סגור
תיקונים בקווי החשמול הפגועים באזור צומת גנות מסילת רכבת ישראל
תיקונים בקווי החשמול הפגועים באזור צומת גנות מסילת רכבת ישראל

רכבת ישראל מקימה ועדת בדיקה חיצונית אחרי אירוע הנזק לקווי החשמל

לאחר שרכבת משא פגעה בקווי החישמול בתל אביב ובכפר ויתקין וגרמה נזק של עשרות מיליוני שקלים, גילתה ועדה בדיקה פנימית שהוקמה כי הרכבת נשאה פלטות שהתפרקו בנסיעה ופגעו בתשתית החשמל העילית. על רקע השאלות שעוררה הבדיקה, החליט דירקטוריון הרכבת על הקמת ועדת בדיקה חיצונית. בין היתר, תבחן הוועדה את אופן קבלת ההחלטות באירוע ומדוע הורשתה הרכבת להמשיך בנסיעה אחרי הפגיעה הראשונה

רכבת ישראל הודיעה הערב (ב') על הקמת ועדת בדיקה חיצונית בראשות מנכ"ל נת"ע לשעבר, יהודה בראון, שתבחן את האירועים שהובילו לפגיעת רכבת המשא בקווי החישמול ביום חמישי שעבר. בין היתר, תבדוק הוועדה את אופן קבלת ההחלטות סביב האירוע ואת הסיבה שבגללה לאחר הפגיעה הראשונה בדרום תל אביב ועיכוב הרכבת לבדיקה, הוחלט לאפשר לה להמשיך בנסיעתה, מה שגרם לנזק נוסף בכפר ויתקין.
ההחלטה התקבלה על ידי דירקטוריון הרכבת בהמשך לממצאי הדו"ח הראשוני של ועדת הבדיקה הפנימית, במטרה לקיים בדיקה רחבה ויסודית. על פי הרכבת, ועדת הבדיקה הפנימית סיימה את הבדיקה הראשונית ממנה עולה כי הסיבה לכשל היא שרכבת המשא הסיעה מטען של פלטות שלא היו קשורות באופן מלא כנדרש בהוראות הטעינה. כנף הפלטה העליונה נפתחה בעיצומה של הנסיעה, פגעה וקרעה את תשתית החשמל העילי פעמיים, בשני מוקדים שונים.
מהרכבת נמסר כי הדו"ח הראשוני של ועדת הבדיקה הפנימית מעלה שאלות רבות לבדיקה. על פי הרכבת מעלה זו, בין היתר, כשל בציות לנהלי הטענה והקשירה של מטען מסוג חדש ולא שגרתי, כשל שלטענת הרכבת החל באשדוד. על פי החלטת הרכבת, בעקבות הממצאים עולה הצורך בכינון ועדה חיצונית שתבדוק את הגורמים הישירים והעקיפים להתרחשות האירוע, הן בהיבט הרכבת והמטען והן בהיבט תשתית החשמל.
בנוסף לבראון, ייקחו חלק בוועדה גם עו"ד שרית דנה, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה והמהנדס אפי כליפא. ועדת הבדיקה החיצונית תבחן את הגורמים הישירים והעקיפים שגרמו לאירוע. בנוסף, הוועדה תבחן את ההשלכות של האירוע, לרבות בתחומי הציות והאכיפה, תפעול, שירות וצרכנות, ניהול סיכונים, ניהול הסכמים ופיננסים ותמליץ לדירקטוריון על פעולות שיש לנקוט, להטמעה מיטבית ואפקטיבית של מדיניות הדירקטוריון בחברה.
האירוע גרם לשיבושים רבים ברכבת, שגם היום פעלה במתכונת שונה והתמודדה עם איחורים רבים, ועל פי הערכות לא תחזור לפעילות מלאה בשבוע הקרוב. הנזק שנגרם לתשתית החישמול מוערך בעשרות מיליוני שקלים, לא כולל הנזקים הכלכליים שנגרמו לרכבת עקב השיבוש בקווים ועצירת הסעת המטענים במתכונת החדשה של משטחי העמסה.