סגור
מירי רגב שרת התחבורה מסיבת עיונאים על רקע אי הסדרים ב רכבת ישראל
מירי רגב. העדיפה לחגוג קו עתידי לקריית שמונה במקום להתייחס למצב הנוכחי (צילום נחום סגל)

עוד לפני המחדל האחרון ברכבת: זינוק של 30% באירועי הבטיחות

עובדים ברכבת מודים שהמצב בחברה בעייתי: "זה ברמה שהעובדים אומרים ביניהם שהמקרה הבא זה רק עניין של זמן". בינתיים הכאוס התחבורתי מחמיר כשהרכבת מקדימה עבודות שישביתו קווים. ושרת התחבורה? חפשו אותה בארה"ב

בשיאו של משבר הפגיעה בקווי החשמול של הרכבת החליטו ברכבת להקדים את העבודות על תחנת השלום בתל אביב ולגרום לשיבושים כבדים ברכבת בסוף חודש אוגוסט, שהיא תקופה עמוסה במיוחד עבור הרכבות. שרת התחבורה מירי רגב, מצידה, ממשיכה להתעקש שאין כאוס תחבורתי – ובכלל מתעופפת לביקור בארצות הברית. עם זאת, עובדי רכבת חולקים על דעתה: "כל אחד עושה מה שבא לו. תתרגלו למצב, כי האסון הבא בדרך".
ביום חמישי שעבר פגעה רכבת משא בקווי חשמול ומאז תנועת הרכבות לא שבה לשגרה. רק שבוע לפני המקרה קיימה חטיבת המטענים של הרכבת יום עיון, בעקבות כמה מקרים חריגים שהתרחשו וכמעט והסתיימו באסון. "בחטיבת המטענים היה ברור שהאסון בדרך", סיפר עובד בחטיבה, "כולם ידעו שבזמן האחרון הדברים לא מתנהלים כמו שצריך, היה מקרה של רכבת משא שנסעה על מסילה של רכבת נוסעים ריקה בבית דגון בחיפה – אירוע חמור מאוד. היה מקרה נוסף של פגיעה של רכבת משא בבטונדה בנמל היובל באשדוד. אבל יום העיון לא נקבע רק בגלל האירועים האחרונים, כבר שנתיים שחלה עלייה דרמטית בבעיות בטיחות ברכבת באופן כללי, ובעיקר במטענים. ב־2023 היו 33 אירועים וב־2024 זה זינק ל־43 אירועים. אני לא יודע מה הנתונים של 2025, אבל הדבר הכי חשוב שנאמר ביום העיון זה שיש עלייה בחומרת האירועים. אחרי מה שקרה כולם מבינים שגם מקרה אחד הוא קטסטרופה. זה ברמה שהעובדים אומרים ביניהם שהמקרה הבא זה רק עניין של זמן".

"יש נהלים לחבר מטען"

לטענתו, בקרב העובדים יש תחושה קשה של אכזבה בנוגע להתמודדות עם המצב: "כמובן שהייתי בשוק ממה שקרה ביום חמישי. לא העליתי על דעתי שדבר כזה יכול לקרות. אני לא יודע אילו בדיקות נעשו, אבל כולם יודעים שנהגים לא מרימים את הראש. יש נהלים וצריך לחבר מטען כמו שצריך. רוב הנהגים בכלל לא מכירים את שיטת ההטענה הזאת, זה התחיל רק ביולי האחרון. השוק האמיתי היה שעצרו את הרכבת ונתנו לה להמשיך. הרי לכל רכבת יש קיט עם ראצ'טים (מנגנון מכני שמסייע בהידוק המטען - חכ"א), כל מה שהיו צריכים לעשות זה לחבר אותם... הבעיה שמי שבדק את הרכבת הזאת לא באמת ידע על מה להסתכל. אלו לא סתם אנשים, זה סמנכ"ל מטענים, אלו מהנדסים בכירים, אם הם לא עלו על הבעיה בפגיעה הראשונה – אז איך מצפים מעובד זוטר לדעת איך להתמודד עם זה?”.
כבר תקופה ארוכה שהרכבת נמצאת בסחרור. עוד לפני המשבר האחרון בחברה מנסים להתמודד עם שורה של אתגרים: מנכ"ל הרכבת שיקו ז'אנה התפטר מתפקידו וטרם נמצא לו מחליף; ואילו המבקר הפנימי, רו"ח אביעד שקדי, מסיים קדנציה. ברקע קיימת ביקורת על עיכובים בפרויקטים שבאחריות הרכבת, כמו הכפלת מסילות החוף, התוכנית להמשך המסילה לירושלים ופרויקט החשמול, שעליו יצא דו"ח חמור של חברת הבקרה.
על מנת לבחון את האירועים שהובילו למחדל הפגיעה, הקימו ברכבת ועדת בדיקה פנימית שמצאה כי הסיבה לכשל היא שרכבת המשא הסיעה מטען של פלטות שלא היו קשורות באופן מלא. כתוצאה מכך כנף פלטה התרוממה וקרעה קווים בצומת גנות מדרום לתל אביב. הרכבת נעצרה ונבדקה ולשטח הגיעו גם סמנכ"ל המטענים של הרכבת, ישראל מרקו, וצוות מקצועי נוסף, אך הוחלט לאפשר לה להמשיך בנסיעה לנמל חיפה. לאחר מכן שוב פגעה הרכבת בתשתית החשמל בין חדרה לנתניה. בעקבות הממצאים הוחלט על הקמת ועדת בדיקה חיצונית בראשות מנכ"ל נת"ע לשעבר, יהודה בראון.
למרות כל האירועים ברכבת קיבלו החלטה תמוהה להקדים עבודות שיפוץ שתוכננו ל־4 בספטמבר ולשלב אותן עם העבודות על שיקום תשתית החשמל. העבודות יבוצעו בין תחנות ההגנה וסבידור מרכז בתל אביב. במהלך העבודות, שיתקיימו מהיום ועד יום שלישי הבא, יחולו שינויים משמעותיים בתנועת הרכבות. תופסק התנועה בתל אביב ולא תתאפשר נסיעה בין הצפון לדרום; תחנת ת”א השלום תיסגר זמנית לשירות; רכבות מדרום יגיעו עד לוד; רכבות מירושלים ומודיעין יגיעו עד נתב”ג; ורכבות מצפון יגיעו עד ת”א סבידור מרכז.

שרת התחבורה שוב ממריאה

עד רגע זה משרד התחבורה לא התייחס רשמית למקרה, וביום ראשון האחרון, בשיא הכאוס, השרה רגב העדיפה לחנוך את העבודות על המסילה לקריית שמונה, ולהסתפק בהתבטאות שלפיה "תקלות קורות, צריך לבדוק איך זה קרה ולראות איך הדברים האלה לא קורים". ביום ראשון הקרוב, כשחיילים ינסו להבין כיצד הם חוזרים לבסיסים, רגב כבר תמריא לארצות הברית לשבוע וחצי, לביקור שתוכנן לספטמבר אך הוקדם, אולי מכיוון שהיא ופמלייתה מעדיפים להימנע מהפקקים הצפויים בתקופה הקרובה. לנו רק נותר לקוות שהשרה לא מתכננת להגיע לנתב"ג ברכבת.
ברכבת ישראל אומרים כי כל המידע שבידיהם הועבר לוועדת הבדיקה.