סגור
הפגנה פרו פלסטינית ב הרווארד
הפגנה פרו פלסטינית בהרווארד. "אנחנו יודעים את ההבדל בין טוב לרע", טענה נשיאת האוניברסיטה קלודין גיי (צילום: AFP)

המלחמה מערערת את המוניטין של אוניברסיטאות היוקרה בארה"ב

ניסיונות נשיאת הרווארד קלודין גיי להתנצל בשם סטודנטים שהאשימו את ישראל באחריות לטבח לא הרגיעו את הרוחות, והאוניברסיטה הנחשבת בעולם עלולה לסבול פגיעה קשה במוניטין. הקומיקאי ביל מאהר: "אל תלכו לאוניברסיטה יוקרתית"

קלודין גיי, הנשיאה הטריה של אוניברסיטת הרווארד, לא ציפתה לסערה עימה תצטרך להתמודד חודשים ספורים בלבד לאחר כניסתה לאחד התפקידים היוקרתיים והנחשקים בעולם האקדמיה.
המכתב של 34 ארגוני סטודנטים באוניברסיטה שהאשים את ישראל באחריות לטבח של ה־7 באוקטובר והתגובה הרפה שלה כעבור שלושה ימים ארוכים, הפכו את גיי ואת הרווארד למוקד של השמצות. גם הגעתה במפתיע לארוחת שבת של חב"ד בהרווארד, שבה ניסתה לתקן את הנזק עם קלישאות כמו "אני מרגישה את הכאב שלכם ואת האובדן שלכם" ו"הרווארד שומרת על הגב שלכם. אנחנו יודעים מה ההבדל בין טוב לרע", לא ממש הרגיעה את הרוחות.
בהרווארד, פסגת השאיפות האקדמיות של צעירים בכל העולם, כולל בישראל, לא רגילים להיות בצד הזה של האירועים. מדובר במוסד עתיק, עתיר מזומנים עם קרן של יותר מ־50 מיליארד דולר ותדמית ללא רבב שמוזנת במכונת יחסי ציבור אדירה המתבססת על בוגרים מהם מורכבת האליטה האמריקאית. כעת הרווארד ולצידה אוניברסיטאות ליגת הקיסוס נוספות ובהן פנסילבניה (PENN), קולומביה וקורנל מוצאות את עצמן בשטח לא מוכר. הן מותקפות על ידי לא אחרת מאשר היד שמזינה אותן, ואשר כבר זמן רב רמזה בעדינות כי הרוחות שנושבות בעיקר מהפקולטות למדעי הרוח, אינן לרוחה.
חמאס ליבה את האש, אבל היא כבר דלקה זמן רב, ורק הזרזיף של הפוליטיקלי קורקט החזיק את הלהבה נמוכה. אירועי ה־7 באוקטובר גרמו להכל לפרוץ החוצה, כולל האיזון העדין בין האוניברסיטאות לבין התורמים, שמגיעים ברובם מלבו של הממסד הקפיטליסטי, חלקו הגדול מוול סטריט, וכן, חלק לא קטן מהם יהודים. האוניברסיטאות חיות מצד אחד על כספי התרומות, אבל מהצד השני מקדשות בשנים האחרונות חשיבה הרחוקה שנות אור מאנשי וול סטריט.
גיי (53) שמוצאה מהאיטי, היא עצמה מסמלי התהליכים המורכבים שעוברים על האקדמיה בארצות הברית. גיי היא הנשיאה השחורה הראשונה והאשה השניה בתפקיד זה בהיסטוריה בת 368 השנים של האוניברסיטה הנחשבת בעולם. המינוי שלה עונה על דרישות החלום האמריקאי הפרוגרסיבי המעודכן, מה שמכונה בארצות הברית Double Diversity. היא גם אשה וגם שחורה. גם בשוק העבודה האמריקאי תרים היום אחר מועמדים כאלה המאפשרים לסמן וי על כמה קריטריונים של אפליה מתקנת. לפני שנכנסה למשרד הנשיאה ביולי האחרון, כיהנה גיי כדיקאנית הקפולטה לאמנויות ומדעים. מחקריה בעבר עסקו בסוגיות של אי־שיוויון.
כעת צריכה גיי למצוא את האיזון העדין בין האג'נדות הפרוגרסיביות שנהפכו לפופולריות מאוד בקמפוסים, לבין הצורך במזומנים. האוניברסיטאות האמריקאיות נמצאות במקום השני בקבלת תרומות אחרי מוסדות דתיים, והיקף התרומות רק עולה. אמריקאים רבים מזהים תרומה למוסד אקדמי עם השתייכות לאליטה, וכך, תרומות של מיליון דולר ומעלה הגיעו לשיא בשני העשורים האחרונים. על אף ששכר הלימוד גבוה מאוד, תרומות הן עדיין אחד ממקורות ההכנסה המרכזיים. בהרווארד, למשל, הן היוו 45% מההכנסות בשנה שעברה, ובפן, מתנות היוו 1.5% מהכנסות של 14.4 מיליארד דולר ב־2022.
ביל מאהר: אם בורות היא מחלה, החצר של הרווארד היא שוק הדגים של ווהאן. אוניברסיטה יוקרתית תהפוך אתכם למטומטמים"
