סגור

דעה
דין המטרו כדין תקנות יו"ש

שרת התחבורה ושר האוצר נמנעו עד כה מהפיכת חוק המטרו, שמהווה את התשתית החוקית להקמת הרכבת התחתית בגוש דן רבתי, לחוק דגל, בדומה לאיך שנתפסות תקנות יו"ש. מן הראוי שהפרויקט הגדול בתולדות המדינה יקבל את היחס הפוליטי המתאים

מפתיחת כנס הקיץ של הכנסת הקואליציה בקושי שורדת ממשבר למשבר ונראה שסופה קרב. לפני שלושה שבועות זה קרה סביב ההצבעה על חוק ממדים ללימודים, אחרי זה החל המשבר שעוד לא נפתר סביב תקנות יו"ש, ובתוך כך יש כל הזמן מרידות של ח"כים סוררים על רפורמה כזו או אחרת.
המשותף לכל המקרים הללו שהיה להם ח"כ או שר ש"התאבד" עליהם: למשל שר הביטחון בני גנץ הפך את חוק ממדים ללימודים ואת הפנסיות לקצינים למבחני אמון בקואליציה וח"כים כמו מיכאל ביטון וג'ידא רינאווי זועבי איימו לפרק את העסק, במלחמה על החקלאות ותעריפי התחבורה הציבורית ועל תקציבים למגזר הערבי.
עקב ההתנהלות הזהירה של שרת התחבורה מיכאלי, החוק להסדרת ההקמה של רכבת תחתית בגוש דן, שזכה לכינוי "חוק המטרו", לא עולה להצבעה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת מחשש שלא יהיה לו רוב.
חוק המטרו, שחלק ממנו עבר בחוק ההסדרים הקודם, אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הפרויקט הגדול והיקר ביותר בישראל – רכבת תחתית בגוש דן רבתי, בכ־150 מיליארד שקל. המטרו הוא אולי הפתרון היחיד ל"בעיית הפקקים", וזה צפוי לשנות לטובה את מרקם החיים של מיליוני ישראלים בין רעננה בצפון לרחובות בדרום.
אי־העברת חוק המטרו בכנסת הנוכחית עלולה לעכב את הפרויקט לזמן לא ידוע ולגרום לנזק של מיליארדים. שרת התחבורה ושר האוצר יודעים זאת היטב, אך עד כה נמנעו מהפיכתו לחוק דגל, שחייב לעבור בכל מחיר, בדומה לאיך שנתפסות תקנות יו"ש.
גם אם הקואליציה תתפרק עוד יום או עוד שבועיים, עדיין ניתן להעביר את חוק המטרו בכנסת. מן הראוי שהפרויקט הגדול בתולדות המדינה, שמתועדף בכל מסמך ממשלתי כ"פרויקט החשוב ביותר", יקבל את היחס הפוליטי המתאים. עוד לא מאוחר, אבל עוד מעט יהיה.