סגור
מזגן מתקין מזגנים אלקטרה
מתקין מזגנים (צילום: ערן יופי כהן)

בלעדי
בקרוב: האוצר יבטל את המכס על המזגנים

אחרי שינוי תקינת המזגנים, מסתמן שבקרוב יגיע גם ביטול המכס. כיום יש מכס של 12% על המזגנים והכנסות המדינה ממנו עומדות על כ-130 מיליון שקל מדי שנה. ביטול התקינה והמכס יגדילו את התחרות בענף המזגנים

אחרי שינוי תקינת המזגנים, מגיע גם ביטול המכס. כיום יש מכס של 12% על המזגנים ובכוונת משרד האוצר לקדם את ביטולו בקרוב, דבר שדורש את אישור היועצת המשפטית. הכנסות המדינה מהמכס על מזגנים עומדות על כ-130 מיליון שקל מדי שנה.
המכס מהווה חסם ייבוא ממדינות שאין לישראל הסכם סחר חופשי עמן. ההכרזה דורשת אישורים של הדרגים המשפטיים בממשלה בכדי לוודא שאין בצעד זה בעייתיות בשל העובדה כי מדובר בממשלת מעבר.
גורמים באוצר טענו בשנה האחרונה כי אין טעם לבטל את המכס על המזגנים מכיוון שבכל מקרה קשה לייבא מזגנים לישראל בגלל התקינה הייחודית. אך אחרי שבתחילת השבוע הודיעה שרת הכלכלה כי בכוונתה לבטל את התקינה הישראלית הייחודית, כיום קיימת הצדקה משמעותית לביטול המכס.
שוק המזגנים בישראל מגלגל כ-3 מיליארד שקל בשנה, ו-80% ממנו נשלטים על ידי תדיראן ואלקטרה מוצרי צריכה. שני המהלכים שהממשלה קידמה בשבוע האחרון, ביטול התקינה הייחודית, וביטול המכס יגדילו את הסיכוי להעמקת התחרות בענף המזגנים- ובתקווה גם להוזלות לצרכן.
ביטול המכס על המזגנים מצטרף לרשימה ארוכה של מכסים שהפחיתה הממשלה האחרונה, הבולטים שבהם הם הפחתת המכסים על מוצרי החקלאות ומוצרי מזון רבים.