סגור
יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ, הערב
יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ, הערב (צילום: לע"מ)

גנץ באולטימטום לנתניהו: דורש תוכנית פעולה להשגת יעדי המלחמה עד 8 ביוני

במסיבת עיתונאים שמקיים יו"ר המחנה הממלכתי הוא האשים: "לקודש הקודשים של הביטחון חודרים שיקולים פוליטיים ואישיים, מיעוט קטן השתלט על גשר הפיקוד". גנץ דורש: עד 8 ביוני על הקבינט לאשר תוכנית פעולה כוללת להשגת יעדי המלחמה. ראש האופוזיציה: "שיקרא לבחירות עכשיו"

יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ הציב הערב (שבת) אולטימטום לראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בכפר המכביה. "מחובתי לומר את האמת לציבור לאחר שאמרתי אותה פעם אחר פעם בחדרים הסגורים - אל תוך קודש הקודשים של ביטחון ישראל החלו לחדור שיקולים אישיים ופוליטיים, מיעוט קטן השתלט על גשר הפיקוד".
לפי התנאי שהציב, עד 8 ביוני על קבינט לאשר תוכנית פעולה כוללת למלחמה. "כדי שנוכל להילחם כתף אל כתף על קבינט המלחמה לגבש תוכנית כוללת בעלת שישה יעדים: השבת חטופינו, מיטוט חמאס ופירוז הרצועה, קביעת חלופה שלטונית, השבת תושבי הצפון עד 1 בספטמבר, קידום נורמליזציה ואימוץ מתווה השירות הישראלי".
גורם בסביבת גנץ אמר לקראת הצהרתו הערב כי בתקופה האחרונה קיים יו"ר המחנה הממלכתי מספר פגישות בארבע עיניים עם נתניהו, "והעלה את סוגיית המתאר האסטרטגי של המלחמה גם בקבינט המלחמה". אך, לדברי הגורם, ראש הממשלה מסרב לעסוק בכך לעומק. "גנץ עשה כל שביכולתו בכדי להימנע מכך, אך הוא מרגיש שיש לו חובה מוסרית להגיד לציבור מדוע נכנסנו לדשדוש מסוכן והוא יעשה זאת הערב", הוסיף.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב מוקדם יותר כי "בני גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה. עליו להודיע שהוא לא מוכן יותר לתת ידו להפקרת החטופים, לנטישת הצפון, לריסוק הכלכלה ומעמד הביניים. הוא צריך להגיד שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון והוא עוזב לאלתר את הממשלה וקורא לבחירות עכשיו".
בקרב יועציו של גנץ יש כאלה המשוכנעים שמועד היציאה שלו מהממשלה נמצא ממש מעבר לפינה, אך מדובר ב"כדור האחרון" במחסנית של המחנה הממלכתי. פרישה של גנץ אמורה לייצר צונאמי כפול: ראשית, להפעיל לחץ על הח"כים מהליכוד, שכרגע הם משוחררים ממנו, ושנית - להבהיר לציבור שהמלחמה הגיעה למצב שבו היא אינה מנוהלת עוד. ובמשתמע, גם המדינה אינה מנוהלת.
לשיטת גלנט וגנץ, הבעיה בניהול המלחמה חמורה. או ליתר דיוק - הבעיה בחוסר הניהול וחוסר ההחלטיות. לדעתם אין תקדים למלחמה שבה צה"ל כובש שטחים, יוצא מהם, נאלץ לשוב וחוזר חלילה. צה"ל לא ערוך לכך ולא מעוניין במשימה שנתניהו מייעד לו – שנים של טיהור מחילות מחבלים.
השבוע הודיע נתניהו כי בכוונתו לקדם את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, ואותו קידם שר הביטחון דאז גנץ. בתגובה לכך, אמר יו"ר המחנה הממלכתי כי "ישראל זקוקה לחיילים, ולא לתרגילים פוליטיים". גנץ התריע לא פעם לאחרונה מפני העברת חוק הפטור מגיוס הנוכחי שלדבריו יפרק את החברה הישראלית מבפנים. על החוק שאושר בכנסת הקודמת אמר אז כי לא מדובר בהסדר סופי: "זה צעד ראשון בדרך למתווה השירות הכולל שבכוונתי לקדם, שיענה על הצרכים הביטחוניים והחברתיים של מדינת ישראל עשורים קדימה".