סגור
מתוך פאודה עונה 2
"פאודה". הסדרה צוינה בתביעה כדוגמה ליצירה ישראלית שמשודרת בנטפליקס (צילום: רונן אקרמן, באדיבות yes)

אמנים ישראלים נגד נטפליקס: שלמי תמלוגים

"אשכולות", השומרת על זכויות של אמנים מבצעים, הגישה תביעה נגד נטפליקס בטענה ל"שימוש בביצועים מוגנים" בלי שקיבלה את הסכמת האמנים ובלי ששילמה להם תמלוגים. בא כוח נטפליקס שלח מכתב לאשכולות ובו דחה את טענותיה

אשכולות, החברה לזכויות מבצעים של אמני ישראל, הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נגד Netflix International B.V ההולנדית, שמצויה בבעלותה המלאה של קבוצת נטפליקס העולמית ואחראית על פעילות נטפליקס בישראל. התביעה הוגשה בטענה ל"הפרה שיטתית של הוראות הדין ובפגיעה רבת שנים ורחבת היקף באמנים המבצעים בישראל".
על פי הנטען בתביעה – שהוגשה על ידי עורכי הדין אייל נחשון, דנה בוקשטיין ונעמה בן ארוש משה ממשרד ברנע ג'פה לנדה ושות', ובאמצעות עו"ד ברק בר שלום – ספקית שירותי הסטרימינג הגדולה בעולם "עושה שימוש בהיקף נרחב בביצועים מוגנים למטרות מסחריות, אולם בלי שקיבלה את הסכמת האמנים המבצעים ובלי לשלם להם תמלוגים כלשהם בגין השימוש המסחרי... נטפליקס פועלת בישראל תוך התעלמות מוחלטת מתרומתם של האמנים המבצעים ליצירה ולהצלחתה המסחרית, ותוך שהיא מקפחת את זכויותיהם של האמנים המבצעים. נטפליקס מפרה באופן בוטה את הוראות הדין, גוזלת את זכויותיהם של האמנים המבצעים, שהינן בבחינת "כבשת הרש", ומתעשרת שלא כדין על חשבון ציבור האמנים המבצעים בישראל".
בתביעה צוין כי סעיף 2 לחוק זכויות מבצעים מסדיר את זכותו של אמן מבצע שלא ייעשה שימוש מסחרי בביצועיו, אלא בהסכמתו וכנגד תמלוגים. אשכולות מבקשת לחייב את הנתבעת לקבל את הסכמת האמנים המבצעים לשימוש מסחרי בביצועים המוגנים, להצהיר כי נטפליקס מחויבת בתשלום תמלוגים לאמנים המבצעים ו"לספק לאשכולות פרטים וחשבונות על היקף השימושים המפרים שנעשו עד כה בביצועיהם המוגנים של האמנים המבצעים", נטען.
במסגרת התביעה טוענת אשכולות כי נטפליקס פועלת בכ־190 מדינות, ומספקת פלטפורמת תוכן Over the Top - שירותי תוכן מקוונים לצפייה מבוססי מנויים (כלומר תמורת תשלום חודשי/ שנתי). נכון לסוף שנת 2022, קבוצת נטפליקס היא ספקית שירותי הסטרימינג הגדולה בעולם, עם כ־231 מיליון מנויים פעילים.
התביעה טוענת כי "קבוצת נטפליקס, באמצעות הנתבעת, החלה לפעול בישראל ב־2016, וכיום מעל ל־50% ממשקי הבית בישראל מנויים לשירותיה. מ־2017 מציעה נטפליקס ללקוחותיה בארץ תכנים מדובבים לעברית (אשר חלק נרחב מהם דובבו באופן בלעדי עבור נטפליקס), ועושה שימוש מסחרי בישראל וברחבי העולם בהפקות ישראליות הכוללות ביצועים מוגנים השייכים לאמנים ישראלים. זאת עושה נטפליקס, מאז ועד היום, בלי שקיבלה את הסכמת האמנים המבצעים לשימוש בביצועיהם המוגנים ובלי שסוכמו עם האמנים המבצעים - וממילא מבלי ששולמו לאמנים המבצעים, באמצעות אשכולות - תמלוגים כלשהם (קל וחומר ראויים) בגינם. תובענה זו נועדה לשים סוף לדרך הילוכה הפסולה של נטפליקס".
עוד נטען כי "אופן הפעולה הפסול של נטפליקס מול האמנים המבצעים מתחדד נוכח הילוכה של נטפליקס מול אמנים מבצעים אחרים בעולם, כמו גם מול ציבור היוצרים בישראל. כך נטפליקס פעלה להסדרת השימוש המבוצע על ידה ביצירות וביצועים המקנים זכויות לאמנים מבצעים במדינות שונות ברחבי בעולם, הן באשר למנגנון השימוש המסחרי והן באשר לתשלום התמלוגים בגין הביצועים המוגנים. נטפליקס אף פעלה להסדרת השימוש המסחרי ביצירות מול בעלי זכויות היוצרים בישראל, ובכלל זה פעלה לקבלת היתרי שימוש ולתשלום תמלוגים על אותן יצירות ממש הכוללות את הביצועים המוגנים. אלא שנטפליקס לא הסדירה את השימוש בביצועים מול בעלי הזכויות מקרב האמנים המבצעים".
עוד נטען בתביעה כי "התנהלות נטפליקס מתעלמת בין היתר מהוראות הדין ומתרומתם המכרעת של האמנים המבצעים לפיתוח היצירה ולהצלחתה המסחרית. נטפליקס פועלת, אפוא, באופן המקפח ומפלה לרעה את האמנים המבצעים בישראל אל מול מקביליהם המבצעים בעולם ואל מול מקביליהם היוצרים בישראל".
לסיום, נטען בתביעה כי עם כניסתם של האמצעים הדיגיטליים למשקי הבית הפרטיים, ובפרט עם תחילתו של העידן האינטרנטי, נפוץ השימוש ללא הרשאה בביצועיהם של אמנים מבצעים, וביצועיהם מועתקים, מופצים, עומדים לרשות הציבור ומשודרים שלא כדין חדשות לבקרים. "דברים אלו מובילים לפגיעה משמעותית בשליטתם של האמנים המבצעים על ביצועיהם המוגנים, כמו גם לאובדן הכנסות בשיעורים חסרי תקדים", נטען.
תגובת נטפליקס לא נמסרה עד סגירת הגיליון. עם זאת באוגוסט בא כוח נטפליקס השיב לבא כוח אשכולות ודחה את טענותיה. במכתבו צוין כי הזכות לה טוענת אשכולות עדיין לא קיימת בחוק הישראלי, ולפיכך אין בסיס משפטי לטענות אשכולות. כמו כן במכתב נדחתה טענת אשכולות כי השירותים של נטפליקס, לרבות VOD, מהווים גוף שידור.