סגור
גג עמוד NSO דסקטופ
האקר פריצה לטלפון התקפת סייבר
פריצה לטלפון (צילום: שאטרסטוק)

תחקיר המשטרה ו-NSO
המשטרה מודה לראשונה: עשינו שימוש ברוגלות על אזרחים בחשד לעבירות מס

מתמצית מודיעינית שהעבירה הפרקליטות לעו"ד של איש עסקים אחמד קסאס, עולה כי בניגוד לחוק נשאב ממכשירו הנייד מידע שהמשטרה מסרבת לחשוף. קסאס הואשם בעבירות מס הכנסה, מע"מ וסחיטה בפרשה שבה מואשם אחיו של משה קצב

המשטרה מודה לראשונה כי עשתה שימוש על אזרחים בתוכנת סייבר התקפי (רוגלה), כגון פגסוס של NSO - גם בחשד לעבירות מס. כך עולה מפרפרזה (תמצית מודיעינית) שמסרה הפרקליטות לסנגוריו של אחמד קסאס, איש עסקים מהמגזר הערבי.
על פי התמצית המודיעינית, את הטלפון הנייד של קסאס, שלימים הוגש נגדו כתב אישום על עבירות מס וסחיטה, הדביקה המשטרה ברוגלה בשלהי 2021 ושאבה ממנו חומרים. כפי שנקבע בחוות דעת משפטית של הפרקליטות משנת 2018, שאיבת מידע מנייד באופן סמוי היא בגדר חיפוש סמוי שאסור על פי חוק.
עתירה שהגישו פרקליטיו של קסאס, עוה"ד שמוליק קליין, יקי קהן ודריה גולדין, לקבלת המידע שנשאב בניגוד לחוק, נדחתה בחודש מרץ השנה על ידי השופטת דנה אמיר, מבית המשפט המחוזי ת"א. זאת בטענה כי המידע אינו רלוונטי להגנת הנאשם.
נגד קסאס הוגש ביוני 2022 כתב אישום על ביצוע עבירות מס (מס הכנסה ומע"מ), רישום כוזב במסמכי תאגיד וסחיטה באיומים. במרכז כתב האישום עומדת טענה כי הפיץ ביחד עם אחרים חשבוניות פיקטיביות. בין 16 הנאשמים בפרשה נמצא גם יורם קצב, אחיו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב.
על פי התמצית המודיעינית שנמסרה לסנגוריו של קסאס, בין התאריכים 5.10.21 ל-2.11.21, הנייד שלו הודבק ברוגלה ונשאבו פרטי מידע שהיו אגורים בטלפון הסלולרי שלו. בתמצית המודיעינית לא פורט המידע שנשאב. "המערכת ביצעה פעולות מסוימות", נכתב, "הכוללות מלבד האזנת סתר גם קבלת מספר פרטי מידע נוספים שהיו אגורים בטלפון של אחמד קסאס". על צו האזנת הסתר לקסאס, שלימים מתברר ששימש בניגוד לחוק גם לחדירה לנייד שלו לצורת ביצוע חיפוש סמוי, חתום סגן נשיא המחוזי מרכז בלוד בתקופה הרלוונטית, יעקב שפסר.
כפי שהודתה לאחרונה המשנה ליועץ המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, בדיון שנערך בכנסת, מאז הוכנסו הרגולות, כגון הפגסוס של NSO, לשימוש המשטרה בשנת 2015 ללא חקיקה, צווים מתאמים ומנגנוני פיקוח ובקרה, הן הופעלו 1,086 פעמים כנגד אזרחים.
בכל פעם שהודבקן הניידים, נשאבו פרטי מידע רבים מהניידים בניגוד לחוק – הודעות, אנשי קשר, רשימת אפליקציות פתקים ועוד.
הסנגורית הארצית במשרד המשפטים, עו"ד ענת מיסד-כנען, פנתה לאחרונה למררי בבקשה שתורה למשטרה לחדול משימוש ברגולות עד חקיקה. בפניה הדגישה בנוסף מיסד-כנען שדו"ח הבדיקה שחיברה מררי לוקה בסר מבחינה מתודולוגית, בין היתר משום שנעשתה רק בדיקה מדגמית (25 מקרים) לבחינה האם מערך המודיעין של המשטרה עשה שימוש במידע שנשאב, כפי שעלה מתחקיר "כלכליסט". ובמילותיה של הסנגורית הארצית: "קיים חשש ששורת ההפרות שאותרו הן קצה הקרחון".