סגור

גירעון של 2 מיליארד שקל לא מקרקע את ההטבות ברשות שדות התעופה

בעיצומו של המשבר העולמי רש"ת מעניקה למאות עובדים קביעות, כרטיסי טיסה חינם ליעדים שונים בעולם והגדלת דמי האש"ל. רש"ת: "במהלך המשבר ויתרו העובדים על מרכיבים רבים בהסכמי השכר"

שנת 2022 נפתחה בחגיגה עבור לא מעט מעובדי רשות שדות התעופה (רש"ת). כ־200 עובדים ברשות שצברו תקופות ותק של יותר מחמש שנים קיבלו את הקביעות שייחלו לה זמן רב. עובדים רבים התבשרו כי יקבלו כרטיסי טיסה ליעדים שיבחרו ברחבי העולם, על חשבון הרשות, וגם דמי האש"ל שלהם יתפחו. מדובר בהטבה שנקראת "טיסות היכרות" ונהוגה זה עשרות שנים ברשות. עלותה כמה מאות דולרים לכל עובד, ועובדים זכאים לממש אותה אחת לשנה לכל יעד שליבם חפץ.


בד בבד, הרשות החלה גם לפרסם מכרזים לקראת איוש של כ־100 תפקידים שלא אוישו זה כשנתיים — שבמהלכן תנועת הנוסעים בנתב"ג צנחה מ־24 מיליון איש ב־2019 לכ־7 מיליון איש בלבד במהלך 2021. ברשות יש היום 1,750 עובדים קבועים, לאחר שכ־250 עובדים קבועים פרשו מאז תחילת מגפת הקורונה. כ־2,500 עובדים זמניים הוצאו אז לחל"ת. מתבונן מן הצד יכול היה לחשוב שהקורונה הגיעה אל קיצה, ושרש"ת כבר נחלצה מהגירעון העמוק של יותר מ־2 מיליארד שקל שאליו שקעה.

2 צפייה בגלריה
יו"ר ועד העובדים הכללי ברש"ת פנחס עידן
יו"ר ועד העובדים הכללי ברש"ת פנחס עידן
פנחס עידן, יו"ר ועד העובדים ברש"ת
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"גורם לי בחילה"
כל זאת על רקע סיום תפקידו של יעקב גנות, מנכ"ל רש"ת בעשור האחרון. שרת התחבורה מרב מיכאלי מינתה את מנכ"לית משרדה מיכל פינק לעמוד בראש ועדת האיתור למינוי המנכ"ל הבא, שאמורה לאסוף את המועמדויות לתפקיד עד 26 בחודש. עד שהוועדה תמליץ ועד שהשרה מיכאלי תכריז על המנכ"ל הבא, סמנכ"ל המסחר ברש"ת יורם שפירא מונה לתפקיד ממלא מקום המנכ"ל, והוא צפוי לפרוש אחר כך לגמלאות. על התפקיד, ככל הידוע, מתמודד ראש אגף המבצעים של רש"ת, אודי בר עוז. שמואל זכאי, מנהל נתב"ג, התעניין מאוד בתפקיד, אך ניכר שהחליט באחרונה כי לא יתמודד עליו בשל היעדר הוודאות שיקבל אותו.
בחירת המנכ"ל וכמה ראשי אגפים גורמת לסערת רוחות ברש"ת. הודעה שהופצה בקרב עובדי הרשות וחתומה בידי "קבוצת עובדים שמאסו בהתנהלות הרשות", קושרת בין המינוי הזמני של שפירא לבין ועדי העובדים ברשות, במרכזם יו"ר הוועד הכללי פנחס עידן. לפי אותה הודעה, מדובר ב"דיל" שנעשה במחשכים, כזה שמאפשר חלוקת הטבות של מיליוני שקלים לעובדים בתקופה של משבר עמוק שבו הרשות נתונה.
"ככה זה במגזר הציבורי. כשרוצים למנות בישראל מנכ"ל, יודעים שכל הגועל נפש יוצא החוצה במסגרת התהליך. רש"ת לא שונה ממקומות אחרים. אנשים רוצים משרה, רוצים קידום ועושים מלחמות יהודים", אמר בכיר ברשות.

2 צפייה בגלריה
ועידת התחזיות 2022 מרב מיכאלי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים וידאו
ועידת התחזיות 2022 מרב מיכאלי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים וידאו
מרב מיכאלי, שרת התחבורה
(צילום: יריב כץ)

אתמול הגיב על הטענות יו"ר הוועד עידן באיגרת שהפיץ לעובדים. "צר לי שדווקא בעת משבר יש קומץ שבוחר להכפיש את הרשות בפומבי". עוד הוא כתב: "אני בטוח שמדובר בעובדים שהם עצמם, לאורך שנות עבודתם ברשות, לא בחלו בשום אמצעי לקבל עזרה כדי לקדם את האינטרסים הפרטיים שלהם או של בני משפחתם. כאשר מדובר בהם, הכל כשר ותקין, אבל אם מדובר במישהו אחר — המצפון מציק להם. לא המצפון מציק להם אלא הקנאה או חוסר הפרגון לזולת. הדברים שנאמרו במסמך, גורמים לי בחילה".
שני בניו של עידן מועסקים ברש"ת, אחד מהם נמצא בקבוצת העובדים שקיבלה בתחילת החודש קביעות. בסביבת עידן טענו כי בנו עבר את תהליך הגיוס לרשות כמתחייב בנהלים ובאישור היועץ המשפטי של הרשות והמנכ"ל לשעבר גנות.
"קיצוץ של 25% בשכר"
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי "מאז ראשית משבר הקורונה עובדי רש"ת שומרים על שמים וגבולות פתוחים. במהלך המשבר ויתרו העובדים על מרכיבים רבים בהסכמי השכר וזאת בהסכמה ובדיאלוג רצוף עם ההנהלה. במסגרת זו העובדים ויתרו על ימי חופשה, עובדי המשמרות ירדו ל־35% משרה, התבצע ויתור על שעות נוספות, הורדה של עד 25% בשכר וגם ויתור על טיסות ההיכרות בשנים 2020 ו־2021".
עוד נמסר מרש"ת, כי "בשנתיים האחרונות נדחתה לעובדים הכניסה לקביעות, ומכרזים לתפקידים שונים נדחו — כך שהנטל נפל על כתפיהם. כמו כן בוטלו כ־60% מהמשרות של הפורשים בהתאם לסיכומים שהושגו עם האוצר. במסגרת השיח בין העובדים וההנהלה נקבע שכאשר תנועת הנוסעים תחצה את רף ה־6 מיליון — חלק מההסכמים יתחדשו, ובכלל זה איוש של המשרות החסרות, ביצוע המכרזים לאיוש תפקידים וכן טיסות ההיכרות".