סגור

מעל 800 אלף עובדים שנעדרו מהעבודה במהלך מבצע שומר החומות יקבלו פיצוי מהמדינה

ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי הודיעו כי חתמו על הסכם עם האוצר, שלפיו עובדי המגזר הפרטי שנעדרו בגלל המבצע בחודש מאי, ואשר גרים במרחק של עד 80 ק"מ מגבול רצועת עזה, יקבלו שכר עבודה יומי רגיל והמעסיקים ישופו על כך מצד המדינה

ההסתדרות ונשיאות המגזר העסקי דיווחו הבוקר (א') כי חתמו על הסכם עם משרד האוצר שמסדיר מתן פיצוי לעובדים שנעדרו ממקומות העבודה במהלך ימי הלחימה במבצע שומר החומות בחודש מאי השנה.


על פי הערכות, מדובר בלפחות 800 אלף עובדים, שגרים במרחק של 0 עד 80 ק"מ מגבול רצועת עזה.
מדובר בעובדים שנבצר מהם להתייצב בעבודה בעקבות מגבלות של פיקוד העורף על פעילות עסקית וחינוכית במהלך או בחלק מימי הלחימה בעזה שכללה ירי מסיבי של רקטות על העורף הישראלי ואירועים אלימים חסרי תקדים בתוך ערים רבות, רובן ערים מעורבות שגרים בהן ערבים ויהודים.

2 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה ב בית שדרות מבע שומר החומות רקטה נפילה רקטות טילים
פגיעה ישירה ב בית שדרות מבע שומר החומות רקטה נפילה רקטות טילים
פגיעה ישירה בבית שדרות בשומר החומות
(צילום: עיריית שדרות)

בהסתדרות הכללית אמרו היום כי ההסכמים מזכים בפיצוי עובדים במגזר הציבורי שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני ובשל הצורך להשגיח ולטפל בילדיהם – שנותרו בימים אלה ללא מסגרות חינוכיות. במצבים אלה העובדים זכאים לקבל מהמעסיקים שכר רגיל על הימים שנעדרו או זיכוי מכסת ימי החופשה שלהם במשכורות ינואר 2022 שישולמו בחודש פברואר הקרוב, או לכל המאוחר עד חודש מרץ שבו ישולמו משכורות פברואר. השכר שישולם יהיה על פי חוזר שעתיד לפרסם הממונה על השכר באוצר בהתאם לעקרונות ההסכם שנחתם.
לפי אותו הסכם, עובדי המגזר הפרטי יקבלו שכר עבודה יומי רגיל שהיו מקבלים אם היו מתייצבים בעבודה, ואילו המעסיקים ישופו על כך מצד המדינה. תוקף ההסכם במגזר הפרטי טעון בחתימה על צו הרחבה של שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי והממונה על יחסי העבודה.

2 צפייה בגלריה
שיגורי טילים מ עזה מבצע שומר החומות 2
שיגורי טילים מ עזה מבצע שומר החומות 2
שיגורי טילים מעזה במבצע
(צילום: איי אף פי)

בהסתדרות אמרו כי ההסכם כולל סעיף שעוסק בזכויות של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, שיהיו זכאים לפיצוי על היעדרותם מהעבודה גם במצב שהשגיחו על ילד שגילו מעל 14. זאת, בדומה למנגנון הפיצוי שהופעל במבצע צוק איתן בקיץ 2014 בעזה. "ההסכמים יסייעו לכל אלה שנאלצו לעצור את שגרת חייהם ועיסוקם במהלך המבצע, והם מעניקים להם פיצוי על הימים הקשים שבהם ישראל היתה נתונה למתקפת טילים קשה. כבר במהלך המבצע, כשהתבררו השלכות המצב החמור, פעלתי לכלול במנגנון הפיצוי העתידי גם עובדים שלא נמצאים בטווח הקצר מהרצועה", אמר היום יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד.
לדברי יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי ,"אני שמח שהצלחנו, בשותפות ובהבנה, להביא את המדינה להכרה באחריותה על מארג יחסי העבודה ולוודא חובת שיפוי מעסיקים בגין ההוצאות שנגרמו להם בשל הלחימה והחלטות המדינה".