היקף התרומות עצום כל כך, שההערכה הרווחת בארצות הברית היא, שלמרות שורה של הכרזות על הפסקת תרומות להרווארד ופן, הן לא באמת ייפגעו. בינתיים, קהילת התורמים הצליחה לייצר אפקט דומינו מסויים עם הפסקת תרומות להרווארד על ידי עידן ובתיה עופר, לסלי וקסנר, מייסדי ויקטוריה'ס סיקרט וקן גריפין, שעומד בראש קרן גידור בוול סטריט. על הפסקת תרומות לפן הודיעו משפחת הנטסמן האמריקאית המוכרת והנחשבת ומארק רואן, שעומד בראש אפולו גלובל מנג'מנט, אחת מקרנות ההשקעה הגדולות בוול סטריט. רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי ויורש אימפריית הקוסמטיקה אסתי לאודר, איים בינתיים בהפסקת תרומות. "אתם מאלצים אותי לבחון מחדש את התמיכה הפיננסית שלי, זאת בהיעדר מהלכים מספקים לטיפול באנטישמיות בין כותלי האוניברסיטה", כתב לאודר לראשי פן. ניקי היילי, השואפת לרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית בבחירות הקרובות, צייצה בשבת כי במשמרתה לא יהיה יותר כסף פדרלי עבור אוניברסיטאות שיאפשרו לזרמים אנטישמיים לפרוח בקמפוסים שלהן.
1 צפייה בגלריה
פרופ' קלודין גיי נשיאת אוניברסיטת הרווארד
פרופ' קלודין גיי נשיאת אוניברסיטת הרווארד
פרופ' קלודין גיי, נשיאת אוניברסיטת הרווארד
(צילום: AP/Steven Senne)
אבל הפגיעה התדמיתית היא משמעותית יותר מזו הכלכלית וכאן האיום הגדול יותר שנוחת על קרקע פוריה. אם נשיאות האוניברסיטאות (גם בראש של אוניברסיטת פנסילבניה עומדת היום אישה, ס.ש) לא יעצרו את הסחף הפרו־פלסטיני והאנטישמי במסווה של פרוגרסיביות, הפגיעה במוניטין עלולה להפתיע בעוצמתה. ברקע ישנה גם קורנל עם המרצה להיסטוריה שהרגיש "התרוממות רוח" בעקבות הפלישה האלימה של חמאס לישראל, וסטנפורד, שאמנם לא נמנית טכנית עם אוניברסיטאות ליגת הקיסוס, אך כן נחשבת לאחת היוקרתיות. סטנפורד "התפרסמה" בעקבות מרצה שהעמיד את הסטודנטים היהודים בפינה כדי להסביר ליתר איך מרגישים הפלסטינים. גם בקולומביה ובייל נרשמו אירועים בעלי ניחוח אנטי־ישראלי ואנטישמי.
לצערם של ראשי האוניברסיטאות האירועים גלשו החוצה מהקמפוסים ומחלחלים כבר לתרבות הפופולרית ולדיון עמוק יותר בחברה האמריקאית על חשיבות ההשכלה הגבוהה. במחקר נרחב שערך ה"וול סטריט ג'ורנל" יחד עם אוניברסיטת שיקגו ואשר התפרסם לפני חצי שנה, התברר כי 40% מהאמריקאים סבורים שלהשכלה גבוהה יש השפעה שלילית על המדינה ו־56% חושבים כי תואר אקדמי אינו ערובה להצלחה. הספקנות כלפי האקדמיה גבוהה בעיקר בקרב אוכלוסיית היעד — בני 18־34, ולראיה, נרשמה ירידה של 15% במספר הנרשמים לאוניברסיטאות בעשור האחרון. הגורמים העיקריים לכך נחשבים המשבר הפיננסי של 2008 והחוב העצום של סטודנטים שמגיע ל־1.7 טריליון דולר.
למדורה הזו הוסיף שמן גם הקומיקאי ביל מאהר, שתימצת זאת למשפט קולע אחד המרפרר למגפת הקורונה. "אם בורות היא מחלה, הרי שהחצר של הרווארד היא שוק הדגים של ווהאן", אמר. "כבוגר של אוניברסיטה מליגת הקיסוס (למד אנגלית והיסטוריה בקורנל, ס.ש) שיודע מהו ערכה של השכלה ליברלית, יש לי עצה אחת עבורכם: אל תלכו לאוניברסיטה. אם אתם בכל זאת ממש חייבים ללכת, אל תלכו לאוניברסיטה יוקרתית, כי האירועים האחרונים מראים שהיא רק הופכת אתכם למטומטמים".
הדברים זכו לתהודה רחבה, מעבר לרייטינג הגבוה ממילא בתוכניתו של מאהר, והדיון עבר גם לרשתות החברתיות. שם הוא פגש בין היתר את צ'אמאת פליהפיטיה, מאושיות סיליקון ואלי, שהוא עצמו בן למהגרים ובעל השקפה דמוקרטית, שאיננו חשוד בשמרנות יתרה. פליהפיטיה המשיך את הקו: "העצה שלי היא שאם אתם הולכים לאוניברסיטה ללמוד פיזיקה, הנדסה או מחשבים, הדבר הטוב ביותר הוא לקבל את התואר הזה בכל מקום. מסתבר שחוקי הפיזיקה לא משתנים אם אתם לומדים אותם באוניברסיטה של אוהיו או בהרווארד. אחרת, כדאי שתהיו מודעים לחוב העצום ולחשיבה החד־כיוונית, יש סיכוי שתצליחו לחמוק מאחד מהם, אבל בטוח שלא משניהם".