סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו וילה קיסריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו והוילה בקיסריה (צילומים: שאול גולן, אלכס קולומויסקי)

דו"ח המבקר
מריחת הזמן של נתניהו בבניית מעונו הרשמי ובשיפוץ המעון בבלפור עלתה כבר 72 מיליון שקל

בין השאר, המדינה השקיעה בשני הבתים הפרטיים של נתניהו 27 מיליון שקל, וזרקה לפח 19 מיליון שקל עבור מטבח ופטיו ממוגן שהוזמנו לבית ברחוב בלפור אך לא הותקנו. המבקר: "ממצאי הדו"ח משקפים חולשה מתמשכת של משרד רה"מ לאורך עשור בקבלת החלטות". מטעם נתניהו נמסר: "כתוצאה מההרס המאסיבי במעון בבלפור, רה"מ נאלץ להתגורר בדירתו ברחוב עזה. לכן גורמי הביטחון חייבו סידורי מיגון שימנעו סכנת חיים"

מריחת זמן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבניית מעונו הרשמי החדש ובשיפוץ המעון בבלפור עלתה למדינה 72 מיליון שקל לפחות. כך על פי דו"ח של מבקר המדינה שפורסם היום.
הסכום הזה כולל 56 מיליון שקל בעיקר בגין שיפוץ ומיגון שני הבתים הפרטיים שלו בקיסריה וברחוב עזה בירושלים שמשמשים כעת מעונות רשמיים חלופיים, וכן מיגון הבתים הפרטיים של ראשי הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויאיר לפיד.
בנוסף כ-16 מיליון שקל נזרקו לפח בגלל התנהלות שערורייתית של נתניהו, בפרשה שנחשפה לראשונה בכלכליסט. הסכום הזה נגזר מפטיו מזכוכית משוריינת בעלות של כ-14.7 מיליון שקל שהוזמן לצורך שיפוץ המעון הרשמי בבלפור אך הושמד לאחר שמשפחת נתניהו סירבה לצאת מהמעון ומנעה את השיפוצים בו, וכן מטבח יבוא מאיטליה ומוצרי חשמל בשווי כולל של 1.38 מיליון שקל שמאותה סיבה מאוחסנים כמעט חמש שנים בתנאים לא ראויים במכולה בבסיס צבאי וספק רב אם אפשר יהיה להשתמש בהם.


גרירת הרגליים בשיפוץ המעון הרשמי הישן ברחוב בלפור בירושלים ובקידום בניית המעון החדש הובילו לבזבוז כספים, אך הועילו למשפחת נתניהו משום ששני הבתים בבעלותה הפכו למעונות חליפיים, עברו שיפוץ והותקנו בהם אמצעי מיגון.
בשנת 2014 הממשלה החליטה על פרויקט אלמוג לבניית מעון רשמי חדש לראש הממשלה בקרית הלאום בירושלים. בשנת 2018 המיזם הזה הוקפא ושנה אחר כך הוחלט על פרויקט שירה להקמת מעון רשמי, הפעם בצמוד למשרד ראש הממשלה בירושלים. אבל משרד ראש הממשלה חיבל במאמצים לקדם את הפרויקט. על פי המבקר בין נובמבר 2019 למאי 2022 אגף הנדסה ובינוי של משרד הביטחון שאמון על הפרויקט פנה למשרד ראש הממשלה ארבע פעמים בבקשה לתקציב לקידום תכנון הפרויקט. הסכום הנחוץ לצורך כך היה 33.29 מיליון שקל. אבל משרד רוה"מ הקצה רק 300 אלף שקלים שהספיקו לאיתור מיקום לפרויקט, וגיבוש פרוגרמה. שאר הדרישות הכספיות לא נענו, בין היתר לא הועברו 185 אלף שקלים למדידת שטח הפרויקט ו-4.5 מיליון לבחירת משרד אדריכלים.
בנוסף, בניגוד לסיכום בין שני המשרדים, משרד ראש הממשלה העביר למשרד הביטחון רק חלק מהמידע הדרוש לצורך גיבוש פרוגרמה לפרויקט שירה ולא נענה לבקשה לאפשר ליועץ הפרוגרמה להיפגש עם נציגי אגפים במשרד רוה"מ כדי לקבל מהם מידע שהיה נחוץ לגיבוש מסמך אפיון לפרויקט. בנוסף גם היום עשר שנים לאחר שיצא לדרך, עדיין לא התקבלה החלטת ממשלה רשמית על ביצוע פרויקט שירה, וביטול פרויקט אלמוג.
