סגור

רש"ת הגישה תלונה במשטרה נגד ראשת אגף המסחר: "חשד כי סיפקה הטבות לחברות בדיוטי פרי"

התלונה הוגשה לאחר חקירה פנימית ברשות שבחנה התנהלות לא תקינה מצד מירי בן הרוש, בכל הנוגע להטבות שסיפקה לחברות בבעלות רני צים, ובעקבות העובדה כי בן הרוש כיהנה כדירקטורית בפסגות ניירות ערך שבבעלות צים, אף שברשות סירבו לבקשתה לעבוד שם. הרשות: "יש צורך בחקירה פלילית"

רשות שדות התעופה (רש"ת) הגישה אתמול תלונה נגד מירי בן הרוש, ראשת אגף המסחר ברשות. התלונה הוגשה לאחר חקירה פנימית ברשות שבחנה התנהלות לא תקינה מצד בן הרוש בכל הנוגע להטבות שסיפקה לחברות בבעלות רני צים, ובעקבות העובדה כי בן הרוש כיהנה כדירקטורית בפסגות ניירות ערך שבבעלות צים, אף שברשות סירבו לבקשתה לעבוד שם.


לאחר חקירה פנימית החומר הועבר לנציבות שירות המדינה. במייל ששלח ב-22 במרץ עו"ד גיא דוד, מנהל אגף בכיר משמעת בנציבות שירות המדינה, למבקר הפנים של הרשות בועז ברזילי וליועץ המשפטי רון חלפון נכתב: "לאחר בחינתכם הגענו לכלל מסקנה כי החשדות המובאים בפנייה הם חמורים ועולים כדי עבירות פליליות, ולשם מימוש החקירה בנושא יש צורך בקיומה של חקירה פלילית על כל הכלים העומדים לחקירה מעין זו. לפיכך אנא הגישו בנושא תלונה במשטרת ישראל".
אתמול הוגשה לבסוף התלונה, לאחר בחינה נוספת של מבקר הרשות ולאחר ישיבת מועצה שעסקה בנושא. בן הרוש צפויה לעמוד בימים הקרובים לשימוע ברשות.

עסקת הדיוטי פרי

התלונה במשטרה הוגשה בעקבות אירועים שהחלו להתרחש לפני כשלוש שנים. בחודש פברואר 2019 זכתה חברת אופיס דיפו, שבבעלות רני צים, במכרז להפעלת חנויות האלקטרוניקה והחשמל בדיוטי פרי בטרמינל 3. אופיס דיפו זכתה במכרז של רש"ת לאחר שהציעה תמלוגים מופרזים בגובה 54 מיליון שקל, כאשר דמי ההרשאה המינימליים שדרשה הרשות עמדו על 38 מיליון שקל פלוס 6 מיליון שקל עבור שטחים ציבוריים. הזוכה השנייה במכרז היתה רשת א.ל.מ, שפעלה בדיוטי פרי במשך 12 שנים, והציעה 48 מיליון שקל במכרז האחרון. אלקטרה מוצרי צריכה הציעה באותו מכרז כ-25 מיליון שקל בלבד.

4 צפייה בגלריה
אלמ חנות מוצרי החשמל ב דיוטי פרי לפני סגירתה
אלמ חנות מוצרי החשמל ב דיוטי פרי לפני סגירתה
חנות מוצרי החשמל א.ל.מ בדיוטי פרי לפני סגירתה
(צילום: דוברת רשות שדות התעופה)

