סגור
כנס הגיוון בתעשיית ההייטק 2023 אלן פלד שותף מייסד וינטג פרטנרס ומייסד יוזמת Power in Diversity Israel
אלן פלד (Photo: Orel Cohen)

דעה
מדוע ישראל מפסידה במלחמה על דעת הקהל העולמית

מלאכת ההסברה חשובה לניצחון במלחמה - ואולם בישראל היא נעשית ברובה המוחלט על ידי אנשים פרטיים במקום הממשלה

בתחילת המלחמה קיבלנו תמיכה חסרת תקדים ממנהיגי העולם. ברחבי העולם הקרינו את דגל ישראל על מבני ציבור. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, ביקרו בישראל כדי להזדהות איתנו למרות הסיכונים הפוליטיים. הם בחרו בעמדה מוסרית, למרות הלחצים מאנשי מפתח במפלגותיהם.
בימים האחרונים ראינו היחלשות דרמטית בתמיכה בישראל, שנתפשת כמדינה חזקה שנלחמת נגד אוכלוסייה אזרחית הנחשבת חלשה. ישראל מוצגת כרוצחת פלסטינים. תיאור זה לא התחיל ביום שבו ישראל הגיבה לטבח בדרום. הוא התחיל לפני למעלה מ-40 שנה, ומאז אף ממשלה לא עשתה דבר על מנת להביא את העובדות לקהל הבינלאומי באופן אפקטיבי.
המנהיגים העתידיים של היום וגם של המחר לומדים באוניברסיטאות המובילות בעולם, כגון הרווארד, פנסילבניה, אוקספורד, קיימברידג', טורונטו והסורבון. למעלה מארבעה עשורים, סטודנטים יהודים באוניברסיטאות הללו וברוב הקמפוסים המרכזיים בעולם מצאו את עצמם ללא כלים, מידע או הכשרה כדי להתמודד עם ההסברה האנטי-ציונית והאנטישמית באוניברסיטאות. כמעט בכל אוניברסיטה מרכזית יש אירוע שנקרא "שבוע האפרטהייד הישראלי". מה עשתה ממשלת ישראל כדי לעזור לסטודנטים וקהילות יהודיות להתמודד עם מבול ההסברה השקרית של השבוע הזה? כמעט כלום.
בשבועיים האחרונים, הרבה אנשי הייטק בארץ ובחו"ל מקדישים את זמנם על מנת להתמודד עם השנאה לישראל ברשתות החברתיות ובתקשורת הגלובלית. ישנן כמה קבוצות שעובדות קשה כדי להביא את המסר האמיתי לקהל הרחב. ואולם מאמצים אקראיים ולא מנוהלים הם לא הפתרון למלחמה קשה על דעת הקהל הבינלאומית.
העבודה ההסברתית של הממשלה במלחמה הזו נעה בין גרועה ללא קיימת. נפתלי בנט, אייל וולדמן ואחרים, ולא חברי ממשלה, הם אלו שהצליחו להעביר את המסר. לא רק ששרים נעדרו ממשרדיהם, הם אף נעדרו ממסכי הטלוויזיה והפורומים המקוונים הבינלאומיים.
דוגמה קלאסית להיעדר של גורמי הממשלה היא הפיצוץ. בבית החולים אל-אחלי בעיר עזה. "וול סטריט ג'ורנל" ווCNN פרסמו תחקירים המאשרים את עמדת ישראל בנושא. דיווחים אלו היו צריכים להיות מועברים בזמן אמת לאלפי בלוגרים התומכים בישראל. טענות הפלסטינים שאנו מבצעים תקיפות אוויריות מבלי לשים לב לחיי האזרחים, היו צריכות לקבל תשובה באמצעות נתונים, שוב - באמצעות העברתם לאלפי בלוגרים תומכים בישראל. אני נדהם מחדש כל פעם שאין לנו מאגר מרכזי, מנוהל היטב, של מידע ותוכן באיכות גבוהה שתומכי ישראל יכולים להביא לקהל בינלאומי.
למה הגענו לנקודה זו היום? משום שהממשלה מינתה שרת הסברה ללא כישרונות מתאימים וכאשר ההסברה הייתה נדרשת ביותר, באמצע המלחמה, סגרה את משרדה.
יכולתנו להמשיך לזכות בתמיכה של המנהיגים המערביים תלויה ביכולתנו להביא את העובדות בזמן אמת לבוחרייהם. בדיוק כמו שתמיכה אווירית היא חלק בסיסי מניצחון במלחמה, כך העברת המסר באופן אפקטיבי היא חלק בסיסי לקבלת התמיכה הפוליטית והצבאית הגלובלית.
לאחר שהמלחמה תסתיים, יתבצעו חקירות על הטעויות שהובילו למחדל. אחד מהנושאים שייחקרו הוא היהירות והכישלונות בניהול מערכת ההסברה של מדינת ישראל.
אלן פלד הוא מייסד ושותף מנהל של Vintage Investment Partners
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.