בשנת 2015 הוחלט לשפץ את המעון הרשמי הנוכחי ברחוב בלפור בירושלים, משום שזהו מבנה לשימור במצב רעוע עם בעיות מגון. הכוונה הייתה לאפשר מגורים במבנה לראש הממשלה לפרק זמן קצר עד שיבנה המעון החדש. תוכנית שיפוץ אחת שקודמה בשנת 2018 בוטלה, במקומה קודמה בשנת 2019 תוכנית חלופית שזכתה לכינוי פרויקט אמיר. האירועים שבאו אחר כך מלמדים על יחסה המזלזל של משפחת נתניהו לכספי ציבור, והעדפת טובתה האישית בכל מחיר.
כבר במאי 2018 המשפחה התבקשה לפנות את הבית שברחוב בלפור לתקופה זמנית, שבה ביתם בקיסריה יהפוך למעון הרשמי. אך הם דרשו כתנאי לכך שהמדינה תממן עבודות שיפוץ ועבודות איטום בביתם הפרטי בעלות של 295 אלף שקל. עד ינואר 2019 התקיימו במשרד ראש הממשלה דיונים בסוגייה, בעיקר עלה הצורך להציב גבולות למשפחה ולהבחין בין עבודות של תחזוקה הכרחית, לבין לעבודות שישביחו את הנכס. בסופו של דבר החשב הכללי של המשרד קבע כי המדינה תשלם רק 165 אלף שקל לטובת מה שהוגדר כעבודות אחזקה. בנוסף המדינה שילמה עוד 795 אלף שקל למה שהוגדר כעבודות מיגון. ובסך הכל המדינה השקיעה 960 אלף שקל בבית הפרטי בקיסריה כדי שהמשפחה תסכים לצאת מירושלים למעון זמני בוילה הפרטית בקיסריה.
במקביל על פי דרישת משפחת נתניהו הוזמן ביוני 2018 לבית בבלפור בירושלים בעלות של 1.35 מיליון שקל מטבח יבוא מאיטליה ומוצרי חשמל. וכן פטיו עם זכוכית ממוגנת שעלותו הגיעה ל-14.7 מיליון שקל. אולם בני המשפחה שינו את דעתם ולא יצאו מהבית בבלפור. משרד רוה"מ דחה חמש פעמים את העבודות להתקנת המטבח, הקבלן ביטל את ההתקשרות עם המשרד והציוד אוחסן במכולות בבסיס צבאי. גם הפטיו עם הזכוכית המשוריינת אוחסן בתנאים לא מתאימים לאחזקתו, ניזוק ובסופו של דבר הושמד על ידי היצרן.
כלומר משפחת נתניהו גם נהנתה מתיקונים בבית הפרטי על חשבון המדינה ללא שום צורך, וגם זרקה לפח כ-16 מילון שקל על שיפוץ שכלל לא יצא לפועל.
ביוני 2021 נפתלי בנט נבחר לראש הממשלה, השב"כ ניצל את התקופה שבה היו חילופי שלטון וביקש לקדם את שיפוץ המעון בבלפור כדי להשלים פערי אבטחה במיגון. לכן נשאר בנט בביתו הפרטי ברעננה. מיגון הבית ברעננה בהתאם להנחיות השב"כ עלה 24.9 מיליון שקל. כלומר, בניגוד לטענות שיקריות שהופצו באמצעי התקשורת באותה תקופה - לא בנט הוא זה שביקש להישאר בביתו, אלא השב"כ. עלות אמצעי המיגון לא הייתה 50 מיליון שקל אלא כמחצית הסכום. עם זאת המבקר מעיר כי הסכום שהושקע במיגון בנט כולל אמצעים ניידים ששימשו את המאבטחים, כגון גנרטורים ותאי שירותים בעלות של כ-9 מיליון שקל. עלות מופרזת להערכת המבקר משום שההתקשרות עם הספק הייתה על בסיס שעתי שמתאים לאירועים קצרים אך לא לאירוע מתמשך של שנה- התקופה שבה בנט כיהן כראש ממשלה.
ביולי 2022 עם פיזור הכנסת יאיר לפיד הפך לראש ממשלת המעבר ובביתו הפרטי הותקנו אמצעי מיגון בעלות של 3.58 מיליון שקל.
