סגור

יו"ר ועדת הכלכלה זועם על השקת רפורמת התחבורה הציבורית בפגרה: "לא אאפשר זאת בכל מחיר"

ח"כ מיכאל ביטון אמר בדיון שהוא "רואה בחומרה" את השקת הרפורמה בפגרת הכנסת, ושלציבור ולח"כים לא היה מספיק זמן להעיר עליה הערות. ביטון דרש שהרפורמה תשונה: "היא פוגעת באוכלוסיות מוחלשות ועניות, שכירים, תושבי יו"ש וסטודנטים. אפעל במקומות שכואבים לממשלה במליאה"

ועדת הכלכלה של הכנסת פתחה השבוע את כנס הקיץ של הכנסת עם דיון על רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית.
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, אמר במהלך הדיון כי הוא "רואה בחומרה" את העובדה כי הרפורמה הושקה במהלך פגרת הכנסת, ולציבור ולחברי הכנסת לא היה מספיק זמן להעיר עליה הערות.

בסוף הדיון אמר ביטון כי הוא דורש מראש הממשלה לעצור את הרפורמה ולהקפיא אותה באופן מידי. עוד אמר: "אני שומר לעצמי לפעול חד-צדדית במקומות שכואבים לממשלה במליאה. אתן לממשלה שבוע לפני שאפעל. קורא לעצור את הרפורמה, לתקן אותה, לדון בה ולהשיק אותה".

3 צפייה בגלריה
שרתהתחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן על רקע אוטובס של אגד
שרתהתחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן על רקע אוטובס של אגד
שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן על רקע אוטובוס של אגד
(צילומים: אביגיל עוזי, קובי קואנקס, שלומי כהן)

הרפורמה אינה זקוקה לאישור של ועדות הכנסת או המליאה מפני שזו נמצאת תחת האחריות של ועדת המחירים המשותפת של משרד התחבורה והאוצר, ולכן נזקקת רק לחתימת מיכאלי וליברמן, שכבר חתמו, וזו צפויה לצאת לדרך ב-1 באוגוסט.

"לא רפורמה שמיטיבה עם החלשים"

במהלך הדיון בוועדה העלו חברי הוועדה, ובהם יו"ר הוועדה ביטון, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) וח"כ ענבר בזק (יש עתיד), טענות בנוגע לרפורמה. בין השאר ביטון אמר כי הרפורמה פוגעת באוכלוסיות מוחלשות ועניות, שכירים, תושבי יו"ש וסטודנטים. ביטון קרא לממשלה להעמיק את הסבסוד לתחבורה הציבורית, שעומד כבר על 70% לנסיעה בממוצע, וזאת כדי לתמרץ נסיעה נוספת בתחבורה הציבורית. בין היתר כתב ביטון כי יש לבחון סבסוד נוסף לסטודנטים, שכבר נהנים מהנחה של 33% במחיר הכרטיס.
ח"כ ביטון אמר: "אם הממשלה תעשה 80% מהדברים שדיברנו עליהם בדיון נברך, ואם הממשלה תחליט לפעול חד-צדדית ולעשות רפורמה שלא מיטיבה עם העניים ביותר, ועם כל הפריפריה ואוכלוסיות מוחלשות כמו קשישים בגיל פרישה וסטודנטים, ולקחה לאנשים ערך צבור – זו לא רפורמה שמיטיבה עם החלשים, ולא אאפשר בכל מחיר, בכל דרך, לעבור בממשלה הזו. ניפגש כאן בתוך שבוע עד 10 ימים, מקווה לקבל נתונים, ותהיה הצגה מקיפה וכוללנית של השלכות הרפורמה".
ח"כ בזק טענה: "הרפורמה מבורכת וברור שנעשתה חשיבה רבה להיטיב עם חלק גדול מהאוכלוסייה". אך לטענתה קיימת פגיעה בתושבי הפריפריה והמרחב הכפרי, ובעיקר בנוסעים המשתמשים באופן קבוע ברכבות. הרפורמה אכן מייקרת את תעריפי הנסיעה ברכבת, וזאת לעומת הוזלה במחירי הנסיעה באוטובוס.

