סגור

הליכוד התפשר: חוק "ממדים ללימודים" אושר סופית בכנסת

אחרי שעות של נאומים וניסיון לגייס רוב בקואליציה, גנץ הציע פשרה של הרגע האחרון בתיאום עם בנט ולפיד והליכוד הסכים להעלות את המלגה ל-75% משכר הלימוד. "סולם טוב לרדת מהעץ שטיפסנו עליו", הודה אחד הח"כים. 55 ח"כים תמכו בהצעה, שאושרה סופית בהיעדר האופוזיציה

בתום שעות ארוכות, ולאחר חילופי דברים קשים בין הקואליציה לאופוזיציה לפני ההצבעה על חוק "ממדים ללימודים", אושרה הלילה (בין שני לשלישי) סופית ההצעה למימון לימודים עבור חיילים משוחררים. בליכוד הסכימו לקבל הצעת פשרה שהוצגה ברגע האחרון מצד שר הביטחון בני גנץ, לפיה המימון יעמוד על 75% משכר הלימוד, לצד העברה מיידית של הכסף ללוחמים.
בקואליציה התקשו למצוא את הרוב במשך שעות ארוכות. יו"ר רע"מ מנסור עבאס התחייב לתמוך בהצבעה - אך לא הייתה ודאות לגבי שאר חברי סיעתו ומידת התחייבותם למשמעת הקואליציונית. גם תמיכתה של עידית סילמן - שפרשה מהקואליציה - לא הייתה מובטחת. הצעת החוק אושרה ברוב של 55 תומכים מול 6 מתנגדים, כשיתר 61 חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה לא השתתפו בהצבעה בקריאה שלישית, אותה הפכה הרשימה המשותפת להצבעת אי אמון.
2 צפייה בגלריה
בנט, לפיד וגנץ חוגגים את אישור הצעת החוק, הלילה
בנט, לפיד וגנץ חוגגים את אישור הצעת החוק, הלילה
בנט, לפיד וגנץ חוגגים את אישור הצעת החוק, הלילה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
קצת אחרי חצות עלה במפתיע גנץ לדוכן עם הצעת פשרה לליכוד שגובשה יחד עם רה"מ נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. שר הביטחון הציע כאמור להעלות את מימון השכר ולהעביר מיידית את הכסף ללוחמים. בליכוד התכנסו להתייעצות על ההצעה, אותה כינה אחד מחברי הכנסת במפלגה "סולם טוב כדי לרדת מהעץ שטיפסנו עליו".
בשבוע שעבר הודיעה סיעת הליכוד כי החליטה פה אחד שלא לתמוך בהצעת החוק במתכונתה הנוכחית. ההצעה שהעלתה הקואליציה קובעת כי שכר הלימוד ימומן בהיקף של 66% והיתר מהפיקדון שלו זוכים החיילים כשהם משתחררים. בליכוד דרשו שהמלגה תממן 100% משכר הלימוד - ושכספי הפיקדון ישמשו את החיילים המשוחררים למטרות אחרות.
הלילה המפלגה הסכימה להתפשר, ואמרה עם סיום ההתייעצות כי השיגה "ניצחון לליכוד". במפלגה אמרו כי "המאבק שלנו הביא להעלאת המלגות ללוחמי צה"ל. ההחלטה התקבלה באישור כל ראשי בלוק הימין", וכי עם שובה לשלטון תשנה את החוק ל-100% מימון מטעם המדינה.
"הימים האחרונים קשים עבורי כמי שגדל במערכת הביטחון, כמי שעומד בראשה היום", אמר גנץ בנאום שנשא לאחר שהציע את הפשרה. "חיילי צה"ל אף פעם לא היו חלק מהמשחק הפוליטי – ואני חושב שכל אחד כאן צריך לעמוד ולהסתכל על עצמו ולשאול 'לאן הגענו?'. יש שאומרים לי שכדאי לי למשוך את הוויכוח – אני פוגע בליכוד, ומצטייר כמי שפועל לטובת החיילים.
"אני החלטתי לשים לזה סוף. המטרה שלי היא לא לפגוע בליכוד אלא לחזק את חיילי צה"ל ולשמור על שלמות הממשלה. לכן, אני מבקש להציע לקבל את ההסתייגות שהוצעה גם על ידי האופוזיציה ולהעלות את גובה המלגה ל-75%. זו הצעה שמשמרת את העיקרון המוביל בבסיס השיטה של תמיכת המערכת, ומגדילה את מה שחיילי צה"ל הלוחמים קיבלו אי פעם. יותר מהכל, זו הצעה טובה, שמשרתת את החברה הישראלית", אמר גנץ.
"אני מבקש מכולם, קואליציה ואופוזיציה כאחד, להצביע בעד ההצעה הזו בתיאום עם ראש הממשלה ושר החוץ, שאני מבקש להדגיש, שמצטרפת לשורה של מעשים שאנחנו עושים לחיזוק חיילי צה"ל וחשיבות השירות – מהעלאת דמי הקיום, דרך שיפור התחבורה והמזון וההטבות לחיילי מילואים. אם נעשה זאת, נפסיק את המצב הרע בו אנו נמצאים בכל הקשור למחויבותנו לחיילי צה"ל".