שנתיים לאחר מכן השליטה בחברה-הבת שהוקמה לשם פעילות אופיס דיפו בנתב"ג, "אופיס 3000 דיוטי", נמכרה לאלקטרה מוצרי צריכה, שרכשה 50.1% מהון המניות של החברה. העסקה כללה העברה של 5 מיליון שקל על ידי אלקטרה מוצרי צריכה לחברת אופיס 3000 דיוטי, שיופנו לצורך החזר הלוואות, שיפוץ החנות, הכנסת מוצרים חדשים, טיפול בהון החוזר והכשרתם מחדש של 110 העובדים במקום. ההסכם איפשר לאלקטרה מוצרי צריכה להיכנס לדיוטי פרי בדלת האחורית, לאחר שלא זכתה במכרז לחנות החשמל לפני שנתיים. העסקה היתה טובה גם לאופיס דיפו ולצים, שחנות הדיוטי פרי שניהלו לא הצליחה להחזיר את ההשקעה ונקלעה לקשיים גם בעקבות משבר הקורונה.
ברש"ת היו מי שהתנגדו לעסקה למכירת השליטה באופיס דיוטי, וזאת מפני שאלקטרה מוצרי צריכה הפסידה במכרז להפעלת החנות רק שנתיים לפני כן. עם זאת, עובדים באגף המסחר ברש"ת תמכו באישור העסקה החריגה וטענו כי "נסיבות משתנות הותירו את הזכיינים (אופיס דיפו) חשופים לגירעון כלכלי ולהפסדים מסחריים משמעותיים אותם לא צפו במועד ההתקשרות. ההשלכות הללו עשויות בהכרח להשפיע על היצע וטיב השירותים אותם מעניקה הרשות לציבור לקוחותיה".

עבדה כדירקטורית בפסגות אף שלא קיבלה אישור

מי שעמדה אז, וגם היום, בראש אגף המסחר ברש"ת היא מירי בן הרוש, ומתוקף תפקידה היא גם אחראית על מתחם הדיוטי פרי בנתב"ג. ב-1 ביוני 2021 ביקשה בן הרוש מרש"ת אישור לעבוד כדירקטורית חיצונית בחברת פסגות ניירות ערך. יום לפני כן, ב-31 במאי, רכש רני צים את פסגות ניירות ערך. במסגרת בקשתה לעבוד כדירקטורית היא ביקשה להעביר את החוזה עם חברת אופיס 3000 לאגף אחר.

4 צפייה בגלריה
ראש אגף המסחר רשות שדות התעופה מירי בן הרוש
ראש אגף המסחר רשות שדות התעופה מירי בן הרוש
ראשת אגף המסחר רשות שדות התעופה מירי בן הרוש
(צילום מסך: facebook)

ב-2 ביוני, יום לאחר הגשת הבקשה, החליטו היועץ המשפטי וסמנכ"ל למנהל וארגון ברשות כי לא ניתן לאשר את הבקשה. למרות ההתנגדות הנחרצת, יום לאחר מכן, ב-3 ביוני, בן הרוש החלה לעבוד כדירקטורית בפסגות ניירות ערך. במקביל בן הרוש ערערה על החלטת היועמ"ש והסמנכ"ל, וביקשה אישור חריג מהמנכ"ל, ובתחילת חודש יולי התקבלה תשובה שלילית נחרצת גם ממנו. בן הרוש המשיכה לכהן כדירקטורית בפסגות ניירות ערך כחמישה חודשים נוספים, ואז סיימה את עבודתה שם לאחר שהגיע מידע לפסגות שרש"ת לא אישרה את עבודה. בן הרוש הרוויחה כדירקטורית בפסגות כ-12 אלף שקל בחודש, וזאת בנוסף למשכורת של 70 אלף שקל בחודש מרש"ת.
לאחר שנודע על כך שבן הרוש המשיכה לעבוד כדירקטורית בניגוד לחוות הדעת של היועמ"ש וההנהלה, נפתחה חקירה פנימית ברשות במטרה לבחון את התנהלותה, וזו הולידה את התלונה במשטרה.

השתלמות בנושא ספורט אתגרי בקנקון

זו אינה הפעם הראשונה ששמה של מירי בן הרוש נקשר בפרשות המטילות דופי ביושרתה. בשנת 2008 הגישה בן הרוש תביעה אזרחית נגד בנק מזרחי טפחות ונגד רונית זיגלווקס, חברתה הטובה ששימשה גם כסגנית מנהל ולאחר מכן מנהלת סניף הבנק שלה. בן הרוש טענה כי זיגלווקס גנבה ממנה מיליוני שקלים. בית המשפט מצא את זיגלווקס אשמה, אך גם קבע כי בן הרוש נושאת באשמה תורמת ולא פעלה כלקוח סביר, וכי במשך שבע שנים בן הרוש לא בדקה את פרטי חשבונה ואת פירוט תשלומי האשראי שלה, וכי אם היתה עושה זאת, היתה מגלה בעוד מועד את מעשי המעילה והגניבה מחשבונותיה.