3 צפייה בגלריה
יו”ר ועדת הכלכלה ח”כ מיכאל ביטון
יו”ר ועדת הכלכלה ח”כ מיכאל ביטון
יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ מיכאל ביטון
( צילום: אלכס קולומויסקי)

מלבד הדיון העקרוני, השיח בוועדה מהווה המשך ליחסים הצוננים בין יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון לשרת התחבורה מרב מיכאלי, שמתבטאים בדיונים סוערים על נושאי תחבורה בוועדת הכלכלה ובאי הסכמה על צעדים כמו חובת התקנת מערכות השכחה לרכב.
בלב הרפורמה נמצא ביטול ההנחות ההיסטוריות שנחשפו ב"כלכליסט", אותן כינתה השרה בנאום בו היא הציגה את הרפורמה כ"קומבינות" ו"עיוות של שנים על גבי שנים", וגורמים בממשלה אף אישרו כי הפרסומים ב"כלכליסט" חשפו בפני הממשלה תמונה לא מחמיאה שהם לא היו מודעים אליה, ואלו היוו זרז לרפורמה. במסגרת הרפורמה יבוטל הפער בתעריפים בין התשלום באפליקציה לבין כרטיס הרב-קו.
הרפורמה בתעריפים כוללת האחדה של התעריפים בכל הארץ, כאשר מחיר לנסיעה בודדת באוטובוס או רכבת קלה בכל יישוב בישראל לטווח של 15 קילומטר תעלה 5.5 שקלים, ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות. נסיעה אזורית באוטובוס (עד 40 ק"מ) תעלה 12 שקל, נסיעה בין-עירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 16 שקל, נסיעה יותר רחוקה מזה תעלה 27 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.

3 צפייה בגלריה
רכבת ישראל
רכבת ישראל
רכבת ישראל
(קובי קואנקס)

הרפורמה מתייחסת גם לנסיעה משולבת של אוטובוסים יחד עם שירות רכבות כבדות: נסיעה עירונית/מקומית בודדת ברכבת בכל יישוב בישראל תעלה 9 שקלים, ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות במרחק של עד 15 ק"מ אווירי לנסיעה מנקודת העלייה. נסיעה אזורית ברכבת (עד 40 ק"מ) תעלה 18 שקל, נסיעה בין-אזורית תעלה 24 שקל, בינעירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 27 שקל, נסיעה יותר רחוקה מזה תעלה 48 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.

לשלם באשראי באוטובוס

חופשי חודשי לכל המדינה יעלה 225 שקל, לא כולל קווי אילת והערבה. ביישובי הפריפריה תינתן האפשרות לרכוש כרטיס חופשי חודשי בסכום של 99 שקל לטווח נסיעה של עד 40 קילומטר. לפי הרפורמה, היישובים שלא יהיו זכאים להנחה זו הם כל היישובים שבגוש דן, מטרופולין ירושלים, מטרופולין חיפה ויישובי השרון וחוף הכרמל, ואלו יוכלו לרכוש רק את האפשרות של חופשי ארצי ב-225 שקל. כמו כן, לראשונה ילדים ונוער (גילאי 5-18) יוכלו לרכוש כרטיסי חופשי חודשי, ואלו יהיו בהנחה של 50%. זאת אומרת שילדי הפריפריה יוכלו לרכוש כרטיס חופשי חודשי אזורי ב-49.5 שקל, וכל הילדים יוכלו לרכוש חופשי ארצי ב-112.5 שקל.
זכאים להנחות כמו ילדים ונוער, פנסיונרים וזכאי ביטוח לאומי יזכו להנחה של 50% גם על נסיעות בודדות וגם על חופשי חודשי. ההנחה של אנשים עם מוגבלות תעלה מ-33% בעבר ל-50% עם כניסת הרפורמה. מבוגרים בני 75 ומעלה ייסעו בחינם, ושר האוצר ליברמן אמר כי בכוונתו לפעול לכך שבתקציב הבא גם שאר האזרחים הוותיקים יוכלו לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית.
הרפורמה תכלול לראשונה גם אפשרות לתשלום באשראי בקווי התחבורה הציבורית, וזאת בניגוד למצב הקיים בו ניתן לשלם רק עם כרטיס רב-קו או אפליקציות תשלום. הפיילוט צפוי להתחיל לפעול בחברת דן, ובשלב הראשוני התשלום בכרטיס אשראי לא יאפשר הנחות אינדיבידואליות וזאת עקב פערים טכנולוגיים.