סגור
יאיר כץ יו"ר ועד התעשייה האווירית
יו"ר ועד עובדי תע"א יאיר כץ. "המצב מקשה על היכולת של החברה לעמוד בעומס העבודה שגדל משנה לשנה" (צילום: עמית שעל, אבי מועלם)

בלעדי
למרות מענקי הענק שבדרך: עובדי תע"א מבקשים להכריז על סכסוך עבודה

העובדים, שצפויים לקבל מענקים בהיקף של 100 מיליון שקל עקב רווחי השיא של החברה, מבקשים להכריז על הסכסוך עקב עצירת קידומם של אלפי עובדים ע"י האוצר. ברקע: טענות האוצר לחריגות שכר בהיקף של מיליארדים. יאיר כץ: "מי שחושב שיוכל לנצל את מסירותנו כדי למרוח דברים טועה"

ועד העובדים של התעשייה האווירית מבקש מההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה בחברה בעקבות עצירת קידומם של אלפי עובדים בהוראת משרד האוצר. ברקע: טענות האוצר לחריגות בשכר העובדים משנת 2018 בהיקף כולל של מיליארדי שקלים.
בהודעה ששיגר לכ-15 אלף עובדי החברה כתב יו"ר הוועד יאיר כץ כי "המצב מקשה מאוד על היכולת של החברה לשמר ולגייס עובדים ולעמוד בעומס העבודה שגדל משנה לשנה". ההסתדרות אמורה לדון בימים הקרובים בבקשת הוועד, ועל פי הערכות תאשר אותה.
בהודעתו לעובדים כץ טען כי "לפני מספר חודשים נפגשתי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולצערי הרב לא קיבלנו מענה או טיפול במצב ואין התקדמות בנושא".
לטענת כץ, מתווה להסדרת החריגות לכאורה בחברה, שאותו היה אמור להניח הממונה על השכר באוצר אפי מלכין, טרם הונח. הוא הוסיף כי "מי שחושב שהוא יוכל לנצל את האחריות והמסירות שלנו כדי למרוח דברים – טועה".
כץ שחרר עקיצה גם לכיוון ראש הממשלה נתניהו, שהתבטא באחרונה על הצורך לחזק את התעשיות הביטחוניות, וזאת תוך הרחבת העצמאות הביטחונית של ישראל. "על אף ההצהרות לחיזוק התעשיות הביטחוניות, בפועל ההתנהלות הנוכחית רק מחלישה אותנו ופוגעת ישירות ביכולתנו לעמוד באתגרי המחר והם רבים. מי שחושב שאפשר יהיה לספק טילי חץ למדינות זרות ולעמוד ביעדי אספקה בלי המשאב האנושי טועה".
התעשייה האווירית נמצאת בבעלות ממשלתית מלאה, ולכן היא כפופה לחוק יסודות התקציב, כך שיכולותיה לתגמל את עובדיה ביד נדיבה ולגייס טאלנטים מוגבלות וטעונות אישור מוקדם של הממונה על השכר. זאת, אף שהיא מתנהלת כחברה עסקית לכל דבר ופועלת בשוק תחרותי בארץ ובעולם כשהמתחרה המרכזית שלה בארץ היא אלביט מערכות שבשליטת מיקי פדרמן.
בשנים האחרונות תע"א הציגה גידול קבוע במכירות וברווח הנקי. מכירותיה בשנת 2023 הסתכמו ב-5.3 מיליארד דולר והרווח הנקי שלה הסתכם בכ-320 מיליון דולר. על רווחים אלה עובדי החברה אמורים לקבל בחודשים הקרובים מענקים בהיקף כולל של כ-100 מיליון שקל.
ברקע פנייתו להסתדרות לקראת הכרזה על סכסוך עבודה הבהיר כץ כי עובדי תע"א לא יפגעו במאמץ המלחמתי של צה"ל בחזיתות השונות וכי הייצור במפעלי החברה, שעבר לקצב מוגבר מתחילת המלחמה, לא יופרע.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדברים: "עד כה לא הוגשה מצד תע"א כל בקשה לאישור קידומי שכר וככל שתתקבל, היא תיבחן באופן מקצועי. הממונה על השכר לא מתנגד לקידומי שכר של עובדי תע"א, ובלבד שקידומים אלה לא יביאו להעמקת חריגות השכר הקיימות".