סגור

פרשנות
דו"ח המבקר על מעונות רה"מ: המסקנות אכן קשות, אבל מי לעזאזל אשם?

הדו"ח החריף עומד לזכות אנגלמן - עד עכשיו בכלל לא ידענו שלקסיקון המילים שלו כולל את המילה "שערורייתי"; ואולם הוא נמנע בו מהטלת אחריות אישית

דו"ח המבקר על מעונות ראש הממשלה הוא סוג של מקרה מבחן לשאלה האם מתניהו אנגלמן הוא באמת האיש המתאים לחקור את מחדל ה־7.10. התשובה לאור הדו"ח היא כן ולא.
עצם העובדה שהוא פרסם את הדו"ח החריף בעיצומה של מלחמה עומד לזכותו. מתברר שהוא מוכן לחבוט בראש הממשלה. אלא שבמבחן הטלת האחריות האישית ספק אם הוא עומד.
מצד אחד, המשפט הבא הוא כנראה המשפט החריף ביותר שמבקר המדינה הוציא מימיו: "הבינוי והמיגון של מעונות ראשי הממשלה מבטאים חוסר יעילות ובזבוז כספי ציבור. מדובר בהתנהלות שערורייתית".
עד עכשיו בכלל לא ידענו שלקסיקון המילים של מבקר המדינה כולל את המילה "שערורייתי". המבקר שבעבר מאוד לא התלהב מדו"חות מיוחדים, לא רק הקדיש למעונות ראש הממשלה דו"ח מיוחד, הוא פרסם אותו בזמן מלחמה. במשרד המבקר סבורים שעצם העובדה שהם פרסמו כמה כסף הוצא למעון של כל ראש ממשלה, מהווה הטלת אחריות, במיוחד בנושא המעונות האישיים של ראש הממשלה הנוכחי. בפועל יש בעיה גדולה בביטוי "אין דרך להסביר" או "לא קיבלתי הסבר" שבהם השתמש המבקר אתמול לגבי הוצאת סכומי העתק על המעונות. אפשר בהחלט לטעון שזה תפקיד של המבקר להסביר. במיוחד כשמדובר בחלוקת צ'ופרים למשפחת ראש הממשלה. לציבור יש עניין מובהק להבין את מערך הלחצים ואי־הסדרים שקדם לקבלת ההחלטות.
אם להסיק מסקנות מדו"ח המעונות על מחדלי המלחמה, אפשר לומר שהמבקר מגלה שיפור ניכר אבל עדיין מגלה קושי להטיל אחריות אישית. אך בסופו של דבר חייבים להודות שאין לציבור הרבה אפשרויות בחירה בנושא חקירת המחדלים שהובילו לאסון ב־7.10 ולמלחמה הממושכת בעקבותיו.
כל זמן שהממשלה הזו מכהנת, ברור שלא תהיה ועדת חקירה ממלכתית והמבקר הוא האופציה היחידה שיש לאזרחי המדינה. על רקע זה טוב לדעת שהוא מסוגל להשתמש במילים בוטות. אם תיבחר ממשלה אחרת, ברור שתהיה ועדת חקירה ממלכתית והמבקר יצטרך לפנות את מקומו כבודק היחיד.