2 צפייה בגלריה
סטודנטים ששירתו כלוחמים מוחים מול הכנסת, אתמול
סטודנטים ששירתו כלוחמים מוחים מול הכנסת, אתמול
סטודנטים ששירתו כלוחמים מוחים מול הכנסת, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ גלית דיסטל אטבריאן לא חיכתה להחלטה וצייצה: "התקדמנו. בזכות ההתעקשות של הליכוד המימון עבור החיילים גדל, מקווה שעד ההצבעה שום דבר לא יתפקשש". חברת הליכוד החליטה להחמיא לגנץ וכתבה כי "כשנחזור נגדיל ללוחמים את המימון ל-100%. ועד אז - אחלה בני גנץ". גם חברת הכנסת קטי שטרית צייצה: "אמנם לא 100%, אך לולא ההתעקשות שלנו הייתם מקבלים פחות".
גנץ אמר לאחר החלטת הליכוד ולפני ההצבעה כי "באישור החוק הזה יש מנצחים ואף אחד מהם לא יושב כאן במליאת הכנסת. המנצחים היחידים נמצאים במארבים, בסיורים, במטוסים ובספינות. מברך על כך שמצאנו את הדרך לעשות עבורם את מה שמגיע להם".
חברי האופוזיציה משכו את הזמן עם נאומים במשך שעות. ח"כ דודי אמסלם מסיעת הליכוד ניצל את זמנו על הדוכן למתקפה על יו"ר הכנסת מיקי לוי, על רקע החלטת מנכ"ל הכנסת לאסור על סיעת הליכוד להשתמש באולם ירושלים, שם עקרו מחיצות חברי הכנסת שלמה קרעי ואמיר אוחנה. "באנו לישיבת הסיעה היום והסתבר לנו שמנכ"ל הכנסת מעניש אותנו. אמר לנו ללכת לאולם שפרינצק כי עקרנו מחיצות. מר לוי (מיקי לוי - מ"א) השיר 'אני העבד' של איציק קלה נכתב עליך. אתה עבד נרצע. כשנהיה בשלטון נכין לכם תאים בשירותים. המאסת את עצמך עלינו. לא הייתי קורא לך מיקי לוי אלא מיקי מאוס", תקף אמסלם. "מי אתה שלא תיתן לליכוד לנהל את ישיבת הסיעה? זאת כנסת של אבא שלך? מי אתה? תראה איזה איש נמוך אתה".
מהו חוק "ממדים ללימודים"?
החוק עבור חיילים משוחררים נחקק ב-1984 במטרה לסייע לחיילים משוחררים בתחילת דרכם באזרחות. עשור לאחר מכן עבר חוק "קליטת חיילים משוחררים", שלמעשה ביטל את קודמו, וכולל מספר הטבות בכסף, בסיוע ובהכוונה מקצועית, שהופכים את החזרה לאזרחות לקלה יותר: מעבודה מועדפת ועד מענק השחרור ועד לדמי הפיקדון.
מאז שחוקק החוק נעשו בו 23 תיקונים, שהיו למעשה הרחבות והטבות לחוק המוצע, ובהם סיוע בשכר דירה לחיילים בודדים משוחררים, שינוי סכומי הפיקדון והמענק שיהיו תלויים באופי השירות וכיוצא בזה. תוכנית "ממדים ללימודים" שחוללה סערה רבתי היא תיקון מספר 24 לחוק הקיים, ועונה על צורך שעד כה לא היה מעוגן בחקיקה - לימודים אקדמיים עבור לוחמים ולוחמות משוחררים ועבור אוכלוסיות מיוחדות.
בתום שירות קרבי של 32 חודשים מצה"ל, יוצאים הלוחמים והלוחמות לאזרחות, וחלק לא מבוטל מהם פונה ללימודים אקדמיים או מקצועיים. עם כניסתם ללימודים קיימות עבורם כמה אפשרויות כמו תשלום הלימודים מכספי הפיקדון האישי, שבו ניתן להשתמש חמש שנים מיום השחרור וסכומו משתנה בהתאם לאופי השירות ומשך השירות. מדובר בסכום שיכול להצטבר ליותר מ-26 אלף שקלים עבור מי ששירת שירות קרבי מלא, אך הוא לא יכול לכסות את כל תשלומי התואר הראשון. לפי חישוב שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה לשנת תשפ"ב, מדובר בסכום שעומד על 10,391 שקלים לשנה.
רבים מהלוחמים משתמשים בחלק מכספי הפיקדון ללימודי פסיכומטרי, מכינות קדם-אקדמיות ושיפור או השלמת בגרויות, על מנת להתקבל לתואר עצמו. כמו כן, למשוחררים הטריים יש אפשרות לנתב את הכסף לאפיקים אחרים כמו פתיחת עסק, נישואין, קניית דירה או קרקע או לחלופין לקבל אותו ישירות לחשבון בתום החמש שנים ולעשות בהם כרצונם.
יחד עם הפיקדון, קיים גם מענק שחרור, שסכומו נקבע בהתאם לאופי השירות. לוחמים ששירתו 32 חודשים מלאים מקבלים כ-18 אלף שקלים. הכסף יכול לשמש אותם למחייה בימי הלימודים, אולם לעיתים קרובות הוא משמש גם למטרות אחרות.
כלל המלגות המוצעות כיום ללוחמים ולוחמות ולחיילים משוחררים בכלל, מגיעות מתרומות של פילנתרופים מהארץ והעולם, ומוגבלות למספר סטודנטים בהתאם לגובה התרומות שהתקבלו. כמו כן, עבור חלק מהמלגות צריך הסטודנט להגיש בקשה מידי שנה ועל כן אין ביטחון כלכלי להמשך התואר. מטרת התוכנית היא להפוך למלגה היחידה שלוחמים ולוחמות יוכלו לקבל ללא תנאי, אלא מעצם שירותם במערך הלוחם של צה"ל. המלגה לא תהיה תלויה בתרומות - אלא במימון ממשלתי לחיילים שהתגייסו מיולי 2013.