סגור
גג עמוד NSO דסקטופ
מימין: הסנגרות הארצית עו"ד ענת מיסד־כנען והמשנה ליועצת המשפטית לממשלה לעניינים פליליים עו"ד עמית מררי
מימין: הסנגרות הארצית עו"ד ענת מיסד־כנען והמשנה ליועצת המשפטית לממשלה לעניינים פליליים עו"ד עמית מררי (צילום: קובי גדעון לע"מ, דוברות המשפטים)

הסנגורית הארצית בביקורת על דו"ח מררי: "חשש ששורת ההפרות שאותרו היא קצה הקרחון"

במכתב ששלחה לעו"ד עמית מררי, שעמדה בראש צוות הבדיקה שהוקם בעקבות תחקיר כלכליסט, כתבה עו"ד ענת מיסד־כנען כי "ההחלטה להמשיך להפעיל את הרוגלות התקבלה לאחר בדיקה לא ממצה של הליקויים". מיסד־כנען ביססה את הדברים על מתודולוגיית הבדיקה הבעייתית שבה השתמש צוות הבדיקה

במכתב ששלחה בחודש מרץ הסנגורית הארצית, עו"ד ענת מיסד־כנען, למשנה ליועצת המשפטית לממשלה לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, שעמדה בראש צוות הבדיקה שהוקם בעקבות תחקיר "כלכליסט", היא מתחה ביקורת חריפה על הדרך שבה הגיע הצוות למסקנותיו. "קיים חשש כבד ששורת התקלות והפרות החוק שאותרו בדו"ח היא רק 'קצה הקרחון'", כתבה מיסד־כנען. "ההחלטה להמשיך להפעיל את הרוגלות התקבלה לאחר בדיקה לא ממצה של הליקויים בהפעלת הרוגלות והצעדים הנדרשים לתיקונם".
מיסד־כנען ביססה את הדברים על מתודולוגיית הבדיקה הבעייתית שבה השתמש צוות הבדיקה. "בדיקת הצוות נעשתה בשני מישורים", כתבה, "שניהם בלתי מספקים להסקת מסקנות ממצות בדבר היקף וחומרת החריגה מגבולות החוק שנעשתה לאורך השנים בשימוש בכלי, ומותירים מקום לחשש מפני הפרות חוק נוספות שבוצעו במהלך הפעלת הרוגלות".
"המישור הראשון היה בחינת מסד הנתונים של המשטרה ושל החברות הפרטיות אשר סיפקו לה את המערכות (NSO וחברה נוספת)", כתבה מיסד־כנען. "הבדיקה התבססה במידה רבה על מסדי הנתונים של החברות הפרטיות אשר נטען כי מצוי בהם תיעוד על כלל השימוש שנעשה במערכות, וכן כי תיעוד זה אמין שכן אין יכולת לשנותו. אולם הנחה זו מבוססת על הצהרתן של אותן חברות פרטיות, אשר אינן שקופות לציבור ויש להן עניין רב בתוצאות הבדיקה (וזאת אף מבלי להידרש למוניטין של חברת NSO ולסנקציות שננקטו כנגדה בארה"ב אך לאחרונה).
"המישור השני שבו נערכה הבדיקה, כלל בדיקה של כ־25 תיקים על ידי צוות הבדיקה (בנוסף ל־23 תיקים שנבדקו על ידי הפרקליטות עצמה). בהתאם לדברי יועמ"ש המשטרה, תנ"צ אלעזר כהנא, בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט מיום ה־13 במרץ 2023, הפעלת הרוגלות נעשתה במעל אלף מקרים, על פני שש שנים. ספק רב בעינינו אם בדיקה של כ־25 תיקים מתוכם, המהווים פחות מ־2.5%, אכן עולה לכדי 'בדיקה מדגמית' (וזאת אף אם נביא בחשבון את הבדיקות הנוספות שערכה הפרקליטות עצמה ב־23 תיקים נוספים), וקיים חשש כי שורת התקלות והפרות החוק שעליהן הצביע הדו"ח אינה בהכרח ממצה את מגוון התקלות והפרות החוק שאירעו בפועל".