סגור

המחוזי ביטל פסק בוררות בשל ניגוד עניינים: "הבורר זמיר התמודד עם טענות שותפו"

פסק הבוררות שקבע השופט בדימוס אבי זמיר בסכסוך הקרקעות בירושלים ניתן במשרד השותף עו"ד גבריאלי. סגנית נשיא המחוזי בת"א, יהודית שבח: "הבורר זמיר אמור היה להבין את הבעייתיות אליה נקלע, שלא מרצונו, הכרוכה בהתמודדות עם טענות כנגד הסכם הגישור שנערך במשרדו ע"י שותפו"

"הבורר זמיר אמור היה להבין את הבעייתיות אליה נקלע, שלא מרצונו, הכרוכה בהתמודדות עם טענות כנגד הסכם הגישור שנערך במשרדו ע"י שותפו, ומשכך למשוך ידיו מניהול הבוררות", כך כתבה סגנית נשיא המחוזי בתל אביב השופטת יהודית שבח שביטלה אתמול את פסק הבורר של השופט בדימוס אבי זמיר.


פסק הבוררות ניתן בהקשר של סכסוך קרקעות ענק שנידון כאן בהרחבה (משה גורלי "ספק אם הבורר יכול לסטות מהמתווה שהכתיב לו שותפו", כלכליסט 14.2.22). הסכסוך נוגע לרכישת זכויותיו של המסדר הפרנציסקני הקסטודיה דה טרה סנטה בגבעה הצרפתית בירושלים, במטרה לבנות כ־300 יחידות דיור, תוכנית שהוגדלה בהמשך על הנייר ל־500 דירות במסגרת פרויקט "ברוש הגבעה".

2 צפייה בגלריה
הגבעה הצרפתית ירושלים
הגבעה הצרפתית ירושלים
הגבעה הצרפתית ירושלים
(צילום: עמית שאבי)

לאחר פסקי דין שניתנו במחוזי ירושלים ובעליון, התגלגלו כל שותפי המיזם הנדל"ני הזה – היזם אשר סטולר, החברה הקבלנית לוסטיגמן והמנזר הפרנציסקני - לבוררויות וגישורים במשרדו של עמוס גבריאלי. שני הליכים התנהלו בפני גבריאלי ואחד בפני אחד מבוררי המשרד הבולטים, השופט בדימוס אבי זמיר.
השופטת שבח קיבלה את טענתו של ב"כ סטולר, עו"ד אילן שביט שהיה על זמיר להימנע מלשבת בבוררות שאילצה אותו להתעמת או להסכים עם הממצאים שנקבעו עי שותפו גבריאלי. ואכן זמיר אימץ את מסקנות גבריאלי והשית על סטולר סכום עתק בגובה 13.5 מיליון שקל והוסיף עליו שכר טרחה של 8.7 מיליון במונחי קרן.

2 צפייה בגלריה
מימין : עו"ד שוקי חורש עו"ד אילן שביט הבורר עמוס גבריאלי והשופט בדימוס אבי זמיר
מימין : עו"ד שוקי חורש עו"ד אילן שביט הבורר עמוס גבריאלי והשופט בדימוס אבי זמיר
מימין : עו"ד שוקי חורש, עו"ד אילן שביט, הבורר עמוס גבריאלי והשופט בדימוס אבי זמיר
(צילומים: עמית שעל, אוראל כהן, עמית שאבי)

כותבת שבח: "לא צריך להכביר מילים על כך שאין ניתן לפסוק כי הסכום שנקבע בהסדר גישור הוא סביר רק משום שעסקינן ב'מגשר מהשורה הראשונה אובייקטיבי ומקצועי', שהינו לא פחות ולא יותר שותפו של הבורר, אף שאין עוררין על שלל מעלותיו וכישוריו". והיא מוסיפה: "שיקול הדעת של הגורם השיפוטי חייב להיות עצמאי". בנוסף, ציינה שבח עילת ביטול נוספת: "בהינתן ממצאו של בית המשפט המחוזי בירושלים, שכבוד הבורר (זמיר, מ"ג) היה כפוף לו, לא היה רשאי הבורר להרהר אחריו". כלומר, שני פגמים נמצאו בהחלטת זמיר: הסתמכות יתר על שותפו גבריאלי ו"התעלמות" יתר מפסק דינו של השופט רם וינוגרד מהמחוזי בירושלים שקבע ממצאים בפרשה שהבורר היה חייב לקבלם.
מצד, ציינה שבח את הפגמים בהתנהלותה של סטולר, שאמנם זכתה בביטול אך תיאלץ לשלם ללוסטיגמן את שכר טרחת פרקליטיה 400,000 שקל פלוס מע"מ.