סגור
טיל  יירוט חץ 3 התעשייה האווירית
טיל חץ 3 מתוצרת תע"א. המכירות למשרד הביטחון וצה"ל הסתכמו ב-493 מיליון דולר (צילום: התעשייה האווירית)

תע"א חותמת רבעון מוצלח נוסף - ועדיין לא מכריזה על חלוקת דיבידנד למדינה

המכירות של התעשייה האווירית הסתכמו ברבעון הראשון ב-1.43 מיליארד דולר, עלייה של 11% לעומת אשתקד; הרווח הנקי הסתכם ב-135 מיליון דולר - זינוק של 48%. למרות זאת, החברה הממשלתית לא הכריזה על חלוקת דיבידנד למדינה. ברקע: המחלוקת עם האוצר בנוגע לחריגות השכר בחברה

התעשייה האווירית ממשיכה לרכב על מרוץ החימוש העולמי ועל ההצטיידות של צה"ל במערכות נשק בעקבות המלחמה המתמשכת, והיא חותמת את הרבעון הראשון של 2024 עם שיא נוסף במכירות, שהסתכמו בכ-1.43 מיליארד דולר, עלייה של 11% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הרווח הנקי שלה ברבעון הסתכם ב-135 מיליון דולר, עלייה של 48% לעומת הרווח הנקי שלה בתקופה המקבילה. ברבעון האחרון היא הגדילה את שיעור הרווחיות שלה מתוך המכירות ל-9.4%, לעומת שיעור רווחיות של כ-7% ברבעון המקביל. כך, בשלושת החודשים הראשונים של השנה צבר ההזמנות של תע"א זינק ל-19.1 מיליארד דולר, לעומת הצבר שהיה לה בסוף הרבעון הראשון של 2023 שעמד על כ-16.5 מיליארד דולר.
דוחות החברה לרבעון הראשון אושרו הערב (ה') בדירקטוריון, אך חרף הגידול ברווח הנקי, זה לא הכריז על חלוקת דיבידנד למדינה, בהיותה הבעלים שלה. כחברה ממשלתית, על תע"א לחלק למדינה 50% מהרווח הנקי שלה. בשנת 2023 הרווח הנקי של תע"א הסתכם ב-318 מיליון דולר וגם עליו טרם הוכרז על חלוקת דיבידנד. עם זאת, דיבידנדים למדינה שעליהם היא הכריזה בשנים קודמות, בסך כולל של כמיליארד שקל, טרם נמשכו על ידי המדינה וזאת חרף הדחק התקציבי שלה למימון הוצאות המלחמה.
מלבד המחלוקת עם המדינה בעניין הדיבידנדים, בין החברה לבין משרד האוצר קיימת מחלוקת עמוקה יותר בקשר לחריגות שכר בהיקף של מאות מיליוני שקלים משנת 2018, שהממונה על השכר דורש את הסדרתן ועד אז הקפיא את קידומם של אלפי עובדים בה. על רקע המשבר, ועד העובדים וההסתדרות הכללית הכריזו על סכסוך עבודה. בין הצדדים מתקיימת הידברות בניסיון ליישב את המחלוקת, ובינתיים ועד העובדים נמנע מנקיטה בצעדים ארגוניים.
תע"א ביקשה באחרונה מרשות החברות לצמצם את היקף הדיבידנד שלה על רווחי 2023 וזאת כדי להפנות משאבים להאצת מיזמי מחקר ופיתוח ולמיגון של אתרי הפעילות המרכזיים שלה לתרחיש של התקפות אויב באמצעות טילים וכטב"מים מתאבדים. ההתדיינות בין המדינה לחברה בנושא נמשכת.
זה הרבעון השני של תע"א בתוך המלחמה בעזה, כשברקע הגברת תהליכי הייצור שלה לתמיכה בצרכי הלחימה של צה"ל בחזיתות השונות לצד אספקה של מוצרים ללקוחותיה בחו"ל שמתחמשים בקדחתנות, בין השאר בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה.
בשלושת החודשים הראשונים של השנה חל גידול בהיקף המכירות של תע"א למשרד הביטחון ולצה"ל, שזינק לעומת הרבעון המקביל אשתקד בכ-40% והסתכם ב-493 מיליון דולר. את עיקר המכירות של החברה לישראל הובילה חטיבת מערכות הטילים והחלל של החברה (מט"ח), שמכירותיה לצה"ל באותו הרבעון הסתכמו בכ-235 מיליון דולר. באותו הרבעון חל גידול גם במכירותיה לישראל של החברה הבת של תע"א, אלתא מערכות, שעוסקת בתחום המכ"מים, והן הסתכמו ב-126 מיליון דולר. מפרוץ המלחמה תע"א פועלת במתוכנת חירום ורוב יחידות הייצור שלה עברו לפעילות במשך כל שעות היממה.
"תע"א התאימה את סדרי העדיפויות שלה אל מול אתגרי המלחמה והיא עמדה לצד מערכת הביטחון וצה"ל תוך שמירה על מהלך עסקים שגרתי ככל שניתן אל מול לקוחותיה ושותפיה בעולם", אמר יו"ר תע"א, עמיר פרץ.
מנכ"ל תע"א, בועז לוי, אמר כי הרבעון הראשון של השנה הוא הרווחי ביותר בתולדות החברה והתייחס להצלחת מוצריה, במרכזם טילי החץ שיירטו עשרות טילים בליסטיים ששיגרה איראן לעבר ישראל באמצע החודש שעבר. לדבריו, "העולם כולו נוכח בביצועים המרשימים של מערכות החברה אל מול איומים חסרי תקדים במתקפות של איראן ושלוחותיה, וגם העלייה בביקוש למוצרינו בעולם מהווה תוצאה של החדשנות והמקוריות שמשיגים עובדי החברה".