נתניהו חזר לכהן כראש ממשלה בדצמבר 2022, ומאז שני בתים פרטיים שלו משמשים כמעון רשמי - דירה ברחוב עזה בירושלים, והווילה בקיסריה. על פי מבקר המדינה בוילה בקיסריה הושקעו בשנת 2023 עוד 7.5 מיליון שקל לצורכי מיגון ושכר הדירה של המאבטחים. במקביל מבוצע כעת פרויקט למיגון הבית בעזה בעלות של כ-19 מיליון שקל. הפרויקט הזה כולל תיקון של ליקוי בטיחותי במרפסת הבית. יועץ שהוזמן על יד החשב הכללי של משרד רוה"מ הציע פתרון שעלותו 250 אלף שקל. אך במשרד רוה"מ בחרו בפתרון שעולה 1.7 מיליון שקל. השיפוץ והמיגון ברחוב עזה בירושלם במימון המדינה מתברר כעת כמיותר משום שעם פרוץ המלחמה יועץ מיגון קבע שהבית אינו מתאים לאיומי המלחמה. המשפחה עברה למעון בקיסריה, בעקבות זאת הוצב מרחב מוגן בחצר בעלות של 474 אלף שקל.
בסך הכל משנת 2019 ועד עתה המדינה השקיעה בשני הבתים הפרטיים של נתניהו 27 מיליון שקל, זרקה לפח 19 מיליון שקל עבור מטבח ופטיו ממוגן שהוזמנו לבית ברחוב בלפור אך לא הותקנו כי המשפחה לא הסכימה לפנות אותו לתקופת השיפוץ. וכמו כן הושקעו 24.9 מיליון שקל באמצעים למיגון ביתו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ו-3.6 מיליון שקל למיגון ביתו של ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד, בשני המקרים ההשקעה הזו הייתה נחוצה משום שבמשך שנים נתניהו עיכב את שיפוץ ומיגון הבית ברחוב בלפור, ואת הההקמה של מעון רשמי חדש.
על כך כותב מבקר המדינה "בסופו של יום ממצאיו של דוח זה משקפים חולשה מתמשכת של משרד ראש הממשלה לאורך עשור בקבלת החלטות בדבר הקמת מבנה חדש למשרד ושיפוץ מעונו הרשמי של ראש הממשלה, ובהוצאתן לפועל; חולשה זו הובילה להוצאות ניכרות על מיגון ובינוי במעונות פרטיים של ראשי ממשלה, שהתאפיינו בחוסר יעילות ובבזבוז כספי ציבור; בינוי בנכסים פרטיים במימון אוצר המדינה מביא לכדי עירוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי".
מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה, "ביחס לדו״ח המבקר עולה שאלה אחת בסיסית: למה בכלל היה צריך להרוס את המעון הרשמי בבלפור ולמה בנט בחר להתגורר במעונו הפרטי ברעננה שנה שלמה עוד לפני הריסת מעון רה״מ הרשמי בירושלים על ידי לפיד? כשראש הממשלה נתניהו חזר לתפקידו המעון הרשמי בבלפור היה הרוס לחלוטין כתוצאה מהחלטה תמוהה ובלתי נחוצה של ממשלת בנט-לפיד להרוס באופן מאסיבי את כל פנים המעון - לרבות הרצפה והתקרה - ולהשאיר רק את הקירות החיצוניים. לא היה בכך כל צורך. אפשר היה להסתפק בתוכנית השיפוץ והמיגון המינימלית המקורית שגובשה בממשלת נתניהו הקודמת שהייתה אורכת כמה חודשים ולא שנים, והייתה חוסכת למדינה עשרות מיליוני שקלים. כתוצאה מההרס המאסיבי במעון ראש הממשלה נתניהו נאלץ להתגורר בדירתו ברחוב עזה שנמצאת על רחוב ראשי בירושלים ושחשופה לאיומי ירי מעשרות גגות ודירות שמקיפות אותה. בנסיבות אלה, בזמן המלחמה הנוכחית ובצבר האיומים, רמת האיום על ראש הממשלה נתניהו היא בדרגה הגבוהה ביותר ומחייבת טיפול מיידי. לכן, גורמי הביטחון חייבו סידורי מיגון שימנעו סכנת חיים יומיומית על ראש הממשלה נתניהו. יודגש כי במעונו של ראש הממשלה נתניהו לא בוצע שום שיפוץ אלא רק סידורי מיגון הכרחיים שנקבעו על ידי גורמי הביטחון".