4 צפייה בגלריה
רני צים בעל השליטה  יו"ר רני צים מרכזי קניות
רני צים בעל השליטה  יו"ר רני צים מרכזי קניות
רני צים. בן הרוש ביקשה מרש"ת אישור לעבוד כדירקטורית חיצונית בחברת פסגות ניירות ערך, יום אחרי שצים רכש אותה
(צילום: מאיר אדרי )

עוד נכתב כי התנהגות זו חריגה במיוחד אצל "לקוח כדוגמת מירי, שבהשכלתה היא בעלת תואר ראשון בכלכלה, תואר שני במנהל עסקים, משפטנית ועורכת דין, ובעבודתה משמשת בתפקיד של ראש אגף מסחר ברשות". כמו כן נכתב בפסק הדין כי בן הרוש חתמה על מסמכים בלי לקרוא אותם, מסרה כספים במזומן להפקדה בחניון הבנק, ופתחה חשבון בנק משותף עם מנהלת הבנק שלה (זיגלווקס).
בן הרוש כיכבה גם בדו"ח מבקר המדינה בנוגע ל"מינויים ברשות שדות התעופה" משנת 2016 תחת שם בדוי. בדו"ח נכתב כי שתי עובדות בכירות השתמשו בקרן הלימודים לבכירים של רשות שדות התעופה לטובת "השתלמות בנושא ספורט אתגרי", כשהשתלמות זו כללה נופש במועדון קלאב-מד בעיר קנקון במקסיקו.
"עו"ד איתן לירז מסר בשמה של מירי בן הרוש: "לבן הרוש, אשר קיבלה את הנטען בהפתעה גמורה, לא נמסרה כל הודעה רשמית או אחרת בדבר הגשת תלונה פלילית נגדה כביכול. עם זאת, ממידע שמועבר בשעות האחרונות לעיתונות, בעקבות פניית רשות שדות התעופה או מי מטעמה, ללא שנעשתה כל פנייה בעניין זה לעמיאל בן הרוש, עולה כי מאחורי גבה וללא ידיעתה נוהל לכאורה הליך פנימי כלשהו, אשר ככל הנראה במסגרתו ניתנו המלצות, אשר כבר על פניו ברי כי אינן עומדות בהוראות הדין, ופוגעות פגיעה קשה בסדרה ארוכה של זכויות יסוד של בן הרוש.
"בן הרוש תעמוד על מלוא זכויותיה עד למיצוי מלא של פרשה זו, הזויה ככל שתהיה. למותר לציין כי היא פועלת בדווקנות בהתאם להוראות הדין, כפי שאף עולה מדו"ח בדיקה פנימי שערכה רשות שדות התעופה, והדברים ברורים. כשתתקבל פנייה רשמית ועניינית מרשות מוסמכת כלשהי, נגיב עליה כמובן. עמיאל בן הרוש משוכנעת כי הדברים יסתיימו בלא כלום, כפרשות רבות אחרות שמודלפות באופן חד-צדדי לעיתונות כדי לייצר מהומה תקשורתית שנועדה לשרת את ענייניו של המדליף".
4 צפייה בגלריה
איתן לירז חדש דן אנד ברדסטריט
איתן לירז חדש דן אנד ברדסטריט
עו"ד איתן לירז
(צילום: איל טואג)
מקבוצת רני צים אחזקות נמסר: "פעילויות הקבוצה, לרבות מינוי נושאי משרה ודירקטורים בחברות הקבוצה, כפופות לכללי והוראות הרגולציה המחמירים מאוד בישראל. לאור זאת משנודע לחברה כי רש"ת לא נתנה את אישורה למינויה של בן הרוש, פעלה החברה באופן מידי להפסקת כהונתה. בחינת הדברים בדיעבד על ידי גורמי המקצוע בקבוצה העלתה כי לא נפל כל פגם במינויה או בסיום כהונתה".