סגור

פרשנות
המפלה לקואליציה מבשרת את תחילת סופה

הקואליציה ספגה הפסד צורב הערב, עם הפלתו של חוק התקנות ביהודה ושומרון. כעת, פחות משנה להקמתה, האווירה היא שכל ח"כ הישר בעיניו יעשה. במצב הנוכחי קשה לראות כיצד תאריך הקואליציה ימים

הצבעתם הלילה של ח"כ מאזן גנאיים (רע"מ) וח"כ ג'יידא רינאווי זועבי (מרצ) נגד "חוק התקנות ביו"ש", והיעדרותם מההצבעה של יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס, ח"כ וואליד טאהא (רע"מ) וח"כ גבי לסקי (מרצ) בניגוד לעמדת הקואליציה - מבטאת את חולשתה של הקואליציה ואת תחילת הספירה לאחור. הצעת החוק נפלה ברוב של 58 ח"כים נגד מול 52 ח"כים בעד.
במצב שנוצר, "כל ח"כ הישר בעיניו יעשה". יו"ר רע"מ מנסור עבאס לא הצליח לכפות את המשמעתה קואליציונית על חבר סיעתו. רה"מ החליפי יאיר לפיד ושר הבריאות ניצן הורוביץ לא הצליחו לשכנע את זועבי לתמוך בחוק - אף שבאחרונה קיבלה הבטחות לתקציבים רבים למגזר הערבי. גם היעדרותו מההצבעה של מנסור עבאס בעצמו ושל חברו לסיעה וואליד טאהא משקפת שהקואליציה עצמה לא יכולה למשול.
עבאס מיהר להגיב לאחר נפילת החוק ואמר כי "בכל קואליציה יש משברים אבל חשוב שנמשיך. יש סיכוי טוב שהממשלה תמשיך, מוקדם לקבוע שהניסוי נכשל". סביר להניח שעבאס, גנאיים וזועבי לא מיהרו להציל את הממשלה בהעריכם שממילא אין לה רוב להעביר את החוק, לנוכח הכרזות מוקדמות של ח"כ עידית סילמן (ימינה) להצביע נגד. סילמן עצמה לבסוף נעדרה מההצבעה, מחשש שתוכרז כ"פורשת" מימינה ולא תוכל להתמודד בבחירות הקרובות ברשימה קיימת, למשל הליכוד.

3 צפייה בגלריה
יו"ר רע"ם מזן גנאים מליאת הכנסת
יו"ר רע"ם מזן גנאים מליאת הכנסת
יו"ר רע"ם מזן גנאיים
(צילום: רפי קוץ)


3 צפייה בגלריה
ח"כ עידית סילמן מליאת הכנסת
ח"כ עידית סילמן מליאת הכנסת
ח"כ עידית סילמן במליאת הכנסת
(צילום: רפי קוץ)

אומנם ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד העריכו במשך היום כי החוק צפוי ליפול במליאת הכנסת, ובקואליציה הודיעו שיעלו את החוק להצבעה מחדש בשבוע הבא - אבל התוצאה הסופית היא הפסד צורב. "אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו איזובי הקיר"? לנוכח הצבעתם של גנאיים וזועבי והיעדרותו של עבאס, דומה שבנט ולפיד כבר לא יכולים למשול ולשלוט בחברי הקואליציה.
שר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) שמוביל את החוק, הודיע בשבוע שעבר שלא יהיה ניתן להמשיך לאורך זמן עם הקואליציה הזו – במידה שהחוק לא יעבור. כעת מעניין לראות כיצד ינהג סער שפוזל ל"בייס הימני" בבחירות הקרובות ולפי הסקרים נע עם 4 מנדטים. סער יכול אומנם להעלותו מחדש להצבעה בשבוע הבא, אבל מה כבר יכול להשתנות? מדוע ש-3 הח"כים הללו: גנאיים, זועבי ועבאס ישנו את הצבעתם? אם יעשו כן, גם יאכלו דגים סרוחים וגם יגורשו מהעיר.

3 צפייה בגלריה
שר המשפטים גדעון סער מליאת הכנסת
שר המשפטים גדעון סער מליאת הכנסת
שר המשפטים גדעון סער במליאת הכנסת
(צילום: רפי קוץ)

בנוסף, מדוע שחברי הכנסת מהקואליציה יישרו עימה קו? יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) הכריז לפני שבועיים על כך שלא יצביע עם הקואליציה (למעט בהצעות אי אמון) במחאה על הרפורמה בתחבורה הציבורית שמנהיגה שרת התחבורה מרב מיכאלי (עבודה). ביטון גם מתנגד לרפורמה בחקלאות שאותה מובילים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו). בעקבות שיחה עם רה"מ בנט, מנכ"ל משרדו יאיר פינס ומזכיר הממשלה שלום שלמה, הסכים ביטון בשבוע שעבר להקפיא את מאבקו למשך שבועיים - כעת לא נראה שיסכים להתפשר. ביטון הוא ח"כ חברתי, וכמוהו קשה לראות אותו ואת ח"כ נעמה לזימי (עבודה) מצביעים מחרתיים, ביום רביעי, נגד הצעת החוק להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל לשעה. ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה היום לדחות את הכרעתה בעניין והמשמעות היא שהקואליציה תבקש מח"כיה להתנגד להצעת החוק. אחרי ההצבעה הערב - קשה לראות ח"כים העבודה וממרצ מתנגדים להצעת החוק.
יוצא איפוא שהממשלה איבדה את הרוב שלה במליאת הכנסת ובמצב שכזה היא צפויה לעוד הרבה מפלות בתקופה הקרובה במליאה. על כל הצבעה תידרש הקואליציה "לשלם" כדי לזכות ברוב. ועוד לא דיברנו על תקציב המדינה: במצב שכזה, נשאלת השאלה כיצד בכלל יהיה ניתן להעביר את התקציב במליאת הכנסת.
השורה התחתונה היא שבפועל: החלה הספירה לאחור עד לסיום כהונתה שלה ממשלה הנוכחית. הפלת החוק הערב מהווה ניצחון פסיכולוגי לאופוזיציה. ח"כי הקואליציה כבר מחשבים מסלול מחדש כיצד להשיג הישגים לפני התפוררות הקואליציה.
דומה שגם יועצי בנט קלטו שהממשלה כבר לא מצליחה לתפקד: היום פרש מתפקידו מתן סידי, דוברו של בנט בחמש השנים האחרונות. סידי המוכשר והמקצועי שהיה קרוב מאוד לראש הממשלה, החזיר את המפתחות לאחר כמה יועצים שכבר הלכו בשבועות האחרונים: שימרית מאיר, היועצת המדינית לשעבר; טל גן צבי, ראש הסגל לשעבר; ונעמי ששון, היועצת של רה"מ לענייני סיורים. התפוררות הלשכה של בנט לא תגרום לנפילת הממשלה, אבל ההצבעה הערב שבו ספגה הקואליציה מפלה היא בהחלט אחד המהלכים שעלולים לבשר את קיצה של הממשלה שלכהונתה תמלא שנה ביום שני בעוד שבוע.