסט".

1 צפייה בגלריה
ספינות אוניות ב נמל אשדוד
ספינות אוניות ב נמל אשדוד
נמל אשדוד. הוצאות השכר הגבוהות מקשות את התחרות
(צילום: אבי רוקח)

לפני כחמישה חודשים הוציאה הסתדרות העובדים הכללית הודעה על כך שאחרי שמונה שנים של משא ומתן נחתם "הסכם היסטורי" בין המדינה, הנהלת נמל אשדוד ועובדי הנמל. ההסכם נועד להבטיח שהנמל יוכל להתמודד עם התחרות בתחום הנמלים שאמורה להתחיל בספטמבר הקרוב עם פתיחת נמל המפרץ בחיפה לפעילות מלאה. לקראת סוף השנה התחרות תגבר עם תחילת פעילותו של נמל הדרום ועם סיום הליך ההפרטה של נמל חיפה הממשלתי.
חוסר ההיענות לתוכנית הפרישה מעמיד בסימן שאלה את המוכנות של הנמל לתחרות, שכן ההסכם נועד להקטין את ההוצאות הגבוהות של הנמל על משכורות העובדים הוותיקים. ברבעון הראשון של 2021 הוציא הנמל כ־128 מיליון שקל על משכורות של כ־1,250 עובדיו, שמהווים כ־57% מכלל הוצאות החברה ברבעון זה.
לפי ההסכם, עובדים עם ותק של 25 שנה יוכלו לפרוש עם חבילת הטבות ממוצעת של 3 מליון שקל. עוד נקבע כי יינתנו 10 שנות הגנה מפני פיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב' שאינו מייסד וכן סוכם על צמצום פערים בקרב כל קבוצות העובדים ועל הגדלת תקציב הרווחה והתרבות ב־1.5 מיליון שקל.
בתמורה להסכם הנדיב הנמל אמור היה ליהנות מהתייעלות ומגמישות ניהולית שיאפשרו לו להתחרות בנמלים הפרטיים. בפועל נראה כי הנמל הפסיד בכל החזיתות: כ־45% מהעובדים הוותיקים סירבו לפרוש אך הוא עדיין מחויב לשאר הבטחותיו. כמו כן, למרות הגמישות הניהולית שהובטחה, ההסתדרות לא מאפשרת לקלוט עובדים זמניים נוספים שיאפשרו להקל את העומס. במקור העובדים היו אמורים לחתום על הסכמי הפרישה מרצון עד אמצע יולי, אך דירקטוריון החברה אישר להאריך את המועד האפשרי האחרון עד לתחילת אוגוסט. לדברי גורמים בהסתדרות ובנמל, עובדים רבים סירבו לפרוש מפני שאם ימשיכו לעבוד, ירוויחו סכומים גבוהים מכפי שהוצע להם בחבילת הפרישה. מנמל אשדוד נמסר: "פעילות קידום הפרישה מרצון טרם הסתיימה, והיא מצריכה הליכים נוספים. נכון להיום, ישנם 102 עובדים שחתמו על טופסי הפרישה".