סגור
גלי בהרב מיארה  עמית איסמן
גלי בהרב מיארה ועמית איסמן (צילום: יואב דודקביץ, דנה קופל)

דעה
לעצור את הבריונים ברחוב וברשת! השתיקה הרועמת של מיארה ואיסמן

היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה יכולים להורות למשטרה לנטר ולאתר איומים - ולהגיש במהירות כתבי אישום משמעותיים. אנא התעוררו, לפני הרצח הבא

האלימות, הקללות והשקרים ברשתות וברחובות הפכו את השיח הציבורי והפוליטי לענן של צחנה, סכנה ברורה ומיידית לדמוקרטיה הישראלית. האם בשם קדושת חופש הביטוי איננו יכולים לנקוף אצבע, רק לסבול ולצקצק? אכן, חופש הביטוי כולל את הזכות המטרידה לפרסם שקרים, להאשים יריבים פוליטיים בבגידה, לקלל ולגדף. אבל.
חופש הביטוי אינו כולל את הזכות להשמיע איומים מפורשים ובוטים על חייהם של בני אדם, במיוחד לא על נבחרי ציבור ומשרתי ציבור. יש הבדל מהותי בין גידופים, גם מכוערים ודוחים כמו "חלאה", לבין ואריאציות מחליאות של "אני אחסל אותך ואת משפחתך".
ההבחנה בין שני סוגי הביוב איננה מסובכת במיוחד. על איומים כגון אלה ששוטפים אותנו בשנים האחרונות יש סעיפים מתאימים בסדר הדין הפלילי, לא רק כשהם באים בצורה של כדורי אקדח במעטפה לראש הממשלה. לכן, קשה להבין מדוע בריונים אלימים שמשמיעים איומים ברורים וחד משמעיים ברשתות או ברחובות, בין השאר סמוך לבתיהם של המאוימים, כמעט ולא נעצרים, נחקרים ומובאים לדין.
המשטרה, שלא מהססת לתקוף בסילון קטלני של מים ממכתזית אזרחים ובהם ילדים סקרנים על מדרכה בירושלים, מתעלמת בדרך כלל מהבריונים האלימים. גם כשהיא מצליחה להבחין בהם איכשהו, הפרקליטות לא ממהרת להגיש כתבי אישום נגדם. רובם ככולם ממשיכים בשלהם, מתעדים את עצמם בלי פחד ואפילו הופכים לסוג של סלבס בקרב פוליטיקאים מסוימים שמאמצים אותם ומשתמשים בהם.
האם אפשר לעצור את הבריונים? זה עדיין לא מאוחר. היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה יכולים להורות למשטרה לנטר ולאתר איומים ברשתות וברחובות, ולהגיש במהירות וביעילות לא אופייניות כתבי אישום משמעותיים. השתיקה הרועמת של גלי בהרב מיארה ושל עמית איסמן מאפשרת לבריונים לפגוע ביסודות המעורערים־ממילא של הדמוקרטיה הישראלית. אנא התעוררו, לפני הרצח הבא.